Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mikołaj ma być niedrogi, profesjonalny i trzeźwy

Jadwiga Jenczelewska
Rośnie popyt na mikołajkowe usługi zamawiane do domu na 6 XII. Piszemy, jak zawrzeć umowę i zareklamować wadliwe wykonanie

Już na tydzień zaczyna się bajkowy przedświąteczny czas, kiedy można spotkać na swojej drodze „prawdziwego” Mikołaja roznoszącego prezenty. W tym roku 6 grudnia będzie niezwykłe dogodnym dniem na organizowanie rodzinnych spotkań z Mikołajem - bo to niedziela.

Nie każdy jednak chce i może wcielić się w postać zażywnego starszego pana z brodą i wąsami przyodzianego w czerwony strój. Czasem prościej wynająć taką usługę, popularną przecież w wielu krajach świata.

- Na 6 grudnia coraz więcej rodzin wynajmuje Mikołaja, aby rozdawał prezenty dzieciom, a nawet starszym domownikom - mówi Iwona Zapart, prezes katowickiego oddziału Federacji Konsumentów. - Jednocześnie coraz więcej przedsiębiorców prowadzi tzw. biznes sezonowy i w okresie przedświątecznym oferuje usługi, m.in. osób przebranych za Mikołajów. Zdarza się jednak, że jakość tych usług nie jest najlepsza i trzeba złożyć reklamację, aby odzyskać przynajmniej część zapłaconej kwoty, a nieraz otrzymać odszkodowanie za wyrządzone przez Mikołaja szkody w mieszkaniu albo za ukradzione rzeczy. Niestety, takie przypadki też się zdarzają.

Poniżej piszemy, jak zgłosić reklamację w sytuacji, gdy pojawią się istotne zastrzeżenia do zamówionego i wykonanego zlecenia. Obok podajemy, jak zawrzeć szczegółową umowę z przedsiębiorcą oferującym mikołajkowe usługi.

Wszystko, co musi być w umowie

Po co jest potrzebna umowa

Zamawiając wizytę Mikołaja, warto zawrzeć z przedsiębiorcą umowę zlecenia na piśmie. Wprawdzie forma pisemna nie jest konieczna, ale może się przydać dla celów dowodowych -w razie zastrzeżeń do wykonania usługi. Zleceniodawcy, czyli konsumentowi, łatwiej będzie dochodzić swoich roszczeń przy składaniu reklamacji. Wystarczy, że powoła się na odpowiednie zapisy w umowie.

Co powinno być w umowie

W umowie zlecenia trzeba określić m.in. termin rozdawania prezentów, czas trwania wizyty, adres mieszkania, do którego ma przyjść Mikołaj. Trzeba też uściślić, kto zapewnia prezenty - zleceniodawca-konsument czy firma. Firma może dysponować katalogami z propozycjami prezentów. Zamawiając wizytę Miko-

łaja, można wówczas wskazać rzeczy z katalogu i umówić się co do sposobu opakowania ich, na przykład w kolorowy papier ze świątecznymi okolicznościowymi nadrukami. Prezenty może też zapewnić konsument. W umowie należy wówczas dokładnie określić termin ich dostarczenia oraz wskazać miejsce, w którym nastąpi ich odbiór. Trzeba też ustalić, która ze stron umowy zapewni ich odpowiednie opakowanie.

Czas wizyty, dodatkowe zadania, wynagrodzenie

W umowie należy też precyzyjnie wskazać czas trwania wizyty, a także ewentualne dodatkowe obowiązki Mikołaja po rozdaniu prezentów. Może on np. przez godzinę lub dwie pozostać w mieszkaniu i robić z dziećmi świąteczne ozdoby. Można też zamówić wizytę Mikołaja z aniołem, reniferem lub śnieżynkami. Istotną częścią umowy jest określenie wysokości wynagrodzenia oraz sposobu zapłaty - gotówką lub przelewem. W drugim przypadku należy w umowie podać numer konta oraz określić bank przedsiębiorcy.

Ekspert podpowiada: Reklamujemy „niedobrego” - Mikołaja

Iwona Zapart, prezes Federacji Konsumentów, oddział Katowice:

Co robić, kiedy przedsiębiorca nie wywiąże się ze zlecenia, bo Mikołaj zgłosi się z 2 godzinnym opóżnieniem, przyniesie nie te prezenty, które zostały zamówione, nadmiernie skróci swoją wizytę i odmówi zabawy z dziećmi, przyjdzie sam, mimo że miał przybyć z aniołem itp. albo nie będzie trzeźwy. Konsument który zamawiał wizytę Mikołaja powinien wówczas złożyć zgłoszenie reklamacyjne niezgodności usługi z umową.

Trudno domagać się, aby Mikołaj przyszedł ponownie i tym razem przyniósł takie prezenty, jakie zostały wcześniej zamówione, w tym przypadku najlepiej będzie od umowy odstąpić i domagać się zwrotu wpłaconego wcześniej wynagrodzenia, albo żądać obniżenia ceny i wówczas usługodawca powinien zaproponować rekompensatę.

Konsumentowi przysługuje prawo wyboru roszczenia. Wybór konsumenta jest wiążący dla drugiej strony. Przedsiębiorca nie może odmówić przyjęcia zgłoszenia i ma obowiązek ustosunkować się w ciągu 14 dni do zawartych w nim żądań. Jeżeli tego nie uczyni, uważa się, że uznał roszczenia za uzasadnione. Jeżeli reklamacja okaże się nieskuteczna, można skorzystać z mediacji prowadzonej przez Federacje Konsumentów. t teskt - „tytuł”.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera