Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ustawa śmieciowa 2013: Wszystko, co musisz wiedzieć o segregacji odpadów

A. Minorczyk, M. Wroński
Joanna Bartel (z prawej) nagrała w 2011 roku teledysk o segregacji śmieci
Joanna Bartel (z prawej) nagrała w 2011 roku teledysk o segregacji śmieci Mikołaj Suchan
Zmieniają się zasady segregowania odpadów. Będziemy to robić bardziej ekologicznie i niestety przeważnie drożej. Ale to cena, jaką musimy ponieść za życie w czystym środowisku. Oto podstawowe informacje na temat tego, co nas wkrótce czeka.

Po pierwsze: Kto musi selekcjonować odpady?
Każdy. Co prawda przyjmując wysokość opłat za odbiór śmieci radni określili osobno stawkę za odpady segregowane i niesegregowane, ale w praktyce wybrać można tylko ten pierwszy wariant (nieoficjalnie można usłyszeć, że drugą stawkę przyjęto po to, by mieć "bat" na nierealizujących tego wymogu). Obowiązek segregacji śmieci w równej mierze dotyczy osób zamieszkałych w domach jednorodzinnych, jak też mieszkańców budynków wielorodzinnych.

Po drugie: Jak trzeba dzielić śmieci?
Ustawa nakazuje rozdzielać metal, papier, szkło, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe (np. kartony po sokach) i odpady ulegające biodegradacji. W praktyce możliwe są drobne modyfikacje tego podziału i dlatego o szczegóły najlepiej pytać w swoim urzędzie gminy. I tak w Katowicach osobno odbierane będą: odpady biodegradowalne (trawa, liście, drewno itp. - pojemniki brązowe), papier, kartony, opakowania wielomateriałowe (pojemniki niebieskie), metale (pojemniki różowe), szkło (pojemniki zielone) i plastik (pojemniki żółte). Osobną frakcję mają stanowić odpady zmieszane komunalne (resztki kuchenne, ubrania, popiół itp.).

Po trzecie: Gdzie mają trafić podzielone odpady?
Mieszkańcy budynków wielorodzinnych powinni je wrzucać do specjalnych pojemników. W Katowicach wstępnie przyjęto, że na każde 500 osób przypadać będzie jedno "gniazdo" takich kontenerów. Mieszkańcy domków jednorodzinnych swoje przebrane odpady będą musieli wrzucać do worków, które później odbierać będą od nich pracownicy wybranej przez gminę firmy. Częstotliwość odbioru tych worków ustala gmina w umowie z firmą (np. w Katowicach odpady biodegradowalne i zmieszane odbierane będą raz na tydzień, pozostałe raz na miesiąc). W przypadku osiedli domków jednorodzinnych możliwe jest ustawienie na zewnątrz budynków "gniazd" z kontenerami, ale decyzja w tej sprawie należy do gminy.
Po czwarte: Od kiedy trzeba będzie płacić gminie?
Płacić trzeba będzie od lipca. Częstotliwość wnoszenia opłat ustalili radni, więc najlepiej sprawdzić to w swym urzędzie gminy (może się zdarzyć, że właściciele domków będą płacić co dwa miesiące, a reszta co miesiąc). W zdecydowanej większości gmin z naszego regionu obowiązywać będzie opłata "od głowy". Oznacza to, że płacić będziemy za odbiór śmieci niezależnie od ich ilości, więc nie ma ryzyka, że po przekroczeniu jakiegoś "limitu" trzeba będzie coś dopłacić.

Po piąte: Czy w cenie dostaniemy worki na śmieci?
To zależy od gminy. Początkowo ustawa nie zezwalała, by to gminy zapewniały kubły, na początku marca obowiązek przerzucono na właścicieli nieruchomości. Jako że część gmin już wcześniej rozpisała przetargi dla odbierających odpady, więc jeśli chciały dołożyć im ten wymóg, to musiały zmienić specyfikację przetargu.

Po szóste: Co z dotychczasową umową?
Wymówić. Najlepiej z takim wyprzedzeniem, aby jej ważność skończyła się nie później niż 30 czerwca. W przeciwnym razie od lipca będziemy płacić podwójnie - dotychczasowej firmie, choć ta już nie będzie świadczyć nam żadnych usług, oraz gminie w formie nowego podatku. W wielu gminach jest już niestety po terminie.

Stawki za śmieci nie są jednakowe

Zobacz, ile zapłacisz za odpady swojej gminie:
W Będzinie stawki będą obowiązywać od osoby, na podstawie liczby osób zamieszkujących w gospodarstwie domowym. Ceny: 11 zł dla osób segregujących odpady i 15 zł dla pozostałych. W Bielsku-Białej stawki będą naliczane w zależności od metra zużytej wody w blokach (4 zł za m sześc.) oraz od liczby osób - w domach jednorodzinnych (6 zł). W Gliwicach stawki będą zależne od metrażu domu i mieszkania i będą wynosić 30 gr od metra kw. dla segregujących i 45 gr dla tych, którzy nie segregują. Z kolei w Katowicach zapłacimy od osoby w gospodarstwie domowym (stawki 14 i 20 zł). Podobne zasady są w Zabrzu (9,85 zł i 13,85 zł), w Tarnowskich Górach (11 i 17 zł), Raciborzu (9 i 18 zł), Rudzie Śląskiej (11 i 17 zł), Świętochłowicach (11,90 i 18 zł), Jastrzębiu (9 i 12 zł), Rybniku (10 i 15 zł), Miko-łowie (12 i 16 zł), Cieszynie (8,30 i 16,60 zł), Mysłowicach (12 i 18 zł), Siemianowicach (11,30 i 16 zł), Jaworznie (11 i 14 zł), Żywcu (12 i 19 zł).


*Kutz: Autonomia okazała się oszustwem. Ślązakom należy się status mniejszości etnicznej [WYWIAD RZEKA]
*TYLKO W DZ: Niesamowite zdjęcia górników i kopalń z XIX w. Maxa Steckla
*Cygańskie wesele w Rudzie Śl. On - 21 lat, ona 16 lat. ZOBACZ ZDJĘCIA Z ZABAWY
*Serial Anna German [STRESZCZENIA ODCINKÓW]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Ustawa śmieciowa 2013: Wszystko, co musisz wiedzieć o segregacji odpadów - Dziennik Zachodni