Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dr Piróg: etyka pozwala młodym samodzielnie myśleć

Mirosław Piróg
Dr hab. Mirosław Piróg, filozof z Zakładu Historii Filozofii Nowożytnej i Współczesnej, który współpracuje z portalem etykawszkole.pl
Dr hab. Mirosław Piróg, filozof z Zakładu Historii Filozofii Nowożytnej i Współczesnej, który współpracuje z portalem etykawszkole.pl mat. UŚ
Przez pięć lat liczba szkół, w których prowadzone są lekcje etyki w woj. śląskim potroiła się. Dr hab. Mirosław Piróg, filozof z Uniwersytetu Śląskiego, cieszy się z takiej zmiany. - Dzięki etyce młodzież będzie mogła świadomiej podejmować ważne decyzje - podkreśla w rozmowie z Dziennikiem Zachodnim.

Duży wzrost liczby szkół, które prowadzą zajęcia z etyki pewnie Pana cieszy.
Oczywiście. To potwierdza, że nasze wysiłki mają sens. Każdego dnia dostajemy maile od rodziców, którzy starają się uruchomić lekcje etyki w szkołach ich dzieci. Podpowiadamy im, co mają zrobić. Odsyłamy do materiałów na naszej strony, mówimy o ich prawach, na co mogą się powołać, jak napisać podanie. To wsparcie logistyczne, jakie oferujemy, z pewnością dużo daje.

Patrząc na liczby możemy powiedzieć, że dzisiaj w szkole etyka już jest na równych prawach z religią?
Nie pokusiłbym się na taką ocenę. Bez wątpienia idziemy w dobrym kierunku. Powiedziałbym jednak, że etyka jest na coraz bardziej równych prawach. Zważywszy, że pomimo znaczącego wzrostu ilości zajęć z etyki, ich proporcje nie dorównują religii. Wynika to z tego, że te dwa przedmioty zostały ustawione naprzeciw siebie. Przez co trudno mówić o jakimkolwiek zrównoważeniu, nawet w najbliższej przyszłości.

Dlaczego tak zaciekle walczycie o etykę w szkole?
Portal etykawszkole.pl tworzą ludzie z różnych środowisk. Mogę powiedzieć wyłącznie za siebie. Jako osoba uprawiająca filozofię, która kiedyś uczyła w szkole średniej, jestem za wprowadzeniem każdego przedmiotu, który będzie pozwalał na kontakt z różnie pojętą filozofią. To właśnie umożliwia etyka. Kiedyś zastanawialiśmy się czy nie lepiej walczyć o wprowadzenie lekcji filozofii. Jednak już mamy normalizacje prawne dotyczące etyki. Gdybyśmy chcieli walczyć o filozofię, droga do pokonania byłaby o wiele trudniejsza.

CZYTAJ KONIECZNIE:
UCZNIOWIE MAJĄ DOSYĆ RELIGII W SZKOLE. WYBIERAJĄ ETYKĘ

Skąd wzięło się to wzmożone zainteresowanie etyką w szkole wśród rodziców, którzy wybierają, na co posłać dziecko? Kilka lat temu zapewne wielu z nich machnęłoby ręką i zapisało dziecko na religię. Tak dla świętego spokoju.
Ci naprawdę zainteresowani problemem właśnie mniej machają ręką. My zapewniamy konkretne źródło wiedzy na temat zorganizowania zajęć etyki. Dlatego mniej rodziców rezygnuje z podejmowania takich prób, które przecież nieraz są prawdziwą walką. Przecież lekcje etyki organizowane były na pierwszej lub ostatniej godzinie, często poprzedzane okienkami. Powoli odchodzi się od takich zwyczajów. Choć nadal gminy mogą organizować je w jednym miejscu dla uczniów kilku szkół.
Gdyby miał pan podać najważniejsze korzyści, jakie młodym ludziom da nauka etyki. Co to będzie?
Należy je zróżnicować pod względem wieku młodych ludzi. Inne będą dla ucznia szkoły podstawowej, inne dla licealisty. W naszym rozumieniu etyka nie jest przedmiotem czysto wychowawczym, który ma nauczać określonych zasad moralnych. Ma dostarczać wiedzę na temat różnych problemów. Tym samym spowodować, że młodzież będzie mogła świadomiej podejmować ważne decyzje. Podam taki przykład. Dzisiaj musimy zmierzyć się z problemem uchodźców. Młodym ludziom warto dostarczyć na ich temat rzetelne informacje. Dzięki temu będą mogli wyrobić sobie właśnie zdanie na podstawie sprawdzonych, naukowych zagadnień, a nie stereotypowych przekonań. Podsumowując, etyka dostarcza wiedzę, która młodemu człowiekowi pozwala samodzielnie podejmować decyzje etyczne. Ma wartość samą w sobie.

Księża zaznaczają, że etyka jest fundamentalnym elementem nauczania religii. To na religii uczniowie nie nauczą się podejmowania etycznych decyzji?
Mówiąc tak księża wpadają we własne sidła. Religia realizowana jest również w innych wymiarach życia poza szkołą. Przedstawianie zajęć religii jako etyki, do czego często prowadzi katecheza w szkole, jest istotnym zubożeniem samej religii. Kolejną różnicą jest to, jakie zagadnienia można podejmować na tych lekcjach. Polemizowałbym z tezą, że każdy ksiądz, nawet z otwartym umysłem, będzie chciał dyskutować na dowolny temat, jaki zaproponują uczniowie.

Będziecie się starali wyrównać prawa tych dwóch przedmiotów?
Z pewnością. Została nam praca organiczna u podstaw. W organizowaniu lekcji cały czas wspieramy pojedynczych rodziców. A że potrzeba etyki jest ogromna doskonale pokazała zeszłoroczna zmiana. Wystarczyło, że zniesiono limity uczniów i efekt jest niesamowity.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!