Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koleje Śląskie monopolistą. Dostaną 1,4 mld zł

Michał Wroński
Maciej Gapiński
Marszałek stawia na swojego przewoźnika. To Koleje Śląskie będzą nas wozić przez najbliższą dekadę. A 13 grudnia Wodzisław Śląski wraca na mapę kolejową. Z Rybnika do Chałupek dojedziemy w 40 minut

W Kolejach Śląskich mogą zacierać ręce z zadowolenia. W końcu nie codziennie zdarza się podpisywać umowę wartą 1,4 miliarda złotych. A właśnie tyle może otrzymać (maksymalnie) spółka za wykonywanie przewozów pasażerskich w regionie w ciągu najbliższych dziesięciu lat.

Konkurencja niegroźna, a banki bardziej życzliwe

Do tej pory żadne z podpisanych przez samorząd województwa z Kolejami Śląskimi porozumień nie wykraczało poza okres dwóch lat. Te, które zawarto 24 listopada, obowiązywać będzie od 1 stycznia przyszłego roku do 31 grudnia roku 2025.

Dla spółki taka 10-letnia gwarancja pracy ma ogromne znaczenie. Po pierwsze dlatego, że w roku 2019 ma wejść w życie IV pakiet kolejowy, który otworzy krajowe rynki przewozów pasażerskich. Nic już wówczas nie będzie stało na przeszkodzie, by na tory w naszym regionie wjechały spółki z Czech, Słowacji bądź Niemiec. Tyle że nawet jeśli do tego dojdzie, to zagraniczni przewoźnicy napotkają dobrze umocowane na tym rynku Koleje Śląskie, które - zgodnie z zapisami umowy - obsługiwać mają 12 linii w regionie (Częstochowa - Katowice - Gliwice; Sosnowiec - Katowice - Tychy Lodowisko; Katowice - Bielsko-Biała - Zwardoń; Katowice - Skoczów - Wisła Głębce; Katowice - Rybnik - Racibórz; Katowice - Rybnik - Wodzisław Śląski - Chałupki - granica województwa; Katowice - Tarnowskie Góry - Lubliniec; Katowice - granica województwa - Oświęcim - granica województwa - Czechowice Dziedzice; Czechowice-Dziedzice - Zebrzy- dowice - Cieszyn - granica województwa; Rybnik - Żory - Pszczyna - Bielsko-Biała; Racibórz - Chałupki - granica województwa oraz Częstochowa - Lubliniec.

Drugim powodem, który sprawia, że 10-letnia umowa dla KŚ jest taka ważna, są ambitne plany wymiany taboru. Do końca roku 2018 spółka chce pozbyć się starych pojazdów EN57 (zwanych popularnie „kiblami”), a na ich miejsce wprowadzić nowe pociągi. Kupione rzecz jasna na kredyt.

- A banki i kontrahenci zawsze inaczej patrzą na przewoźnika, który może wykazać się 10-letnią umową na świadczenie usług przewozowych, a inaczej na takiego, który ma umowę zaledwie na rok czy dwa - mówi Witold Trólka z biura prasowego Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego.

Rowerzyści się ucieszą, ale nie zjedzą i się nie napiją

Na razie przewoźnik przygotowuje się do wprowadzenia nowego rozkładu jazdy. O tym, że w jego ofercie od 13 grudnia br. pojawią się bezpośrednie połączenia z Katowic oraz Raciborza do czeskiego Bohumina i z Częstochowy do Lublińca, wiadomo od dawna. Podobnie jak o tym, że najprawdopodobniej pociągi przestaną jeździć z Czechowic Dziedzic do Oświęcimia.

Za swego rodzaju ciekawostkę można uznać fakt, że ze składów Kolei Śląskich niebawem znikną urządzenia z napojami i przekąskami (pojawiły się w nich trzy lata temu). Jak tłumaczy Edyta Płuciennik-Skalska, odpowiedzialna za kontakty z mediami w spółce WARS, była to wspólna decyzja przewoźnika oraz WARS-u.

- Powodem usunięcia maszyn vendingowych ze składów był niesatysfakcjonujący poziom korzystania z usługi przez pasażerów - wyjaśnia Edyta Płuciennik- Skalska.

Puste miejsce po urządzeniach z napojami i przekąskami zajmą wieszaki na rowery. Michał Wawrzaszek, rzecznik Kolei Śląskich, ocenia, że ich montaż powinien nastąpić do końca pierwszego kwartału przyszłego roku.

Koleją z Chałupek do Rybnika

30 km nowych torów, 13 nowych peronów, 43 wymienione rozjazdy - PKP Polskie Linie Kolejowe kończą wartą 178 mln inwestycję, dzięki której powiat wodzisławski po kilku latach wraca na kolejową mapę Polski. Z Chałupek przez Wodzisław do Rybnika dojedziemy w 40 minut.

Wczoraj przedstawiciele PKP PLK potwierdzili oddanie inwestycji, wszystko jest dopięte na ostatni guzik, by od 13 grudnia br. na trasie wprowadzić w dni powszednie 6 par pociągów, w weekendy 4 pary. To daje dostęp podróżnym do ciekawych połączeń z czeskimi trasami do Bohumina, Ostravy oraz do Pragi.

- Pasażerowie zauważą zmianę, bo będą czekać na pociągi na nowych przystankach z wiatami, dobrze oświetlonymi, wyposażonymi w monitoring, zegary i megafony. Oczywiście są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych - mówi Artur Gliwicki, dyrektor projektu z ramienia firmy PKP PLK.

Na trasie pociągi będą jeździć z prędkością 80 kilometrów na godzinę.

*Dramatyczny apel: Złodzieju, oddaj komputer ze zdjęciami mojej zmarłej żony
*Morderca kotów z Zabrza skazany! A to taki miły student stomatologii
*Jak zdobyć becikowe i 1000 zł na dziecko? ZOBACZ KROK PO KROKU
*Seksowne zabawy na Śląsku: Mistrzostwa Chippendales ZDJĘCIA
*Jesteś Ślązakiem, Zagłębiakiem, czy czystym gorolem? ROZWIĄŻ QUIZ

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera