W ciągu ostatnich trzech lat na terenie województwa śląskiego doszło do ponad 1750 wypadków z udziałem pieszych. Wszystkie zaznaczono na specjalnie przygotowanej mapie, która jest już dostępna w Otwartym Regionalnym Systemie Informacji Przestrzennej (ORSIP), a więc w oficjalnym geoportalu województwa śląskiego. Wskazano tam miejsca, w których piesi zginęli lub doznali ciężkich obrażeń ciała. To wspólny projekt Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach oraz Śląskiego Centrum Społeczeństwa Informacyjnego.
Mniej śmiertelnych ofiar
Podinsp. Włodzimierz Mogiła z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach podkreśla, że bezpieczeństwo pieszych jest jednym z priorytetów zarówno dla śląskiego komendanta wojewódzkiego, jak i komendanta głównego policji.
- Te działania ukierunkowane na bezpieczeństwo pieszych podejmujemy już od 10 lat. W 2009 roku ruszyliśmy natomiast z kampanią „Rok pieszego” i zdiagnozowaliśmy, że 50 procent śmiertelnych ofiar wypadków drogowych to piesi. Konsekwentnie kontynuowaliśmy nasze działania, dzieląc je na trzy płaszczyzny - inżynierię, dyscyplinowanie oraz w mojej ocenie kluczową - profilaktykę i edukację w zakresie bezpieczeństwa. Przyniosło to taki efekt, że w ciągu dekady osiągnęliśmy spadek liczby zabitych o ponad 50 procent - wskazuje podinsp. Włodzimierz Mogiła.
Kolejne narzędzie, które ma pomóc w zapobieganiu tragicznym wypadkom, to właśnie specjalna mapa, którą przygotowywano od marca tego roku. To zebrane dane, z których może korzystać policja oraz różne instytucje, a przede wszystkim zarządcy dróg, którym mapa może wskazać najbardziej niebezpieczne miejsca dla pieszych.
Projekt zrealizowano w ramach „Wojewódzkiego Programu Poprawy Bezpieczeństwa Pieszych w Ruchu Drogowym na lata 2015-2016”.
OKRES JESIENNY I ZIMOWY JEST SZCZEGÓLNIE NIEBEZPIECZNY DLA KIEROWCÓW
Z powodu śniegu i lodu dochodzi wówczas do wielu wypadków i kolizji
- Wszystko zaczęło się od podręcznika „Ochrona pieszych”. Powołaliśmy się na dotychczasowe ustalenia naukowców, którzy wskazywali, że takie miejsca powinny być typowane na podstawie wypadków ze skutkiem śmiertelnym lub w których osoby doznały poważnych obrażeń ciała. Przedmiotem naszej analizy były zdarzenia drogowe od 2012 do 2015 roku - tłumaczy mł. asp. Marzena Szwed z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach.
Liderem Częstochowa
Na mapie zobaczymy dwa rodzaje punktów. Żółty kolor to zdarzenia, w których piesi doznali obrażeń. Czerwony wskazuje, że doszło tam do śmiertelnego wypadku. Gdy najedziemy kursorem myszki na wybrany punkt, to możemy uzyskać informacje na temat konkretnego wypadku. Dowiemy się kiedy i na jakiej ulicy doszło do takiego zdarzenia. To pozwala na wskazanie odcinków dróg, gdzie najczęściej dochodzi do wypadków z udziałem pieszych.
Tym samym na mapie wyznaczono bufory (od 20 do 300 metrów) pokazujące niebezpieczne miejsca, w których doszło do większej liczby wypadków.
Policjanci mogą także wskazać jak często dochodzi do tego typu zdarzeń na terenie danej gminy. Funkcjonariusze dokładnie przeanalizowali zgromadzone dane i wynika z nich, że największą liczbę tragicznych zdarzeń z udziałem pieszych odnotowano w Częstochowie - aż 154. Nieco mniej, bo 132, było ich w Bielsku-Białej i w Zabrzu 124.
W okresie objętych badaniami w Katowicach doszło do 104 wypadków, w Gliwicach do 90, a w Sosnowcu do 71. Ruda Śląska to już 72 takie przypadki, Tychy 58, Dąbrowa Górnicza 42, a Chorzów 34.
Nowa mapa pokazuje również, że zdecydowanie mniej wypadków z udziałem pieszych odnotowano choćby w Będzinie (18), w Siemianowi-cach Śląskich (12) oraz w Czeladzi (6).
Mapa online?
Mapa tragicznych wypadków w województwie śląskim ma być aktualizowana. Sukcesywnie mają być dodawane do niej kolejne wypadki z udziałem pieszych, a docelowo policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach chcieliby także, aby znalazły się tam wszystkie wypadki i kolizje drogowe.
Plany sięgają również ciekawego rozwiązania, dzięki któremu kierowcy mogliby śledzić w internecie, gdzie doszło do wypadku i które odcinki dróg omijać. Jak miałoby to wyglądać?
Patrol policji, który udaje się na miejsce zdarzenia drogowego, na bieżąco wprowadzałby na mapie informacje o miejscu wypadku, co byłoby przydatne dla kierowców. Taka mapa pozwoliłaby wówczas wybrać dogodny objazd zablokowanego odcinka.
- Wiadomo, że na to są potrzebne fundusze i ludzie, ale na pewno tego chcemy i planujemy takie rozwiązanie. Mamy nadzieję, że taki projekt wejdzie w życie - zaznacza Marzena Szwed, a wszyscy kierowcy trzymają kciuki.
*Dramatyczny apel: Złodzieju, oddaj komputer ze zdjęciami mojej zmarłej żony
*Morderca kotów z Zabrza skazany! A to taki miły student stomatologii
*Jak zdobyć becikowe i 1000 zł na dziecko? ZOBACZ KROK PO KROKU
*Seksowne zabawy na Śląsku: Mistrzostwa Chippendales ZDJĘCIA
*Jesteś Ślązakiem, Zagłębiakiem, czy czystym gorolem? ROZWIĄŻ QUIZ
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?