18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zielone Świątki - niedziela 19.05.2013. Sklepy, supermarkety i centra handlowe zamknięte

Aldona Minorczyk-Cichy
Już przyzwyczailiśmy się do kas samoobsługowych w dużych sklepach
Już przyzwyczailiśmy się do kas samoobsługowych w dużych sklepach Rafał Meszka
Markety walczą o klientów obniżkami i promocjami. Ale nie jutro - w niedzielę są bowiem Zielone Świątki. To jeden z kilku dni w roku, gdy duże sklepy są zamknięte. Pamiętajmy o tym: dzisiaj nie zrobimy zakupów w większości sklepów, supermarketów i galerii handlowych.

19 maja 2013 obchodzimy Zielone Świątki. Większość sklepów, galerii handlowych i supermarketów jest w tym dniu zamknięta.

Walka o klienta łatwa nie jest, bo jesteśmy wymagający, oszczędni, ale też otwarci na nowości. A jak będzie w 2020 roku? Czeka nas sporo zmian. W sklepie nie kupimy już sprzętu RTV i AGD. Podobnie jak żywność, będziemy te rzeczy zamawiać w sieci. Nie znikną za to sklepy z ubraniami, butami i kosmetykami. Dlaczego? Bo kobiety lubią oglądać i przymierzać. To ostatnie będą mogły jednak robić też w sieci, bo powstaną wirtualne przymierzalnie. Te zmiany to nie science-fiction.

Dzisiejszy konsument to konsument kryzysowy?

Ryszard Tomaszewski, prezes Tesco podkreślał podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego, że dla obecnego konsumenta najważniejsza jest cena.

- Stała się ona podstawowym kryterium aż dla 80 proc. klientów. Na drugim miejscu jest jakość, na trzecim obsługa. Mamy do czynienia ze smart-konsumentem, który idąc na zakupy myśli, zabiera ze sobą listę zakupową, korzysta z promocji - podkreśla Tomaszewski.

Jest i druga grupa klientów. To ci, którzy stawiają na jakość. Dzięki nim drogie marki mają się świetnie. - Polski klient dostrzegł już jednak, że za jakość niekoniecznie musi więcej płacić - zauważa Ryszard Tomaszewski. Hipermarkety, sieci handlowe - oferują tzw. marki własne. Jeszcze kilka lat temu były one synonimem słabej jakości. To się jednak zmieniło. Pod marką własną może kryć się renomowany producent. Dlatego na jednej półce mogą stać jego dwa identyczne produkty - w różnych opakowaniach i cenach.

Andrzej Gantner, dyrektor Polskiej Federacji Producentów Żywności, podkreśla, że handel ma się dobrze: - Jako Polacy jesteśmy od dziesięcioleci w ciągłym kryzysie i pewnie dlatego przestaliśmy już zwracać na niego uwagę.

Sieć atakuje, ale... nadal jest tylko dodatkiem

Sprzedaż przez internet to zabawa nie tylko dla zamożnych. Jesteśmy wygodni, nie chce się nam iść do sklepu.
Andrzej Faliński, dyrektor Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji podkreśla: - Polski konsument to konsument świadomy swojej siły, siły wyboru. I nie chodzi tylko o wybór towaru na półce, ale także sposób dokonywania zakupów.

Faliński dodaje, że oprócz ceny ważny jest dojazd, opakowania, no i wygoda. Dlatego też rozwija się sprzedaż w sieci: - Dostawa do domu lub zrobienie zakupów w sieci i tylko odebranie ich w sklepie, bez wchodzenia między regały - tego chcemy, ale pod warunkiem, że towar będzie odpowiedniej jakości . Po prostu jako konsumenci jesteśmy sprytni, inteligentni - mówi .
Eksperci w dziedzinie handlu podkreślają jednak, że choć sprzedaż internetowa będzie się rozwijać na potęgę, to jednak zawsze będzie tylko uzupełnieniem tradycyjnego handlu.
W małych miasteczkach sklepy są miejscami integrującymi społeczność, miejscami spotkań, dyskusji, wymiany plotek - niemal jak filmowa ławeczka przed sklepem w serialu "Ranczo".

Idą zmiany, czyli katalogi w sklepach zamiast towaru

Co nas czeka w najbliższych latach? Do sieci przeniesie się sprzedaż sprzętu: lodówek, pralek, telewizorów, komputerów. W sklepach dostępne będą tylko katalogi i profesjonalni doradcy.

Na pewno nie znikną stoiska z odzieżą, obuwiem, kosmetykami - zwłaszcza te z asortymentem dla kobiet.
Inne zmiany? Sieci handlowe będą starały się coraz bardziej przywiązywać do siebie klientów, wzbudzić w nas poczucie lojalności.

- W Wielkiej Brytanii ludzie mają ulubiony kanał telewizyjny. Polak przed telewizorem siedzi z pilotem w ręce i ciągle przeskakuje z kanału na kanał. Niemal identycznie jest w przypadku handlu. Nie przywiązujemy się do sklepu, tylko do konkretnego produktu. Kupimy go tam, gdzie jest tańszy - mówi prezes Tomaszewski z Tesco.

Zmienia się już także obsługa w sklepach. Coraz więcej będziemy robić sami. Niebawem pojawią się indywidualne skanery. Będziemy je pobierać wchodząc do sklepu i nabijać na nie towar wkładany do koszyka, a następnie w samoobsługowej kasie płacić za to, co na skanerze nie wyjmując towaru z koszyka.

Włóż monetę

Dlaczego w większości sieci handlowych w Polsce, aby skorzystać z wózka trzeba włożyć do niego monetę?

Powód jest prosty i, niestety, niezbyt dobrze o nas świadczy - nie odstawiamy wózków. W Wielkiej Brytanii wózek - nawet bez monety - odstawia na miejsce aż 90 procent klientów. W Polsce robi to zaledwie co dziesiąty z nas! Tak twierdzi Ryszard Tomaszewski, prezes Tesco, jednej z sieci, która z monet w wózkach jednak zrezygnowała dla wygody klientów. Zostawiamy wózki na parkingach i jeśli w porę nie przechwyci ich sklepowy personel, mogą być niebezpieczne dla np. przejeżdżających aut.
IKEA rośnie!

Katowicki sklep sieci IKEA, jedyny w naszym województwie, rozrasta się. Powstaje nowy magazyn.

Tuż obok IKEA przy al. Roździeńskiego zbudowano już nowy magazyn zewnętrzny. Charakterystyczny niebieski budynek z żółtym napisem IKEA ma 6 tys. m kw. powierzchni. Będzie czynny od 12 czerwca. My zajrzeliśmy do środka magazynu i wiemy dokładnie, jak będzie działał.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera