Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dlaczego autobusy KZK GOP nie jeżdżą zgodnie z rozkładem jazdy? Oto wyjaśnienia

Jadwiga Jenczelewska
Są takie linie, na których autobusy stale się spóźniają lub odjeżdżają z przystanków przed czasem
Są takie linie, na których autobusy stale się spóźniają lub odjeżdżają z przystanków przed czasem Arkadiusz Ławrywianiec/Dziennik Zachodni
Dlaczego autobusy nie trzymają się rozkłądów jazdy? - denerwują się Czytelnicy Dziennika Zachodniego. Rozkład jazdy autobusów układa się na podstawie średnich czasów przejazdu. Odjazd z przystanku minutę przed rozkładową godziną jest dopuszczalny, ale "Należy to jednak traktować jako sytuacje wyjątkowe" - informuje rzecznik KZK GOP.

Nie milkną nawoływania do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej w regionie, ale niestety, nie zawsze jest ona przyjazna podróżnym. Co więcej, są takie problemy w przewozach pasażerskich, które mimo upływu czasu i cywilizowania się wielu dziedzin życia, zdają się być nierozwiązywalne od paru dekad.

Do takich należy punktualność autobusów i tramwajów - w większości kursujących pod organizacyjnym szyldem Komunikacyjnego Związku Komunalnego GOP z siedzibą w Katowicach.

Nasi czytelnicy skarżą się, że są takie linie, których autobusy stale odjeżdżają z przystanków przed czasem. Do nich należy na przykład linia 43 (kursuje pomiędzy Katowicami a Wojkowicami), a także linia 27 (na trasie Katowice-Tworzeń Huta Katowice).

- Ci, którzy nie wiedzą, że te autobusy odjeżdżają prawie zawsze wcześniej niż powinny - 2-3 minuty przed czasem, ale nieraz więcej, np. z przystanków w Siemianowicach Śląskich, nie są w stanie z nich korzystać. Na wielu innych liniach dzieje się podobnie - mówi Czytelnik.

I dodaje, że są też takie linie, których autobusy prawie zawsze się spóźniają, na przykład na linii 91 - bardzo długiej, rozpostartej pomiędzy Bytomiem a Sosnowcem.

Nowe autobusy KZK GOP mają jeździć w barwach Górnego Śląska. Stare nie będą przemalowywane. A może jednak warto ujednolicić barwy także starych autobusów? Obecnie malowane są w najróżniejsze barwy

Autobusy KZK GOP mają być żółto-niebieskie dla podkreślenia ...

- Niestety, wymienione przypadłości na tych liniach są dokuczliwe dla pasażerów od wielu lat. Z czego to wynika i dlaczego nic się nie zmienia - pyta Czytelnik. - Być może rozkłady jazdy tych linii są źle ułożone? Chciałbym wiedzieć, ile minut przed czasem może odjechać z przystanku autobus - jeżeli w ogóle może? Dlaczego takiej informacji nie ma na rozkładach jazdy? To często uniemożliwa korzystanie z przesiadek. Jak powinien być ułożony poprawny rozkład jazdy - pyta.
Czytelnicy zwracają uwagę na jeszcze jeden problem niezmienny od lat. Na razie jesień mamy ładną, ale pogoda ma się popsuć, no i zbliża się zima - więc powróci stary temat zamykania drzwi autobusów na końcowych przystankach - nawet jeżeli do odjazdu jest sporo minut, a pasażerowie mokną lub marzną na zewnątrz. Czy kierowcy powinni wpuścić do pojazdów podróżnych szczególnie wtedy, gdy pada deszcz lub śnieg?

Na przykład na końcowym przystanku w Sosnowcu (Urząd Miasta) postoje wielu autobusów są dość długie, ale pasażerowie nawet w czasie „pogody pod psem” bezsilnie patrzą na stojące z boku pozamykane autobusy. Czy tak musi być?

O odpowiedzi na te pytania poprosiliśmy Wydział Prasowy KZK GOP w Katowicach. Nadesłane odpowiedzi publikujemy poniżej.

Wyjaśnienia KZK GOP: Czy autobus może odjechać wcześniej

Anna Koteras, Wydział Prasowy KZK GOP w Katowicach:

Komunikacyjny Związek Komunalny GOP prowadzi wyrywkowe kontrole punktualności autobusów, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, nalicza kary finansowe. Jeżeli dostaniemy informację o konkretnym kursie jeżdżącym niepunktualnie, zweryfikujemy takie zgłoszenie.
W przypadku linii nr 91, kursującej między Bytomiem a Sosnowcem, wpływ na opóźnienia może mieć bardzo długa trasa biegnąca przez pięć miast. Taka linia jest narażona na liczne zatory drogowe, które każdego dnia mogą powodować inne opóźnienia i nie da się ich przewidzieć w rozkładzie jazdy.
Dopuszczalny jest odjazd z przystanku minutę przed rozkładową godziną odjazdu, ponieważ uwzględniona jest tu kwestia błędu pomiaru. Należy to jednak traktować jako sytuacje wyjątkowe i kierowca powinien oczywiście odczekać na przystanku do rozkładowej godziny odjazdu.
Rozkład jazdy jest układany na podstawie uśrednionych czasów przejazdu, również pod kątem tego, by unikać konieczności odczekiwania autobusu na przystanku do obowiązującej w rozkładzie godziny odjazdu.
Po zakończeniu czynności związanych ze zmianą kierunku jazdy, kierowca jest zobowiązany podjechać na przystanek początkowy.
Nie jest to jednak możliwe w przypadku, gdy z danego przystanku odjeżdża więcej autobusów, zatem oczekujący właśnie autobus uniemożliwiałby podjechanie innemu pojazdowi odjeżdżającemu wcześniej z przystanku. W przypadku otrzymania informacji o konkretnych nieprawidłowościach, sytuacja na danym przystanku zostanie skontrolowana.

Nowe autobusy KZK GOP mają jeździć w barwach Górnego Śląska. Stare nie będą przemalowywane. A może jednak warto ujednolicić barwy także starych autobusów? Obecnie malowane są w najróżniejsze barwy

Autobusy KZK GOP mają być żółto-niebieskie dla podkreślenia ...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Dlaczego autobusy KZK GOP nie jeżdżą zgodnie z rozkładem jazdy? Oto wyjaśnienia - Dziennik Zachodni