Patryk Białas: Metropolia szansą dla Śląska

    Patryk Białas: Metropolia szansą dla Śląska

    Patryk Białas

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Patryk Białas: Metropolia szansą dla Śląska

    ©Maciej Gapiński

    Patryk Białas, ekspert ds. rozwoju regionalnego: Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o związkach metropolitalnych. Moim zdaniem, może ułatwić życie mieszkańcom Śląska.
    Patryk Białas: Metropolia szansą dla Śląska

    ©Maciej Gapiński

    Wspólny bilet



    Nie będę zajmował się wyborami władz metropolii i sposobem utworzenia związku metropolitalnego. Zajmę się jednym z zadań metropolii: rozwojem transportu publicznego. Bardzo się cieszę, że powstanie na Śląsku jednolity obszar komunikacyjny. Połączenie biletów autobusowych, tramwajowych i kolejowych to sprawdzona na Śląsku dobra praktyka. Znana z historii. Korzystałem w przeszłości ze wspólnego biletu autobu-sowo-tramwajowo-kolejowego na Śląsku. Pasażerowie byli bardzo zadowoleni.

    W lutym tego roku byłem w Nadrenii Północnej-Westfalii. Jestem do dzisiaj pod ogromnym wrażeniem sposobu zorganizowania transportu zbiorowego. Wszędzie i szybko mogłem dostać się komunikacją publiczną: na lotnisko w Dortmundzie, na targi w Essen, do hotelu w Dusseldorfie. Czyste i zadbane tramwaje, autobusy oraz pociągi kursują co kilka minut - wypełnione urzędnikami, biznesmenami, studentami i uczniami. Wiaty przystankowe estetycznie komponowały się z otoczeniem. Do tego czytelne rozkłady jazdy, intuicyjne automaty biletowe. Tramwaje, autobusy i metro były punktualne.

    Współpraca dla pieniędzy



    Związek metropolitalny na Śląsku może dostać nawet 200-230 mln zł dodatkowych pieniędzy z budżetu centralnego. Nie jest tajemnicą, że transport publiczny nie jest rentowny i nie utrzyma się jedynie z opłat za bilety.

    Ekologiczny transport publiczny wymaga inwestycji. Tramwaje dwusystemowe, autobusy hybrydowe, elfy, flirty, nowe wiaty przystankowe, nowe linie tramwajowe wymagają dodatkowych nakładów finansowych.

    Śląscy samorządowcy mają dobre doświadczenia w budowaniu kompromisów. Potrafią się porozumieć, gdy w grę wchodzi zdobycie dodatkowych pieniędzy na rozwój. Wystarczy przypomnieć Programy Rozwoju Subregionów, czy Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. Współpraca marszałka i burmistrzów pozwoliła - w trybie pozakonkursowym - uzgodnić i zrealizować strategiczne dla danego subregionu inwestycje.

    Dobrze pamiętam sprzeciw burmistrzów wobec algorytmu podziału środków pomiędzy subregiony. Nie budzi moich wątpliwości zachowanie prezydentów, żeby walczyć o jak najwięcej. Sztuka negocjacji jest grą pozorów. Jednak na koniec udało się wypracować kompromis. Podzielić pieniądze.

    Jak mówi Jarosław Makowski, tam, gdzie ludzie ze sobą współpracują, tam wszyscy na tym zyskują.

    Ustawa to ogromny sukces



    Niezmiernie się cieszę, że Marek Wójcik wraz ze śląskimi posłami, pomimo wielu przeciwności, dotrzymali słowa. Przed końcem kadencji zbudowali większość parlamentarną i przyjęli ustawę metropolitalną. Jestem optymistą. Mamy podstawy prawne dla związku metropolitalnego na Śląsku.

    Marszałek Wojciech Saługa już zaprosił prezydentów miast do współpracy. Dodatkowe 200 mln zł dla Śląska zmotywuje samorządowców do kompromisu.


    NOWI POSŁOWIE I SENATOROWIE Z WOJ. ŚLĄSKIEGO. OFICJALNE WYNIKI WYBORÓW


    *Firmy pogrzebowe z woj. śląskiego umierają przez długi
    *Nowi posłowie i senatorowie z woj. śląskiego ZOBACZ
    *Loteria paragonowa: Jak się zarejestrować? Kiedy losowanie nagród?
    *Jesteś Ślązakiem, Zagłębiakiem, czy czystym gorolem? ROZWIĄŻ QUIZ
    *PiS chce zlikwidować gimnazja i obowiązek szkolny 6-latków REFORMA SZKOLNA

    Czytaj także

      Komentarze (7)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zaglebie Ruhry

      historyczny (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Przemysl w Zaglebiu Ruhry powstal rownolegle do przemyslu gornoslaskiego. Przyczynila sie do tego Rewolucja Przemyslowa w Angli i Niemczech pod koniec XIX wieku. Kiedy czesc Slaska zostala...rozwiń całość

      Przemysl w Zaglebiu Ruhry powstal rownolegle do przemyslu gornoslaskiego. Przyczynila sie do tego Rewolucja Przemyslowa w Angli i Niemczech pod koniec XIX wieku. Kiedy czesc Slaska zostala przyznana Polsce w roku 1921, a nastepnie w roku 1945, ten rownolegly rozwoj przestal istniec. Zaglebie Ruhry posiadalo dotyczczasowego gospodarza. Slask, jak wspomnnialem, przeszedl pod wladanie Polski. W koncu nastaly ciezkie czasy dla wegla i to po obu stronach. Niemcy potrafili te tereny na nowo zagospodarowac bez przemyslu. Ta droga Polakom nie powodla sie. To sa fakty. Komentarz zbyteczny.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      pomijając inny system gospodarki...Niemcy mieli elektr. atom.

      . (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      w Polsce zakazane przez ZSRR.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Część Nadrenii-Westfalii

      To region przemysłowy,metropolia,ale nie taka jaką chcą zrobić ŚLĄSKIE (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3


      Zagłębie Ruhry to nowa metropolia Ruhry
      Wysoka technologia zamiast dużych pieców, kopalnie jako nowe miejsca wydarzeń z dziedziny kultury, promenady z lokalami rozrywkowymi zamiast knajp dla...rozwiń całość


      Zagłębie Ruhry to nowa metropolia Ruhry
      Wysoka technologia zamiast dużych pieców, kopalnie jako nowe miejsca wydarzeń z dziedziny kultury, promenady z lokalami rozrywkowymi zamiast knajp dla górników. Trwa intensywna, monumentalna przemiana strukturalna z rejonu górniczego na kreatywną, europejską metropolię 21-go wieku. 53 miasta Zagłębia Ruhry współpracują w celu przemiany – i cieszą się z aktywnych mieszkańców i mieszkanek, imigrantek i imigrantów, turystek i turystów, którzy mają ochotę wziąć aktywny udział w tej przemianie regionu.
      Odkrywanie i przeżywanie
      Propozycje rekreacyjne dla aktywnych osób
      Można wyjść z domu i aktywnie spędzić czas podczas jazdy rowerem na komfortowych drogach rowerowych lub na wędrówkach w naturze. Metropolia Ruhry oferuje różnorodne możliwości spędzenia wolnego czasu i wypoczynku. Niepowtarzalny atmosfera z imponującymi przemysłowo-historycznymi pomnikami i troskliwie odrestaurowanymi zamkami i pałacami gwarantują pełne uroku wydarzenia.
      Zagłębie Ruhry należy do pięciu największych aglomeracji w Europie jest ojczyzną prawie 5,2 milionów ludzi. Region ten zmienił się przez dziesięciolecia z obszaru przemysłowego węgla kamiennego i stali na metropolię ukierunkowaną na usługi i kulturę.

      Zagłębie Ruhry jest położone w sercu Europy, która z powodzeniem zmienia się pod nową nazwą marki „Metropolia Ruhry” na nowoczesny ośrodek kultury, nauki i technologii. Metropolia Ruhra położona w landzie Północna Nadrenia-Westfalia, rozciąga od wschodu na zachód na przestrzeni 116 kilometrów, a od północy na Południe na przestrzeni 67 kilometrów. Region ten jest poprzecinany rzekami Emscher, Lippe i Ruhrą, od której wywodzi się jego nazwa. W metropolii Ruhry koncentrują się duże miasta i cztery powiaty z łącznie z 53 gminami, które połączyły się w Zrzeszenie Regionalne Ruhry.
      Krótka historia regionu

      Węgiel kamienny był najważniejszym surowcem dla rozwoju Zagłębia Ruhry. Industrializacja rozpoczęła się w 19-tym wieku, a kopalnie i huty stali przyciągnęły robotników z całego świata. Obecnie w metropolii Ruhry mieszka ponad 600.000 ludzi pochodzenia zagranicznego, których korzenie leżą w prawie 200 krajach. Od lat 60-tych kopalnie i huty stali utraciły w miarę upływu czasu opłacalność i zostały zamknięte. Przemysł węglowy, który wywierał ogromny wpływ, ustąpił i rozpoczęła się przemiana strukturalna.
      Ośrodek wiedzy

      Sygnał do przemiany na przyszłościowy ośrodek dał zagłębiu Ruhry Uniwersytet w Bochum, który został założony w 1963 r. jako pierwsza uczelnia w regionie. W międzyczasie metropolia Ruhry, posiadająca ponad 20 szkół wyższych, rozwinęła się tworząc jedną z najbardziej skoncentrowanych obszarów badawczych w Europie. Jednocześnie dokonała się przemiana na ośrodek wiedzy, technologii i usług. W tym regionie pracuje około 2,2 milionów ludzi, którzy wytwarzają 5,6 procent produktu krajowego brutto.
      Metropolia jako stolica kultury

      Zgodnie z mottem „Przemiana dzięki kulturze – kultura dzięki przemianie“ miasto Essen zostało wybrane stolicą kultury 2010 r. jako przedstawiciel metropolii Ruhry. Miało to miejsce, gdyż Zagłębie Ruhry z setkami muzeów, teatrów, stal koncertowych, festiwali i pomników przemysłu jest także aglomeracją kultury. Te warunki oraz specjalne akcje roku miasta kultury przyciągnęły do niego prawie 10 milionów odwiedzających.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Czy Autor pisze ten tekst....

      Magda-Lena (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      .... jako naprawde prywatna osoba czy jednak (krypto)profesjonalnie ?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Momy sie hajtac z Gorowicami ino skuli biletu ????

      negatoR (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

      NIY!!!!!!!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Szansa dla Śląska

      Oracle (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

      Śląsk był szansą dla Polski!!! Natomiast Polska, nigdy nie była szansą dla Śląska!!!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Szanowny Panie Redaktorze

      A ja mieszkam grubo ponad 30 lat (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4

      w Nadrenii Północnej-Westfalii.
      Kiedy tu przyjechałem,to podziwiałem wiele rozwiązań na tej ziemi,teraz uważam,że to normalne.
      obserwuję z ciekawością rozwój tej ziemi przez te lata w których tu...rozwiń całość

      w Nadrenii Północnej-Westfalii.
      Kiedy tu przyjechałem,to podziwiałem wiele rozwiązań na tej ziemi,teraz uważam,że to normalne.
      obserwuję z ciekawością rozwój tej ziemi przez te lata w których tu mieszkam i jestem coraz bardziej dumny z rozwoju tej ziemi.
      Tak,jestem dumny,bo teraz powiem już,że to mój drugi heimat!

      Tylko tutaj wszystkie miasta rozwijają się nieźle i nie trzeba było stwarzać metropolii.
      A przecież te tereny są tak podobne strukturą przemysłu i rozwoju do Śląska.
      Tylko ....nie,nie chcę obrażać ludzi mieszkających na Śląsku,a szczególnie elity polityczne.

      Powiem tylko jedno-bierzcie przykład z tej ziemi i kierunków rozwoju nie tylko w sprawach komunikacji.Bo warto!
      zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama