Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Marek Szafraniec zdobył w plebiscycie PRAWYBORY aż 15 915 głosów

Katarzyna Domagała-Szymonek
Marek Szafraniec z Beatą Szydło
Marek Szafraniec z Beatą Szydło ARC
Marek Szafraniec w naszym plebiscycie PRAWYBORY 2015 zdobył aż 15 915 głosów. Najwięcej spośród kandydatów do Sejmu z regionu. Skąd taki dobry wynik? Czy przełoży się na sukces wyboczy? Marek Szafraniec (PiS) jest wicestarostą mikołowskim.

Marek Szafraniec, wicestarosta powiatu mikołowskiego, związany z Prawem i Sprawiedliwością:

Jako przedstawiciel swojego okręgu wygrał pan w naszym plebiscycie. Jaka będzie pana pierwsza decyzja, jeśli podobny wynik uzyska pan w wyborach?
Doceniłem wyniki plebiscytu z tego powodu, że moje nazwisko w polityce jest mniej znane. Bardziej kojarzy się z edukacją. Sam udział w takim rankingu, niekoniecznie zwycięstwo, pozwoli na wypromowanie mojej kandydatury. Tym bardziej, że startuję z ostatniego miejsca. A tu taki wynik.

Jednak myśląc o PiS i edukacji na pierwszy plan wychodzi pomysł zlikwidowania gimnazjów i wprowadzenie religii na egzaminie maturalnym. Popiera pan te zmiany?
W przypadku gimnazjów podzielam poglądy mojej partii. Gimnazja, może nie do końca są porażką w zakresie kształcenia. Jednak są wielką porażką jeśli mówimy o wychowaniu młodych ludzi. Dlatego jestem zwolennikiem likwidacji gimnazjów w dłuższej perspektywie czasowej.

Co z religią na maturze? Pojawi się jako przedmiot do wyboru?
Dla mnie sprawa jest oczywista. Jeśli ktoś ma ochotę wybrać ten przedmiot na egzaminie dojrzałości, to powinien mieć taką możliwość. Wiedza z tego przedmiotu z pewnością przyda się na kierunkach związanych z filozofią chrześcijańską czy teologią. Jednak podkreślę, że nie jest to sprawą pierwszorzędną. Ważniejsze jest ponowne wprowadzenie egzaminu wstępnego na uczelnie. Przez sześć lat egzaminowałem na kierunku kulturoznawstwo w Uniwersytecie Śląskim. Poziom umiejętności wielu kandydatów na studia, następnie studentów jest czasami żenująco niski. Młodzi ludzi mają ogromne braki. Dlatego uczelnia musi mieć szanse wybrania najlepszych kandydatów. Matura w przypadku, gdy większość uczniów może ją zdać jest nieporozumieniem. Dodam tu, że prace dyplomowe też są już archaizmem w stosunku do form egzaminów dyplomowych na przodujących w świecie uczelniach. Tam dominują różnego typu projekty skupione na praktyce. Podobnie jak system egzaminowania oparty na rozwiązywaniu testów. On niczego nie bada, niczego nie sprawdza. Szkoły uczą wyłącznie pod rozwiązywanie testów. Zapominają o najważniejszych kompetencjach, jakie powinien mieć uczeń. Znam o wiele lepsze sposoby na sprawdzenie wiedzy i umiejętności młodych ludzi.

Jakie?
W gimnazjach projekty edukacyjne, podobnie jak na uczelniach. Choćby moja córka i jej koledzy na studiach jako pracę dyplomową mieli przygotować projekt wystroju wnętrza sieci sklepów Reserved. A dokładnie działu męskiego na sezon jesienny. Obecnie ich pomysły może oglądać każdy z nas w sklepach w całej Europie.

A co z kompetencjami? Co powinien umieć absolwent szkoły?
Być kreatywny, umieć pracować zespołowo, rozwiązywać problemy, samodzielnie myśleć. Egzaminem, który poniekąd sprawdza te umiejętności jest jedynie egzamin wewnętrzny w gimnazjach, który ma charakter projektu do wykonania. Obecne egzaminy powinny być zastąpione tego typu rozwiązaniami. By przybliżyć efekt takiej zmiany polecam znaleźć filmik zrealizowany w 2007 roku przez uczniów Gimnazjum nr 13 w Sosnowcu (Pola Negri w Sosnowcu). W doskonały sposób przypomnieli w nim, że Pola Negri spędziła jakiś czas w Sosnowcu. Pokazali swoją pomysłowość, kreatywność, zmysł twórczy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!