Czas wręczania świątecznych prezentów już za nami. Coraz częściej zamawiamy je w internecie, ale to niestety zwiększa ryzyko kupienia nie tego, o co nam chodziło. Jak zwrócić taki chybiony prezent, który np. na zdjęciu wyglądał inaczej niż w rzeczywistości?
JAK ODDAĆ NIECHCIANY PREZENT?
Rok temu robiliśmy zakupy jeszcze pod rządami starego prawa konsumenckiego, które zmieniło się 25 grudnia 2014 r. Obecnie unormowania są nieco inne. Jakie?
- Konsumentom przysługuje jeszcze większa ochrona swych praw - mówi Iwona Zapart, prezes katowickiego oddziału Federacji Konsumentów.
Ale czy po tych zmianach, dotyczących m.in. wydłużenia terminu zwrotu towaru zakupionego w sklepie internetowym, łatwiej jest oddać niechciany prezent świąteczny, szczególnie ten, który nabyliśmy w sklepie stacjonarnym? Warto znać przepisy, bo możemy natknąć się na nieprzyjemną informację: „Zwrotów nie przyjmujemy”.
KIEDY MOŻNA ZWRÓCIĆ NIETRAFIONY PREZENT
Prezent ze sklepu lub z targu. Jak zwrócić prezent?
Zwrot prezentu kupionego w sklepie stacjonarnym
O wiele mniej korzystnie - niż klienta internetowego - wygląda sytuacja konsumenta robiącego zakupy w sklepie stacjonarnym, bo sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu towaru pełnowartościowego, który nie posiada wad, a klient chce go zwrócić tylko dlatego, że się rozmyślił albo rzecz przestała mu się podobać. Zwrot towaru w normalnym sklepie zależy od woli sprzedawcy.
„Zwrotów nie przyjmujemy” - czy taki napis jest zgodny z prawem?
Tak, jeżeli kupujemy w sklepie tradycyjnym. Tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy przyjmie z powrotem nieudany prezent i czy zwróci pieniądze. Jeżeli się zgadza, ma prawo określić własne warunki, np. termin wymiany kupionej rzeczy, okazanie paragonu z jego sklepu, oryginalnego opakowania, metek itp.
Reklamacja na bazarze
Większość sprzedawców na bazarach posługuje się co najwyżej kalkulatorem. Kasa fiskalna to na takich targowiskach prawdziwa rzadkość. Handlujący nie wydają też żadnego potwierdzenia transakcji (paragonu). Jak w takiej sytuacji domagać się przysługujących konsumentowi praw, np. do reklamacji wadliwego towaru lub nieświeżej żywności?
JAK ODDAĆ NIECHCIANY PREZENT?
Oddanie do reklamacji towaru zakupionego na bazarze jest możliwe (produkty spożywcze, odzież itp.). Te zasady dotyczą wszelkich targowisk (bazarów, targów, rynków, hal targowych, domów kupieckich, odpustów). Niestety - niewydawanie paragonów na bazarach jest normą.
Reklamacja bez paragonu?
Paragon nie jest koniecznym warunkiem złożenia reklamacji! Wystarczy jakikolwiek dowód potwierdzający zakup (wyciąg z karty płatniczej lub zeznania świadka transakcji). W praktyce chodzi o to, by udowodnić fakt dokonania zakupu u konkretnego sprzedawcy. Konsument ma prawo egzekwować swoje prawa niezależnie od miejsca czy okoliczności, w jakich dokonał zakupu. Dlatego dobrym pomysłem wydaje się skorzystanie z pomocy innej osoby, która była obecna przy zakupie. Mama, sąsiadka, przyjaciółka lub inna osoba może być świadkiem transakcji handlowej na stoisku.
NIECHCIANE PREZENTY DA SIĘ ZWRÓCIĆ
Ekspert podpowiada: Można oddać prezent, gdy jest z internetu
Iwona Zapart, prezes Federacji Konsumentów, oddział Katowice:
Dotychczas konsument, który kupił towar poza lokalem przedsiębiorstwa przed 25 grudnia 2014 - np. podczas pokazów lub na odległość, m.in. w sklepie internetowym - na odstąpienie od umowy i zwrot towaru miał 10 dni - liczonych od dnia zawarcia umowy, gdy dotyczyła ona kontraktu zawartego poza lokalem przedsiębiorstwa lub usługi zamówionej na odległość, a w przypadku umowy sprzedaży zawartej na odległość - 10 dni liczonych od dnia wydania towaru (otrzymania go przez kupującego).
JAK ODDAĆ NIECHCIANY PREZENT?
Po zmianach sytuacja konsumenta kształtuje się znacznie korzystniej, bowiem prawo do odstąpienia od umowy przysługuje mu przez 14 dni. Od kiedy biegnie ten termin? W obrocie najczęściej spotykamy umowy, w ramach których przedsiębiorca wydaje jednorazowo konsumentowi przedmiot sprzedaży - wówczas 14 dni liczymy od dnia przejęcia towaru w posiadanie przez konsumenta.
W ciągu kolejnych 14 dni, które biegną od dnia odstąpienia od umowy, konsument ma obowiązek zwrócić towar. Zwrot prezentu zakupionego przez internet jest możliwy bez względu na przyczynę. Oczywiście, towar musi być się w stanie nienaruszonym, czyli konsument nie zwróci towaru, którego używał, albo takiego, który uszkodził. Konsument składa oświa-dczenie o odstąpieniu od umowy w dowolny sposób.
Istotną kwestią jest to, która ze stron ponosi koszty odstąpienia od umowy. Co do zasady - to sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania oś-wiadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostawy prezentu. Z kolei konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, chyba że przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub nie poinformował konsumenta o konieczności poniesienia tych kosztów.
Niestety, inna - mniej korzystna jest sytuacja konsume-nta zaopatrującego się w sklepie stacjonarnym, a najgorsza, gdy kupuje cokolwiek na bazarze, targowisku, w hali targowej itp. Obok publikujemy szczegółowe wyjaśnienia.
JAK ODDAĆ NIECHCIANY PREZENT? TRZEBA SIĘ SPIESZYĆ
*Prezenty pod choinkę 2015 To najciekawsze propozycje
*Mikołaj lata nad Śląskiem! ZOBACZ WIDEO i ZDJĘCIA To nie jest fotomontaż
*Roraty 215: Pytania i odpowiedzi z Małego Gościa Niedzielnego
*Jak zdobyć becikowe i 1000 zł na dziecko? ZOBACZ KROK PO KROKU
*Jesteś Ślązakiem, Zagłębiakiem, czy czystym gorolem? ROZWIĄŻ QUIZ
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?