Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ostatni studencki pociąg na linii Żywiec-Sucha Beskidzka przed zmianą rozkładu jazdy [ZDJĘCIA+WIDEO]

JM
Ostatni pociąg na trasie Żywiec - Sucha Beskidzka
Ostatni pociąg na trasie Żywiec - Sucha Beskidzka Jakub Marcjasz/Dziennik Zachodni
Około 100 osób wsiadło na pokład ostatniego studenckiego pociągu na trasie Żywiec - Sucha Beskidzka, przed zmianą rozkładu, który w niedzielę wieczorem odjechał z Żywca, miasta na Sołą i Koszarawą.

Pociągi na trasie Żywiec-Sucha Beskidzka wrócił na tory po blisko pięciu latach na początku nowego roku. Od nowego rozkładu jazdy znów nie będą kursować. Wszystko z powodu braku dofinansowania ze strony Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego.

Tymczasem Śląski Urząd Marszałkowski był na tak.

W niedzielę, 6 grudnia, członkowie Stowarzyszenia Kolej Beskidzka, którzy od dawna działają na rzecz linii Żywiec-Sucha Beskidzka, przygotowali dla podróżnych drobne upominki. Nie zabrakło też Mikołaja. O pasażerach nie zapomniały także Przewozy Regionalne.

- Było to oficjalne zamknięcie rozdziału, jakim było przywrócenie połączeń w tej relacji a jednocześnie forma protestu przeciwko bezmyślności urzędników odpowiedzialnych za likwidację połączeń kolejowych! - podkreślają członkowie stowarzyszenia.

Pociągiem na linii Żywiec-Sucha Beskidzka będzie można jeszcze pojechać w następny piątek oraz sobotę. Od nowego rozkładu jazdy, który zacznie obowiązywać w przyszłą niedzielę, pociągu już nie pojedzie.

OSTATNI POCIĄG ŻYWIEC - SUCHA BESKIDZKA

W tej sprawie Urząd Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego wydał oświadczenie. Publikujemy go w całości:

W związku z pojawiającymi się informacjami w sprawie linii kolejowej Sucha Beskidzka - Żywiec, które mogą wprowadzić w błąd mieszkańców województw małopolskiego i śląskiego, uprzejmie informujemy, że Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego nie zawierał żadnych sformalizowanych umów dot. przyszłości linii z żadnym z partnerów, w tym z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego.

Ponadto informujemy, że Województwo Małopolskie do roku 2010 finansowało pasażerskie przewozy kolejowe na linii nr 97 Sucha Beskidzka – Żywiec. Średnia liczba pasażerów w pociągu wynosiła 25 osób, przy rentowności 6 %. Z uwagi na niską frekwencję oraz znaczne koszty uruchamiania pociągów, w rozkładzie jazdy 2010/2011 podjęto próbę wprowadzenia Kolejowej Komunikacji Autobusowej. Jednakże podjęte działania nie przyniosły zamierzonych rezultatów, dlatego w rozkładzie jazdy 2011/2012 Województwo Małopolskie zaprzestało dofinansowania Kolejowej Komunikacji Autobusowej na tej linii i tym samym zawiesiło organizowanie regionalnych przewozów pasażerskich na linii nr 97.

Linia kolejowa Sucha Beskidzka – Żywiec w klasyfikacji PKP PLK jest linią drugorzędną, jednotorową. Ze względu na położenie geograficzne przebiega w trudnych warunkach terenowych, występuje na niej wiele punktowych ograniczeń prędkości (m.in. 63 przejazdy kolejowe, w tym tylko 27 strzeżonych). Ponadto linia ta nie jest konkurencyjna dla transportu drogowego, pokonanie tego odcinka transportem autobusowym wynosi 53 minuty, samochodem osobowym zaledwie 37 minut, natomiast czas przejazdu pociągu z Suchej Beskidzkiej do Żywca wynosi 79 min – dodatkowo uwzględniając czas dojścia do przystanków, czas podróży znacznie się wydłuży.

W 2015 r. na trasie Żywiec – Sucha Beskidzka spółka Przewozy Regionalne uruchomiła 4 komercyjne pociągi pasażerskie (po 1 pociągu w piątek i sobotę oraz 2 pociągi w niedzielę). Samorząd Województwa Małopolskiego nie był organizatorem dla tej linii i w żaden sposób nie partycypował w kosztach jej działania. Przewozy Regionalne i Stowarzyszenie Kolej Beskidzka podjęły współpracę o charakterze komercyjnym mającą na celu zachęcenie mieszkańców Żywiecczyzny i turystów do korzystania z tego połączenia. Jednym z takich działań było zaproponowanie pasażerom atrakcyjnej oferty przewozowej „Połączenie w dobrej cenie”. Z danych przekazanych przez Spółkę Przewozy Regionalne wynika, że frekwencja w tych pociągach jest nadal niska i średnio wynosi 20 osób w pociągu. Prognozy przekazane przez Spółkę wykazują, że koszt uruchomienia jednej pary pociągów kursującej jeden dzień w tygodniu wynosi ok. 100 tys. zł, co w przeliczeniu na jednostkowy koszt przejazdu jednego pasażera wynosi ok. 46 zł.

Warunkiem koniecznym do wznowienia przewozów o charakterze użyteczności publicznej, współfinansowanych przez Województwo Małopolskie, jest modernizacja tej linii przez PKP PLK, tak aby można było zaproponować potencjalnym klientom ofertę konkurencyjną wobec transportu drogowego (przede wszystkim w zakresie czasu przejazdu, ale także atrakcyjnej cenowo) - napisało Biuro Prasowe Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.

*Prezenty pod choinkę 2015 To najciekawsze propozycje
*Mikołaj lata nad Śląskiem! ZOBACZ WIDEO i ZDJĘCIA To nie jest fotomontaż
*Roraty 215: Pytania i odpowiedzi z Małego Gościa Niedzielnego
*Jak zdobyć becikowe i 1000 zł na dziecko? ZOBACZ KROK PO KROKU
*Jesteś Ślązakiem, Zagłębiakiem, czy czystym gorolem? ROZWIĄŻ QUIZ

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo