Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Egzaminy na prawo jazdy niczego nie uczą. Młodzi kierowcy i tak nie umieją jeździć RAPORT NIK

AIP
Zdany egzamin na prawo jazdy nie gwarantuje nauczenia bezpiecznej i pewnej jazdy
Zdany egzamin na prawo jazdy nie gwarantuje nauczenia bezpiecznej i pewnej jazdy filip kowalkowski
Rygoryzm w egzaminach na prawo jazdy nie przekłada się na poprawę umiejętności kierowców, ale korzystnie wpływa na sytuację finansową WORD-ów, które utrzymują się głównie z opłat egzaminacyjnych – wynika z najnowszego raportu NIK. - To tak jakby winić krawca za to, że żyje z szycia – odpowiada Krzysztof Wójcik, p.o. kierownika wydziału szkoleń w warszawskim WORD-zie.

Najwyższa Izba Kontroli podkreśla, że zmiany w szkoleniu i egzaminowaniu kandydatów na kierowców przeprowadzane w Polsce w ostatnich kilkunastu latach - w celu poprawy bezpieczeństwa jazdy - nie przyniosły oczekiwanych rezultatów.

Nowe procedury szkolenia i egzaminowania nie przygotowują do bezpiecznego i sprawnego uczestnictwa w ruchu drogowym, a zwłaszcza do radzenia sobie w trudnych sytuacjach na drogach.

NIK zaznacza, że chociaż uzyskanie prawa jazdy w Polsce jest wciąż znacznie trudniejsze niż w pozostałych krajach Unii, rygorystyczny system egzaminowania nie przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Średnia zdawalność egzaminów praktycznych na prawo jazdy w Polsce w 2014 r. wynosiła 34,5 proc. (w 2013 r. - 31,5 proc.). Dla porównania w tym samym roku w Wielkiej Brytanii zdało ok. 47 proc. osób, a w Niemczech aż 74 proc. przy znacznie niższej liczbie zabitych w tych krajach. Młodzi kierowcy - do 24 lat i stażem do 2 lat - są w Polsce sprawcami co piątego wypadku drogowego.

Krzysztof Wójcik z warszawskiego WORD-u zaznacza w rozmowie z Agencją Informacyjną Polska Press, że kilkanaście lat wstecz ruch był znacznie mniejszy, było znacznie mniej pojazdów na drodze i w związku z tym statystycznie było mniej wypadków.

- Obostrzenia i tak za pewien czas wejdą w życie. Dlatego, że z badań wynika, że wypadki najczęściej powodują osoby młode, które niedawno otrzymały uprawnienia do kierowania pojazdem. Te obostrzenia spowodują, że będą oni pod większą kontrolą – tłumaczy Wójcik.

- Te 34 proc. to nie jest zadawalność za pierwszym podejściem, tylko spowodowana jest tym, że ci którzy nie mogą zdać egzaminu statystykę zaniżają – dodaje Krzysztof Wójcik z warszawskiego WORD-u.

Podkreśla, że zdawalność w warszawskim WORD-zie jest na poziomie ponad 40 proc. , a osoby, które nie zaliczają egzaminu za pierwszym razem, to osoby które w blisko 30 proc. „kończą swoją przygodę na placu manewrowym”.

Monopol na egzaminowanie na prawo jazdy mają w Polsce Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego i jest to podstawowe źródło ich finansowania - 88 proc. przychodów (blisko 60 mln zł) skontrolowanych ośrodków pochodziło z opłat egzaminacyjnych. Z badania NIK wynika, że niemal 70 proc. tych przychodów ogółem stanowią opłaty za egzaminy poprawkowe.

- Nikomu z nas nie zależy na tym żeby za karę kogoś tutaj przetrzymywać. Jeśli ktoś nie umie jeździć nie zmuszamy go, żeby zostawał w WORD-zie i wkładał do naszej kieszeni dodatkowe pieniądze – mówi Wójcik. Podkreśla, że pieniądze, które zarabia WORD przeznaczane są jedynie na podniesienie bezpieczeństwa w zakresie ruchu drogowego. - Innymi słowy te pieniądze później przeznaczone są dla dobra kierowców – mówi.


*Dramatyczny apel: Złodzieju, oddaj komputer ze zdjęciami mojej zmarłej żony
*Morderca kotów z Zabrza skazany! A to taki miły student stomatologii
*Jak zdobyć becikowe i 1000 zł na dziecko? ZOBACZ KROK PO KROKU
*Seksowne zabawy na Śląsku: Mistrzostwa Chippendales ZDJĘCIA
*Jesteś Ślązakiem, Zagłębiakiem, czy czystym gorolem? ROZWIĄŻ QUIZ

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!