Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2013 z polskiego zbyt prosta! - autor tekstu maturalnego Tomasz Rożek

Tomasz Rożek
Tomasz Rożek
Tomasz Rożek ARC
MATURA 2013 POLSKI: Tylko 2 na 14 pytań zadanych do mojego tekstu wymagały myślenia. Kształcimy dzieci i młodzież na skandalicznie niskim poziomie. Matura z języka polskiego była na poziomie gimnazjum - mówi Tomasz Rożek, dziennikarz i naukowiec, autor tekstu "Świat w 44 zerach", który analizowali maturzyści na egzaminie z j. polskiego na poziomie podstawowym

CZYTAJ KONIECZNIE:
MATURA 2013: WSZYSTKIE ARKUSZE PYTAŃ + ODPOWIEDZI + KOMENTARZE

ZOBACZ KONIECZNIE:
Matura 2013: Polski i matematyka - poziom rozszerzony [PRZECIEKI, ARKUSZE, PYTANIA]

Rozmowa z Tomaszem Rożkiem, śląskim naukowcem, dziennikarzem i popularyzatorem nauki, którego fragment książki "Nauka - po prostu. Wywiady z wybitnymi", a konkretnie rozdział "Świat w 44 zerach", analizowali maturzyści na egzaminie z języka polskiego na poziomie podstawowym w 2013 r.

ZOBACZ KONIECZNIE:
* TEMATY MATURALNE Z JĘZYKA POLSKIEGO 2013 POZIOM PODSTAWOWY ARKUSZE PDF + ODPOWIEDZI
* MATEMATYKA NA MATURZE 2013 POZIOM PODSTAWOWY ARKUSZE PYTAŃ I ODPOWIEDZI
* JĘZYK ANGIELSKI NA MATURZE 2013: ARKUSZ PYTAŃ, TRANSKRYPCJE + ODPOWIEDZI

Jak się pan czuje jako pogromca maturzystów?
Nie czuję się nim w ogóle. We wtorek śledziłem dosyć długo fora maturzystów i przeważająca liczba głosów była dla mnie bardzo podbudowująca, miła. Przeważająca większość pisała, że to był tekst, z którego coś wynikało, który ma jakieś zaczepienie w rzeczywistości. Jeżeli chodzi o pytania do tekstu, to tu można dyskutować. Niektórych na pewno bym nie zadał. Chcę przeprowadzić eksperyment, w którym napiszę tę maturę i dam ją do oceny zaprzyjaźnionemu poloniście, by sprawdził według klucza, czy rozumiem swój własny tekst.

Czy sam byłby pan w stanie wymyślić tyle dziwnych pytań do tego tekstu?
Myślę, że nie. Odkładam na bok pytania dotyczące środków stylistycznych. Kiedyś potrafiłem rozróżnić anaforę od metafory, ale powiem zupełnie szczerze, że dziś miałbym z tym kłopot. Odnosząc się do pytań o zrozumienie tekstu, to mój zarzut w stosunku do matury z języka polskiego jest taki, że jest ona moim zdaniem zbyt prosta. Kształcimy dzieci i młodzież na skandalicznie niskim poziomie. Kiedyś tego gorzko pożałujemy. Nie jesteśmy krajem zacofanym cywilizacyjnie, w którym brakuje kadry, a mimo to oddajemy pole walkowerem. Pytanie tylko, kiedy przyjdzie moment, że tego pożałujemy. Wolałbym, żeby otrzeźwienie nastąpiło wtedy, gdy w szkołach będą uczyli jeszcze nauczyciele, którzy potrafią kształcić na wysokim poziomie. Bo za kilkanaście lat zamiast nich w szkołach będą nauczyciele kształceni według nowych kryteriów, którzy teraz zdają maturę i w tekście do analizy muszą wskazać, czy dane zdanie jest informacją czy opinią. To jest matura, a nie szkoła podstawowa. Przeglądając karty egzaminu maturalnego momentami odnosiłem wrażenie, że to raczej powinien być
sprawdzian gimnazjalny.
CZYTAJ KONIECZNIE:
MATURA 2013: WSZYSTKIE ARKUSZE PYTAŃ + ODPOWIEDZI + KOMENTARZE

Co według pana jest przyczyną takiej sytuacji?
Sytuacja, w której jest klucz do egzaminu, i jeśli młody człowiek nie dostosuje się do tego klucza, nawet jeśli jego opinie są rewelacyjne, to może go nie zdać, jest chora. Język polski to nie jest matematyka, choć i w tym przedmiocie bywają różne drogi dojścia do prawidłowego wyniku. Próba włożenia przedmiotów humanistycznych do takiej sztywnej ramy to jest nieporozumienie i pokazywanie młodemu człowiekowi, że on nie musi myśleć. Wymagamy wiedzy mocno fragmentarycznej, nie uczymy analizy całościowej. A potem się dziwimy, że maturzysta nie potrafi wyciągać wniosków i zauważać analogii. Nie dziwmy się, że młodzi ludzie nie czytają. A niby po co mają czytać? We wtorek rozmawiałem z moją panią profesor z polskiego i ona mnie zapytała, czy przeczytałem wszystkie lektury z liceum. Nie, nie przeczytałem, ale powód był zupełnie inny niż dzisiaj. Dzisiaj większość młodzieży mówi, że im się nie chciało, i że i tak im się nie przyda. A ja nie przeczytałem dlatego, że nie miałem na to czasu, bo tak dużo miałem do przeczytania. I ja absolutnie nie chcę narzekać na młodzież. Ci ludzie są super, mają możliwości nieporównywalnie większe niż ja kiedyś miałem. Myślą, że skoro matury nie da się nie zdać, skoro nie trzeba czytać, to po co mają to robić?

ZOBACZ KONIECZNIE:
* TEMATY MATURALNE Z JĘZYKA POLSKIEGO 2013 POZIOM PODSTAWOWY ARKUSZE PDF + ODPOWIEDZI
* MATEMATYKA NA MATURZE 2013 POZIOM PODSTAWOWY ARKUSZE PYTAŃ I ODPOWIEDZI
* JĘZYK ANGIELSKI NA MATURZE 2013: ARKUSZ PYTAŃ, TRANSKRYPCJE + ODPOWIEDZI

Dzisiejsi maturzyści myślą bardzo racjonalnie. Trudno się im dziwić...
To fajnie, że tacy są, tylko racjonalność jest super, kiedy system jest racjonalnie skonstruowany. Racjonalność, którą ten system wymusza na młodym człowieku, pcha go do tego, by się nie uczyć, nie myśleć, nie czytać. W analizie mojego tekstu na 14 pytań moim zdaniem myślenia wymagały dwa, a powinno 14. Jeśli przyjmiemy konwencję, że trzeba przeczytać nie najdłuższy tekst i go zrozumieć, to każde pytanie powinno wymagać myślenia. Przeważająca większość z nich nie wymaga myślenia na poziomie maturzysty, który za chwilę idzie studiować, tylko przypomnienia sobie banałów na poziomie ucznia szkoły podstawowej. Kiedy na to patrzę, to myślę, że chyba idziemy w złym kierunku.

Czy wiedział pan, że na maturze będzie pański tekst?
Nie wiedziałem, bo nie mogłem wiedzieć. Komisja, która tworzy zadania maturalne nie informuje nikogo, co będzie w środku. Dowiedziałem się dopiero w dniu matury z języka polskiego od mojej pani profesor z III Liceum Ogólnokształcącego w Zabrzu, gdzie uczęszczałem kilkanaście lat temu i uczyłem krótko jako nauczyciel. Do dzisiaj przyjeżdżam tam, prowadzę wykłady czy warsztaty, więc uczniowie mnie znają. Byli podobno podekscytowani tym, że analizują tekst kogoś, kogo znają.
CZYTAJ KONIECZNIE:
MATURA 2013: WSZYSTKIE ARKUSZE PYTAŃ + ODPOWIEDZI + KOMENTARZE

Znalazł się pan w szacownym, dystyngowanym gronie. Żeromski, Baczyński, Orzeszkowa...
To jest grono z zupełnie innej ligi, i nie mówię tego z ironią. Ktoś już zrobił takiego mema - napisał: Żeromski, Orzeszkowa, Baczyński i Rożek. To jest zupełna pomyłka. Proszę o to, by takich porównań nie robić. Nie próbuję się wylansować na wielkich nazwiskach. Dla mnie obecność fragmentu mojej książki na maturze była kompletnym zaskoczeniem i szokiem.

ZOBACZ KONIECZNIE:
* TEMATY MATURALNE Z JĘZYKA POLSKIEGO 2013 POZIOM PODSTAWOWY ARKUSZE PDF + ODPOWIEDZI
* MATEMATYKA NA MATURZE 2013 POZIOM PODSTAWOWY ARKUSZE PYTAŃ I ODPOWIEDZI
* JĘZYK ANGIELSKI NA MATURZE 2013: ARKUSZ PYTAŃ, TRANSKRYPCJE + ODPOWIEDZI

Pamięta pan swoją maturę?
Zdawałem ją według starego systemu. Nie pamiętam, na jaki temat pisałem wypracowanie z języka polskiego, ale wiem, że dobrze mi poszło. Totalnym dramatem była dla mnie biologia pisemna, dostałem tróję, a byłem przekonany, że nie zdam. Ustnie zdawałem fizykę. Chciałem studiować medycynę, ale się nie dostałem. Poszedłem na fizykę na Uniwersytecie Śląskim i dziś dziękuję Bogu, że tak się stało.

Miał pan świadectwo z paskiem na zakończenie liceum?
Tak, to było jedyne takie świadectwo w całym moim procesie edukacji. Specjalnie się nie wysilałem w szkole średniej. Ale w ostatniej klasie chciałem zrobić mamie przyjemność i się sprawdzić. Dla mnie nie było problemem, żeby się nauczyć i mieć dobre oceny, tylko nikt mnie nie potrafił przekonać, że w uczeniu się wzorowo jest jakikolwiek sens. Teraz zastanawiam się jak to będzie z moimi dziećmi. Uczyłem się tak, jak mi się chciało. W ostatniej klasie postanowiłem, że zdobędę świadectwo z czerwonym paskiem i zdobyłem je. Sporo się namęczyłem, bo miałem też milion innych zajęć, m.in. występowałem w szkolnym kabarecie.

Rozmawiała: Katarzyna Pachelska

***
Tomasz Rożek ma 37 lat, jest szefem działu nauki w "Gościu Niedzielnym", doktorem nauk fizycznych, popularyzatorem nauki, założycielem i prowadzącym Śląskiej Kawiarni Naukowej (kawiarnianaukowa.pl), której spotkania odbywają się raz w miesiącu w Rondzie Sztuki w Katowicach. W 2011 r. wydał książkę "Nauka - po prostu. Wywiady z wybitnymi", która została uznana za najlepszą książkę popularno-naukową sezonu 2010-2011. W 2012 wydał książkę "Nauka - to lubię. Od ziarnka piasku do gwiazd".

Najbliższe spotkanie Śląskiej Kawiarni Naukowej odbędzie się w czwartek 16 maja o godz. 18.00. Gościem będzie Monika Koperska, doktorantka w Pracowni Badań nad Trwałością i Degradacją Papieru na Wydziale Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego, która w 2012 roku zwyciężyła w pierwszej edycji konkursu Famelab w Polsce i zdobyła drugie miejsce na światowym konkursie Famelnab International. Tematem spotkania będzie: "A co jak informacja zniknie?". Co by się stało, gdyby jutro zniknęły wszystkie informacje zapisane na płytach CD i twardych dyskach komputerów? Wstęp wolny.

MATURALNA MODA:
Matura 2013: Stylistka ocenia ubiór tegorocznych maturzystów [ZOBACZ]

Tematy maturalne 2013:
Matura 2013: WSZYSTKIE PYTANIA + ODPOWIEDZI

Matura 2013: Supermodelka Zuzanna Bijoch zdaje w Katowicach matematykę [ZDJĘCIA]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!