Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ostatni Fiat 126 p, czyli Maluch zjechał z taśmy w Bielsku-Białej 19 lat temu [ZDJĘCIA ARCHIWALNE]

Teresa Semik
Ostatni Fat 126 p z limitowanej serii Happy End
Ostatni Fat 126 p z limitowanej serii Happy End
Pierwszy egzemplarz zmontowany z oryginalnych, włoskich części, w zakładach dawnej Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej, zjechał z taśmy 6 czerwca 1973 roku. Nie było jednak żadnej fety, nawet w mediach, bo takim sukcesem należało się pochwalić na cały kraj z okazji święta narodowego, który w komunistycznej Polsce obchodzony był 22 lipca. 22 września 2000 r, w samo południe, z linii produkcyjnej bielskiego zakładu Fiat Auto Poland zjechał ostatni Fiat 126 p Maluch z limitowanej serii 1000 sztuk o nazwie "Happy End" w kolorze żółtym.

Pierwszy sekretarz partii, Edward Gierek odwiedził bielską fabrykę tuż przed tym świętem i dał się sfotografować na tle Maluchów. Z taśmy zeszło już sto egzemplarzy i stały na placu. Przez wiele lat Fiat 126p był najczęściej spotykanym autem na polskich drogach.

Miłość i pożądanie

A wszystko zapoczątkował kontrakt "O współpracy przemysłowej i licencyjnej na samochód małolitrażowy 126" podpisany z Fiatem w 1971 roku. To miał być samochód z tylnym napędem, 2-cylindrowym silnikiem o pojemności 594 ccm, maksymalnej mocy 23 KM, czteroosobowym i dwudrzwiowym nadwoziem. Wielokrotnie później zmieniano jego wnętrze, ale sylwetka pozostała. Zmieniła się też pierwotnie cena z 69 tys. zł (równowartość 20 średnich pensji). Na giełdzie płacono za niego nawet drugie tyle.

"Telewizor, meble, mały fiat, oto marzeń szczyt..." śpiewał Grzegorz Markowski, z grupą Perfekt. Maluch zawsze wzbudzał emocji. Był krytykowany, wyśmiewany, ale bardzo pożądany. Ks. Jan Twardowski, poeta, pisał, że "Trudniej kochać bliźniego niż małego fiata".

ZOBACZ TAKŻE:
Fiat 126p ma 40 lat! Maluch wiecznie żywy [ZDJĘCIA TUNINGOWANYCH MALUCHÓW]

40 lat Fiata 126p. Różne oblicza fiata 126p [GALERIA MODYFIKACJI]
TAK FIAT 126 P STAŁ SIĘ HISTORIĄ ŻYCIA

Dla wielu był pierwszym samochodem w życiu. Za jego kierownicą kilka pokoleń kierowców pokonywało pierwsze kilometry. Stąd wielki sentyment. Co bardziej złośliwi mówili, że jego kontrolowana strefa zgniotu kończy się tak, jak w mercedesie - na silniku. Tyle tylko, że Maluch silnik miał z tyłu. Osiąga największą prędkość podczas holowania go oraz spadania z urwiska...

Pradziadek z Włoch

Protoplastą Fiata 126p była Myszka, czyli Toppolino. Aleksander Sowa w książce "Mały wielki samochód" pisze, że Fabbrica ltaliana Automobili Torino, czyli FIAT opracował pod okiem Dante Giacosa i rozpoczął produkcję samochodu, który był z założenia pradziadkiem Fiata 126. Toppolino wyjechał po raz pierwszy na drogę w 1934 roku. Osiągnął "imponującą" szybkość maksymalną 82 km na godzinę.

ZOBACZ KONIECZNIE
NAJDZIWNIEJSZA PRZERÓBKA W FIACIE 126 P

W początkowej fazie produkcji Fiat 126 odziedziczył kilka elementów z Toppolino 500 - przednie fotele, kierownicę, lampy, reflektory i kierunkowskazy. Jednak zewnętrznie prezentował się o wiele nowocześniej. Nasz Maluch, zgodnie z założeniami, miał być też nieduży, prosty w obsłudze, tani w eksploatacji, a jednocześnie pojemny - czteroosobowy. I taki był. W wersji bez zderzaków mieści się do windy - to żart, oczywiście.

Znaki szczególne: awaryjność i prostota

Jak się zepsuje, to można go wziąć pod pachę i zanieść do najbliższego kowala... A już bez żartu - lubił się psuć, dlatego prosta konstrukcja była jego ogromną zaletą. Przy pomocy młotka można go było naprawić na ulicy. Gdy zerwał się pasek klinowy, żona poświęcała rajstopy i jechało się dalej. Zimą najpewniej zapalał "na pych". Sprawniejsi kierowcy potrafili to zrobić nawet samodzielnie.

Auto tysiąca możliwości

Dzięki prostej konstrukcji Maluch był samochodem najczęściej ulepszanym, przez samych kierowców. Nie tylko przyciemniali szyby folią, albo zakładali w nich firanki. Podnosili moc silnika, na potrzeby sportu motorowego nawet do 40-45 KM, kosztem żywotności.

W fabryce pierwszą modernizację Maluch przeszedł w 1977 roku - zwiększono pojemność silnika do 652 ccm i go wyciszono. W układzie hamulcowym powiększono średnicę bębnów. Od 1982 roku produkowano bardziej ekonomiczną wersje silnika 650.

Cztery lata później dokonano liftingu podwozia. W 1996 roku pojawił się katalizator, a w 1999 - zagłówki dla pasażerów siedzących z tyłu.

Powstało wiele prototypów na bazie podstawowej konstrukcji. Maluch był w wersji Cabrio, Kombi, pick-up. Był też tzw. LPT czyli "Lekki Pojazd Terenowy" do zastosowań wojskowych. Istniała jego wersja na gąsienicach i amfibia.

Choć był najmniejszy, to robił największe zamieszenie na 6. Moto Show w Ełku. Fiat 126R, bo takie ma oznaczenie, waży 800 kilogramów, a do setki przyśpiesza w nieco ponad 4 sekundy. Był jednym z najszybszych i najgłośniejszych aut biorących udział w ełckich wyścigach na 1/4 mili.

Zagraniczne wojaże

W latach 1985-1989 wyeksportowano do Chin ponad 23 tys. Maluchów, które w wielu miastach służyły za taksówki. W 1988 roku 14 tys. fiacików popłynęło na podbój Australii i Kuby.

22 września 2000 r, w samo południe, z linii produkcyjnej bielskiego zakładu Fiat Auto Poland zjechał ostatni Fiat 126 Maluch z limitowanej serii 1000 sztuk o nazwie "Happy End" w kolorze żółtym.

Samochód ten trafił do Muzeum Fiata w Turynie, a jeden z ostatnich egzemplarzy także do Muzeum Techniki w Warszawie. Łącznie wyprodukowano w Polsce ponad 3,3 mln Fiatów 126.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziwne wpisy Jacka Protasiewicz. Wojewoda traci stanowisko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ostatni Fiat 126 p, czyli Maluch zjechał z taśmy w Bielsku-Białej 19 lat temu [ZDJĘCIA ARCHIWALNE] - Dziennik Zachodni