Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ustawa krajobrazowa: Walka z reklamową wolną amerykanką

Tomasz Klyta,KUB,KAKA
Wkrótce taki widok może przejść do historii. Samorządowcy mają narzędzie do walki z reklamowym miszmaszem.
Wkrótce taki widok może przejść do historii. Samorządowcy mają narzędzie do walki z reklamowym miszmaszem. Tomasz Klyta
Kolejne samorządy zaczynają walkę ze szpetnymi reklamami w ramach tzw. ustawy krajobrazowej. Założenie dobre, ale nowe przepisy są złe - ostrzegają jej przeciwnicy.

Nie ma co ukrywać, że teraz na ulicach jest brzydko. Dzięki nowym przepisom uda się to zmienić - komentuje Piotr Skrabaczewski, wiceburmistrz Tarnowskich Gór. Niedawno tamtejsza Rada Miejska, przyjęła uchwałę, która rozpocznie procedurę określania zasad umieszczania w mieście reklam zewnętrznych. Podobne uchwały zostały już przegłosowane w Katowicach, Żorach oraz w Rybniku.
Sama ustawa krajobrazowa nie zmieni nic. Jej uzupełnieniem muszą być uchwały rad miast i gmin. Tam znajdą się szczegółowe wytyczne dotyczące reklam zewnętrznych, opłat oraz kar(będą zasilały budżet samorządów).

- Inwentaryzację i przygotowanie koncepcji zmian w centrum, zlecimy zewnętrznej firmie urbanistycznej. Po wcześniejszych konsultacjach „uchwała reklamowa” zostanie przyjęta w połowie przyszłego roku - mówi Skrabaczewski.

Gminy same będą mogły określić zasady dot. wielkości i miejsc umieszczania reklam. Opłaty i kary muszą się zmieścić w ramach zapisanych w ustawie. W przypadku reklamy zewnętrznej, trzeba będzie zapłacić do 2,5 zł opłaty stałej oraz do 0,2 zł za każdy metr kw. powierzchni reklamy. Są to stawki dzienne. Kara za nielegalną reklamę może wynieść nawet 40 - krotność opłaty dziennej
Samorządowcy chwalą możliwości jakie dają nowe przepisy. Na razie nie mają jednak sprecyzowanych pomysłów na ich wykorzystanie.

- Uporządkowanie naszych miast powinno polegać głównie na redukcji ilości reklam, oraz spójności wizualnej. Nie bez znaczenia pozostaje edukacja naszej wrażliwości estetycznej i zmiana przyzwyczajeń - abyśmy nie podążali za krzykliwym przekazem, a skupili się n jakości wizualnej, która, w przestrzeni czasu, lepiej sprzedaje produkty i usługi. Wybierając zewnętrzną reklamę kierujmy się zasadą „mniej znaczy lepiej” - radzi Angelika Gromotka ze Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej.

Jak twierdzi Robert Załupski, redaktor naczelny kwartalnika OOH Magazine, choć intencje ustawodawcy były dobre, zmiany w przepisach idą w złym kierunku.

- Trudno mi uwierzyć, że armia urzędników, strażników miejskich czy policjantów, będzie biegała po mieście i skutecznie usuwała nielegalne reklamy. Już teraz sobie z nimi nie radzą. Powinno się zacząć od małych kroków, np. wprowadzenia specjalnych stref reklamy outdoorowej. To może być dobry komunikator dla różnych instytucji czy firm lokalnych - uważa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!