Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Coraz częściej robimy zakupy przez internet. Jest taniej i wygodniej

Aldona Minorczyk-Cichy
arc.
Aż 43 procent nas robi zakupy za pośrednictwem internetu. Najczęściej w ten sposób kupujemy elektronikę, kosmetyki oraz książki, zamawiamy też bilety lotnicze, rezerwujemy hotele. Bywa jednak, i to nierzadko, że w sieci zaopatrujemy się także w ziemniaki, mleko i bułki. Niedługo będzie to standard, bo z ofertą sprzedaży przy pomocy klawiatury i monitora pospieszyły duże sieci handlowe. Oferta ogromna, ceny takie same, a bywa nawet, że niższe niż w sklepie.

Pierwszy sklep w sieci powstał w Polsce w 1997 roku. Z badań TNS Polska wynika, że już niemal co drugi z nas zamiast iść do sklepu, siada przed komputerem i... oddaje się przeglądaniu, wybieraniu, kupowaniu.

Najczęściej na tę formę zakupów, o dziwo, decydują się ci, którzy do sklepów mają najbliżej, czyli mieszkańcy wielkich miast (46 procent). Na drugim miejscu są mieszkańcy wsi - 44 procent. Zaś tradycyjne zakupy najczęściej wybierają mieszkańcy małych miast.

- Spróbowałam zakupów spożywczych w dużej i dość drogiej sieci. Co prawda pomylono godzinę dostawy i kurier musiał przyjechać drugi raz, ale towar był świetnej jakości. Sama lepiej bym nie wybrała jabłek i pomarańczy. Na dodatek wszystko było ładnie zapakowane, a sery i wędliny bardzo cienko pokrojone - mówi Iwona Pytlik z Katowic, gdzie w sieci artykuły spożywcze sprzedaje już kilka firm.

Dodaje, że na zachętę dostała też kupony rabatowe na następne zakupy.

- Znalezienie tego, co mnie interesowało, a były to spore całotygodniowe zakupy dla czterech osób, zajęło mi w sumie jakieś 30-40 minut. To co najmniej trzy razy mniej niż wyprawa do sklepu. Na dodatek nie musiałam stać w kolejce do kasy, szukać miejsca na parkingu i nosić zgrzewek z wodą mineralną i ciężkich toreb. No, ale co najważniejsze, wydałam mniej niż zwykle, bo nic "nie wodziło mnie na pokuszenie" - dodaje pani Iwona.

68-letnia Renata Bara z małej wsi Zawady pod Kłobuckiem owoce i warzywa woli kupować na targu, ale z zakupów w sieci też korzysta bardzo chętnie i zachęca do tego swoich rówieśników.

- To wcale nie jest trudne. No i można naprawdę sporo zaoszczędzić. Kupiłam w ten sposób lekarstwa na moje chore stawy. W internetowej aptece była akurat promocja i wyszło o ponad 40 proc. taniej niż zwykle. Mąż z kolei na aukcjach kupował już opony do samochodu, a nawet mały traktorek ogrodniczy do remontu - wylicza.

Dodaje, że słyszała o oszustwach, więc na wszelki wypadek zawsze wybiera opcję zapłaty przy odbiorze towaru. - To wychodzi trochę drożej, ale mam pewność. Nie płacę, dopóki nie obejrzę, co dostałam - mówi pani Renata.

Dzięki internetowi bez dalekiej wyprawy do Katowic częstochowianie mogą zamówić meble i dodatki szwedzkiego giganta handlowego, Ikei. Na swój sklep czekają bowiem już bezskutecznie od kilku lat. Firma nie potrafi porozumieć się z samorządem (bądź odwrotnie) i planowana inwestycja wciąż czeka na rozpoczęcie.
Także coraz więcej firm gastronomicznych proponuje dowóz jedzenia do domu. To już nie tylko pizza, ale nawet domowe obiady. Słowem: nie masz ochoty stać nad garnkami? Wcale nie musisz.

Ostatnio na taką formę e-sprzedaży zdecydował się McDonald's. Dostawy Big Maca i innych specjałów o każdej porze firma testuje obecnie w Ameryce Środkowej, by potem stopniowo rozszerzyć usługę na resztę świata. Warto dodać, że tego typu dostawy testują też inne fast foody.

Rok temu firma "Nielsen" zbadała nasz rynek zakupów internetowych. Tylko za pośrednictwem internetu najchętniej kupowane są: muzyka w formacie mp3 (22 proc.), e-booki (19 proc.), wycieczki, bilety lotnicze i rezerwacje hotelowe (17 proc.). Spośród produktów wymagających tradycyjnej formy dostawy najbardziej popularne są telefony i akcesoria GSM (14 proc.), sprzęt fotograficzny i gry (11 proc.), filmy (10 proc.), książki, muzyka na płytach, sprzęt RTV/AGD i artykuły sportowe (po 7 proc.).

Respondenci najczęściej podkreślają możliwość dostawy do domu (79 proc.), oszczędność czasu (76 proc.), szeroki wybór produktów (75 proc.), możliwość złożenia zamówienia o dowolnej porze (74 proc.) i konkurencyjne ceny (72 proc.).
Bardzo ważna jest dla nich również możliwość porównania cen produktów przed zakupem (66 proc.) oraz możliwość zakupu towarów niedostępnych nigdzie indziej (63 proc.).


*Najpiękniejszy Rynek w woj. śląskim jest w... ZOBACZ I ZAGŁOSUJ
*Majówka 2013: Zobacz, jak spędzić wolne dni. DOPISZ SWOJĄ PROPOZYCJĘ
*Matura 2013: Jak przygotować się do matury, jakich pytań się spodziewać, jak znaleźć dobrego korepetytora? ZOBACZ
*Serial Anna German [STRESZCZENIA ODCINKÓW]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Coraz częściej robimy zakupy przez internet. Jest taniej i wygodniej - Dziennik Zachodni