Ważne
    Ostatni studencki pociąg na linii Żywiec-Sucha Beskidzka...

    Ostatni studencki pociąg na linii Żywiec-Sucha Beskidzka przed zmianą rozkładu jazdy [ZDJĘCIA+WIDEO]

    JM

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Ostatni pociąg na trasie Żywiec - Sucha Beskidzka
    1/19
    przejdź do galerii

    Ostatni pociąg na trasie Żywiec - Sucha Beskidzka ©Jakub Marcjasz/Dziennik Zachodni

    Około 100 osób wsiadło na pokład ostatniego studenckiego pociągu na trasie Żywiec - Sucha Beskidzka, przed zmianą rozkładu, który w niedzielę wieczorem odjechał z Żywca, miasta na Sołą i Koszarawą.
    Pociągi na trasie Żywiec-Sucha Beskidzka wrócił na tory po blisko pięciu latach na początku nowego roku. Od nowego rozkładu jazdy znów nie będą kursować. Wszystko z powodu braku dofinansowania ze strony Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego.

    Tymczasem Śląski Urząd Marszałkowski był na tak.

    W niedzielę, 6 grudnia, członkowie Stowarzyszenia Kolej Beskidzka, którzy od dawna działają na rzecz linii Żywiec-Sucha Beskidzka, przygotowali dla podróżnych drobne upominki. Nie zabrakło też Mikołaja. O pasażerach nie zapomniały także Przewozy Regionalne.

    - Było to oficjalne zamknięcie rozdziału, jakim było przywrócenie połączeń w tej relacji a jednocześnie forma protestu przeciwko bezmyślności urzędników odpowiedzialnych za likwidację połączeń kolejowych! - podkreślają członkowie stowarzyszenia.

    Pociągiem na linii Żywiec-Sucha Beskidzka będzie można jeszcze pojechać w następny piątek oraz sobotę. Od nowego rozkładu jazdy, który zacznie obowiązywać w przyszłą niedzielę, pociągu już nie pojedzie.

    OSTATNI POCIĄG ŻYWIEC - SUCHA BESKIDZKA



    W tej sprawie Urząd Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego wydał oświadczenie. Publikujemy go w całości:

    W związku z pojawiającymi się informacjami w sprawie linii kolejowej Sucha Beskidzka - Żywiec, które mogą wprowadzić w błąd mieszkańców województw małopolskiego i śląskiego, uprzejmie informujemy, że Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego nie zawierał żadnych sformalizowanych umów dot. przyszłości linii z żadnym z partnerów, w tym z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego.

    Ponadto informujemy, że Województwo Małopolskie do roku 2010 finansowało pasażerskie przewozy kolejowe na linii nr 97 Sucha Beskidzka – Żywiec. Średnia liczba pasażerów w pociągu wynosiła 25 osób, przy rentowności 6 %. Z uwagi na niską frekwencję oraz znaczne koszty uruchamiania pociągów, w rozkładzie jazdy 2010/2011 podjęto próbę wprowadzenia Kolejowej Komunikacji Autobusowej. Jednakże podjęte działania nie przyniosły zamierzonych rezultatów, dlatego w rozkładzie jazdy 2011/2012 Województwo Małopolskie zaprzestało dofinansowania Kolejowej Komunikacji Autobusowej na tej linii i tym samym zawiesiło organizowanie regionalnych przewozów pasażerskich na linii nr 97.

    Linia kolejowa Sucha Beskidzka – Żywiec w klasyfikacji PKP PLK jest linią drugorzędną, jednotorową. Ze względu na położenie geograficzne przebiega w trudnych warunkach terenowych, występuje na niej wiele punktowych ograniczeń prędkości (m.in. 63 przejazdy kolejowe, w tym tylko 27 strzeżonych). Ponadto linia ta nie jest konkurencyjna dla transportu drogowego, pokonanie tego odcinka transportem autobusowym wynosi 53 minuty, samochodem osobowym zaledwie 37 minut, natomiast czas przejazdu pociągu z Suchej Beskidzkiej do Żywca wynosi 79 min – dodatkowo uwzględniając czas dojścia do przystanków, czas podróży znacznie się wydłuży.

    W 2015 r. na trasie Żywiec – Sucha Beskidzka spółka Przewozy Regionalne uruchomiła 4 komercyjne pociągi pasażerskie (po 1 pociągu w piątek i sobotę oraz 2 pociągi w niedzielę). Samorząd Województwa Małopolskiego nie był organizatorem dla tej linii i w żaden sposób nie partycypował w kosztach jej działania. Przewozy Regionalne i Stowarzyszenie Kolej Beskidzka podjęły współpracę o charakterze komercyjnym mającą na celu zachęcenie mieszkańców Żywiecczyzny i turystów do korzystania z tego połączenia. Jednym z takich działań było zaproponowanie pasażerom atrakcyjnej oferty przewozowej „Połączenie w dobrej cenie”. Z danych przekazanych przez Spółkę Przewozy Regionalne wynika, że frekwencja w tych pociągach jest nadal niska i średnio wynosi 20 osób w pociągu. Prognozy przekazane przez Spółkę wykazują, że koszt uruchomienia jednej pary pociągów kursującej jeden dzień w tygodniu wynosi ok. 100 tys. zł, co w przeliczeniu na jednostkowy koszt przejazdu jednego pasażera wynosi ok. 46 zł.

    Warunkiem koniecznym do wznowienia przewozów o charakterze użyteczności publicznej, współfinansowanych przez Województwo Małopolskie, jest modernizacja tej linii przez PKP PLK, tak aby można było zaproponować potencjalnym klientom ofertę konkurencyjną wobec transportu drogowego (przede wszystkim w zakresie czasu przejazdu, ale także atrakcyjnej cenowo) - napisało Biuro Prasowe Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.

    *Prezenty pod choinkę 2015 To najciekawsze propozycje
    *Mikołaj lata nad Śląskiem! ZOBACZ WIDEO i ZDJĘCIA To nie jest fotomontaż
    *Roraty 215: Pytania i odpowiedzi z Małego Gościa Niedzielnego
    *Jak zdobyć becikowe i 1000 zł na dziecko? ZOBACZ KROK PO KROKU
    *Jesteś Ślązakiem, Zagłębiakiem, czy czystym gorolem? ROZWIĄŻ QUIZ

    Czytaj także

      Komentarze (3)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      to

      hajnel (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      to przyłaczajcie sie do cyntusiow
      od nich nabierecie fest
      a viela wos zyje z sloska
      jo lubia goroli ,fajne hopy byli
      mieli łeb go gorzołeczki
      pozdrowiom pyndzjonistow[emerytow z jelesni,z...rozwiń całość

      to przyłaczajcie sie do cyntusiow
      od nich nabierecie fest
      a viela wos zyje z sloska
      jo lubia goroli ,fajne hopy byli
      mieli łeb go gorzołeczki
      pozdrowiom pyndzjonistow[emerytow z jelesni,z rycerki,zywca tyz]hejzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      kolej beskidzka

      Herbert (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      I to jest odpowiedz centusiów na miłosne uśmiechy pod-Beskidzian w kierunku integracji z Panami smoczego grodu. A tak po ludzku jakies połaczeniie kolejowe na wschodnie rubieze powinno istniec...rozwiń całość

      I to jest odpowiedz centusiów na miłosne uśmiechy pod-Beskidzian w kierunku integracji z Panami smoczego grodu. A tak po ludzku jakies połaczeniie kolejowe na wschodnie rubieze powinno istniec choćby do Jeleśni nie musu to być pociag wystarczy szynobus wzorem krajów alpejskich.zwiń

      Zdjęcie autora komentarza
      :::

      Deutsch-Oberschlesier

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      "Wszystko z powodu braku dofinansowania ze strony Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego.

      dOMAGACIE się dołączenia do woj. małpopolskiego ?
      to was nieźle wydudają podbeskidzkie ciemniaki...rozwiń całość

      "Wszystko z powodu braku dofinansowania ze strony Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego.

      dOMAGACIE się dołączenia do woj. małpopolskiego ?
      to was nieźle wydudają podbeskidzkie ciemniaki okrzesikowe hehezwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      DZ poleca

      DZIEWCZYNA LATA 2017 | Głosujemy!

      DZIEWCZYNA LATA 2017 | Głosujemy!

      Dopasuj słowa do opisów i sprawdź, czy znasz język śląski

      Dopasuj słowa do opisów i sprawdź, czy znasz język śląski

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Światło i kolor w pokojach dziecięcych

      Światło i kolor w pokojach dziecięcych

      Gry On Line - Zagraj Reklama