Ekspert podpowiada: Co powinno być w umowie

    Ekspert podpowiada: Co powinno być w umowie

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Ekspert podpowiada: Co powinno być w umowie
    Zamierzam pierwszy raz skorzystać z usług firmy sprzątającej groby. Jak powinnam zlecić takie prace: ustnie czy pisemnie? Jeżeli pisemnie - co taka umowa powinna zwierać ? - pyta Czytelniczka z Bytomia
    Ekspert podpowiada: Co powinno być w umowie
    Iwona Zapart, prezes Federacji Konsumentów, oddział Katowice:

    Umowę zawsze warto zawrzeć na piśmie. Powinno być w niej podane, kiedy usługa ma być wykonana, zakres czynności, kwota, itp. szczegóły. Gdyby wykonawca nie chciał podpisać umowy, lepiej zrezygnować z jego usług. Przed niesolidnym wykonawcą, który opóźnia prace albo wykonuje je niezgodnie z umową, konsument może się skutecznie bronić. Może to zrobić już w trakcie wykonywania prac porządkowych albo nawet jeszcze przed ich rozpoczęciem. Nie musi czekać, aż zostaną ukończone, aby złożyć reklamację.

    Zdarza się, że przyjmujący zamówienie sprzątania grobu tak bardzo opóźnia rozpoczęcie prac, że stanie się mało prawdopodobne, aby ukończył je w czasie określonym w umowie, np. do 1 listopada.

    W takim przypadku zamawiający może od umowy odstąpić jeszcze przed upływem terminu, jaki został wyznaczony do zakończenia prac. Jego prawem jest też kontrola wykonywania umowy. Nie musi zatem wyznaczać firmie wynajętej do sprzątania dodatkowego terminu na rozpoczęcie robót.

    Odstąpienie od umowy łączy się ze zwrotem wzajemnych świadczeń. Gdyby zamawiający wcześniej wpłacił pewną kwotę na poczet przyszłej zapłaty, wówczas może skutecznie domagać się jej zwrotu. Natomiast w razie odmowy oddania pieniędzy zamawiający może nawet wystąpić do sądu z pozwem. Zdarza się, że sprzątający wprawdzie rozpocznie prace, ale będzie je wykonywał w sposób wadliwy lub sprzeczny z umową.

    Wtedy osoba, która wynajęła go do sprzątania, powinna wezwać do zmiany sposobu wykonania usługi i określić, w jakim terminie ma to nastąpić. Dopiero po bezskutecznym upływie tego terminu można od umowy odstąpić i powierzyć dalsze wykonanie pracy innej firmie. W ten sposób zamawiający może reagować, gdy dostrzeże, że prace są wykonywane w niewłaściwy sposób. Ma również prawo powierzyć wykonanie poprawek lub dalsze sprzątanie na koszt wcześniejszego wykonawcy.

    Czasem bywa tak, że zamawiający dopiero po ukończeniu sprzątania dostrzeże wady. Ma wtedy prawo powołać się na rękojmię i żądać usunięcia wad. W tym celu wyznacza termin na dokonanie poprawek. Może też uprzedzić, że po bezskutecznym upływie tego terminu, nie przyjmie tych poprawek. Gdyby poprawki nie zostały wykonane w wyznaczonym terminie, można żądać obniżenia ceny za usługę wykonaną z wadami. (JJ)


    *Loteria paragonowa: Jak się zarejestrować? Kiedy losowanie nagród?
    *Jesteś Ślązakiem, Zagłębiakiem, czy czystym gorolem? ROZWIĄŻ QUIZ
    *Nowe restauracje w Katowicach zapraszają SPRAWDŹ ADRES I MENU
    *Tajemnice różańca. Jak odmawiać różaniec? Tłumaczy ks. Mirosław Tosza
    *Rolnik szuka żony ODCINEK 7 STRESZCZENIE Paulina odchodzi

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama