Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ważne przepisy: Zgoda na nowy zakres usług

JJ
arc.
Czy operator telekomunikacyjny może samodzielnie zmienić nam regulamin świadczenia usług? Czy taki regulamin nas obowiązuje? Co zrobić, jeśli nie akceptujemy nowego regulaminu? - pytają Czytelnicy. Oto co radzi nam Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Regulamin świadczenia usług telekomunikacyjnych jest wzorcem umownym. Kodeks cywilny i ustawa z 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2004 r. nr 171, poz. 1800 ze zm.) regulują konsekwencje zmiany regulaminu świadczenia takich usług podczas trwania umowy.

Operator telekomunikacyjny może samodzielnie zmienić regulamin świadczenia usług lub cennik, jednak konsumentowi w takim przypadku przysługuje prawo do wypowiedzenia umowy.

Operator telekomunikacyjny nie może jednak dowolnie dokonać zmian, ale powinien o nich powiadomić konsumenta z wyprzedzeniem co najmniej jednego miesiąca przed wprowadzeniem ich w życie. Ten okres może być krótszy, jeżeli konieczność zamiany regulaminu wynikała z przepisów prawa lub decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, a przepisy te zostały opublikowane z wyprzedzeniem krótszym niż miesiąc przed ich wejściem w życie lub okres taki wynika z decyzji Prezesa UKE. Zarazem operator telekomunikacyjny musi poinformować konsumenta o przysługującym mu prawie wypowiedzenia umowy, jeśli on nie akceptuje proponowanych zmian.

Jeśli konsument nie wypowie umowy w najbliższym możliwym terminie, oznacza to, że akceptuje zmiany i od tej pory jest związany nowym regulaminem. Termin na realizację przez konsumenta prawa do wypowiedzenia umowy nie powinien być krótszy niż do dnia wejścia w życie proponowanych zmian regulaminu.

Przy zmianach regulaminu świadczenia usług lub zmianach cennika skutkujących podwyższeniem cen możliwe jest rozstanie się z operatorem bez ponoszenia konsekwencji finansowych. Nie dotyczy to jednak sytuacji, gdy konieczność zmiany regulaminu lub cennik wynika ze zmiany przepisów prawa, uznania jakiejś klauzuli za niedozwoloną albo z decyzji wydanej przez Prezesa UKE - na podstawie art. 63 ust. 2a Prawa telekomunikacyjnego.

W takiej sytuacji - jeśli przy zawieraniu umowy abonent otrzymał ulgę - to przy wypowiadaniu umowy z powodu zmian w regulaminie, operator może żądać zwrotu części ulgi przyznanej abonentowi przy zawieraniu umowy - pomniejszonej jednak proporcjonalnie za ok-res od zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania. Brak ulgi przy zawarciu umowy, to także brak roszczeń odszkodowawczych dostawcy usług za ewentualne szkody poniesione przez przedterminowe rozwiązanie umowy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!