Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Abonament RTV 2016: Nowe wyższe stawki abonamentu już obowiązują

Patryk Drabek
Od 1 stycznia 2016 r. obowiązują nowe wyższe stawki abonamentu RTV
Od 1 stycznia 2016 r. obowiązują nowe wyższe stawki abonamentu RTV Janusz Wojtowicz
Od tego roku obowiązują nowe, wyższe stawki abonamentu za odbiorniki telewizyjne i radiowe. Tymczasem jeszcze w tym roku abonament RTV ma zostać zastąpiony przez opłatę audiowizualną.

Abonament RTV 2016

:

W nowym roku obowiązują już inne, wyższe stawki abonamentu RTV. Każdy, kto ma w domu odbiorniki telewizyjne i radiowe, musi zapłacić do 25. dnia każdego miesiąca. Można też zdecydować się na jedną opłatę z góry - za cały rok i wtedy możemy liczyć na rabat. Wciąż sporo mówi się jednak o tym, że w tym roku abonament RTV zostanie zastąpiony przez tzw. opłatę audiowizualną.

Ustawa, która ma wejść w życie w najbliższych miesiącach, ma wprowadzać powszechną opłatę miesięczną, która wyniesie około 10 złotych od osoby. Może być pobierana np. przy okazji wystawiania nam rachunku za energię elektryczną. Niewykluczone, że niektóre osoby zostaną zwolnione z tego obowiązku. Co jednak z tymi odbiorcami, którzy już teraz zdecydują się zapłacić abonament RTV za cały rok?

ZOBACZ KONIECZNIE:
KTO NIE MUSI PŁACIĆ ABONAMENTU?

Miesięczna opłata za używanie odbiornika telewizyjnego albo odbiornika radiofonicznego i telewizyjnego wynosi teraz 22 złote i 70 groszy. Dla porównania - w ubiegłym roku była to kwota 21 złotych i 50 groszy.

Abonament można zapłacić za dowolną liczbę miesięcy z góry. Im większa liczba miesięcy, za które zdecydujemy się zapłacić z wyprzedzeniem, tym większy rabat. Przykładowo: płacąc za rok z góry, zamiast 22 złotych i 70 groszy za każdy miesiąc z osobna, wydamy per saldo o 27 złotych i 25 groszy mniej.

- Wnoszenie opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych jest obowiązkiem ustawowym, z którego nie zwalnia opłacanie rachunków za korzystanie z telewizji kablowej czy z satelitarnych platform cyfrowych - przypomina Jan Dworak, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Abonament RTV 2016

:

Nowa opłata

Tymczasem wciąż głośno o tzw. opłacie audiowizualnej, która jeszcze w tym roku ma zastąpić abonament RTV.
Ma to być zdecydowanie bardziej skuteczny sposób na ściąganie opłat za korzystanie z telewizji i radia, bowiem ściągalność abonamentu RTV jest bardzo niska.

- Nowy model finansowania mediów publicznych powinien uwzględniać powszechną, masową, nieograniczoną miejscem i czasem odbioru indywidualną dostępność treści audiowizualnych. Opłata na ten cel powinna przyjąć formę daniny publicznej - można przeczytać w raporcie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji „Nowy model funkcjonowania mediów w Polsce”.

Wysokość takiej opłaty w przypadku płatnika (osoby składającej PIT i osoby ubezpieczonej w KRUS) wynosiłaby 0,5 proc. rocznego wynagrodzenia minimalnego brutto, a więc około 100 złotych rocznie (około 8 złotych i 33 grosze miesięcznie).
Płatnicy CIT, czyli firmy musiałyby płacić rocznie 2 tysiące złotych, a organizacje - np. stowarzyszenia i fundacje prowadzące działalność gospodarczą - wnosiłyby składkę w wysokości 400 złotych rocznie.

- Przy tych założeniach, z pominięciem skutków ewentualnych ulg i zwolnień, roczna kwota wpływów z daniny wynosiłaby 3,5 miliarda złotych - szacuje KRRiT.

Zwolnienie od obowiązku wnoszenia składki może stosować się do: osób, które ukończyły 75. rok życia, osób niesłyszących i niewidomych oraz osób całkowicie niezdolnych do pracy na podstawie dokumentacji ZUS oraz KRUS.

Płacić za rok z góry?

Co jednak z tymi osobami, które zdecydują się na zapłacenie abonamentu RTV za rok z góry, a niebawem pojawi się tzw. opłata audiowizualna? Adwokat z Katowic, Sławomir Zaremba podkreśla, że ta kwestia może zostać rozwiązana na dwa sposoby.

Po pierwsze: opłata zostanie nam w całości zwrócona i wtedy będziemy musieli wnieść opłatę audiowizualną. Druga możliwość: Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji uzna, że skoro już zapłaciliśmy, to sprawa jest załatwiona.

- Trudno powiedzieć, jak ukształtuje się ten nowy system poboru opłat. Nie wyobrażam sobie jednak, by w państwie prawa abonenci, którzy zapłacili za rok z góry, stracili swoje pieniądze. Tym bardziej, że już w grudniu w telewizji można było zobaczyć spoty zachęcające do tego, by dokonywać opłaty za cały rok - podkreśla mecenas Sławomir Zaremba.

Abonament RTV 2016

:

Nowe stawki
Zgodnie z przyjętym przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji rozporządzeniem, miesięczna opłata za używanie odbiornika telewizyjnego albo odbiornika radiofonicznego i telewizyjnego w 2016 roku wynosi 22 złote i 70 groszy.

Natomiast przy opłacie jednorazowej za dwa miesiące musimy zapłacić 44 złote i 5 groszy, za trzy - 65 złotych i 35 groszy, za pół roku - 129 złotych i 40 groszy, a opłata za cały rok wynosi 245 złotych i 15 groszy. Jeśli mamy tylko radioodbiornik, to za jeden miesiąc musimy zapłacić 7 złotych, natomiast płacąc jednorazowo za dwa miesiące wydamy 13 złotych i 60 gorszy, za trzy - 20 złotych i 15 groszy, za pół roku - 39 złotych i 90 groszy, a za rok - 75 złotych i 60 groszy.

Zwolnieni od opłat
Uprawnienia do zwolnienia z opłat mają m.in. osoby:

  • z I grupą inwalidzką, ze znacznym stopniem niepełnosprawności lub z trwałą lub okresową całkowitą niezdolnością do pracy w gospodarstwie rolnym;
  • osoby, które ukończyły 75 lat;
  • osoby, które otrzymują świadczenia pielęgnacyjne lub rentę socjalną, niesłyszący, u których stwierdzono całkowitą głuchotę lub obustronne upośledzenie słuchu oraz niewidomi, których ostrość wzroku nie przekracza 15 proc.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera