Raport NIK odsłania żenujące oblicze reformy policji. 19 mln...

    Raport NIK odsłania żenujące oblicze reformy policji. 19 mln zł na e-posterunek wyrzucone w błoto

    Tomasz Słomczyński

    Dziennik Bałtycki

    Aktualizacja:

    Dziennik Bałtycki

    Pieniądze na projekt e-posterunek wyrzucone w błoto? Jest raport NIK

    Pieniądze na projekt e-posterunek wyrzucone w błoto? Jest raport NIK ©T. Bołt/ Archiwum PP

    Najwyższa Izba Kontroli zlustrowała policję i stwierdziła to, co widać gołym okiem - 19 milionów złotych zostało wyrzucone w błoto. Tak po prostu. Bo nie udało się doprowadzić do końca projektu e-posterunek.
    Pieniądze na projekt e-posterunek wyrzucone w błoto? Jest raport NIK

    Pieniądze na projekt e-posterunek wyrzucone w błoto? Jest raport NIK ©T. Bołt/ Archiwum PP

    Jeśli ktoś nie wie, o co chodzi, spieszę poinformować - chodzi o te bezużyteczne monitorki, które znalazły się na komendach w całej Polsce. Miały służyć obywatelowi w szybkim załatwianiu spraw, ale tymczasem najczęściej wyświetla się na nich oficjalna witryna Komendy Głównej Policji.

    W opublikowanym we wtorek raporcie NIK czytamy, że na początku policja realizowała projekt własnymi siłami. Zaangażowano w to dwie komórki w Komendzie Głównej.
    Jednak "wystąpiły trudności we współpracy". Jakie trudności? - ciśnie się na usta pytanie. "Wynikające w szczególności z faktu nierzetelnego planowania przedsięwzięcia" - spieszą z odpowiedzią kontrolerzy NIK.

    Dalej w raporcie jest jak u Hitchcocka - coraz bardziej przerażająco.
    W 2008 roku realizację przedsięwzięcia przekazano do nowo powstałego Centrum Projektów Informatycznych - jednostki powołanej pierwotnie przy MSWiA (obecnie podległej Ministerstwu Administracji i Cyfryzacji). Urzędnicy ogłosili przetarg na realizację "narzędzia informatycznego". I tu, zdaniem NIK, popełniono kolejny błąd - przetarg był niecelowy, gdyż można to było zrobić siłami własnymi policji. Kolejne pieniądze podatnika wypłynęły do rynsztoka.

    Dalej czytamy w raporcie NIK, że CPI nie zna się na policyjnej robocie ("nie dysponowało wiedzą ekspercką z zakresu praktyki policyjnej"). W związku z tym było zmuszone do współpracy z policjantami, ci najwyraźniej do współpracy skorzy nie byli - a brak współpracy wynikał z "nierzetelnej realizacji zadań" przez pracowników Komendy Głównej.

    Następnie ktoś wpadł na pomysł, żeby rozbudować projekt o możliwość korzystania z aplikacji internetowej przez tzw. e-PUAP. Z punktu widzenia obywatela to dobra wiadomość: e-PUAP ma umożliwiać załatwianie spraw z domowego komputera. Połączenie e-posterunku z e-PUAP wiązało się z koniecznością ubiegania się o dofinansowanie unijne.

    I świetnie! Tylko że policja od początku alarmowała, że tego zrobić się nie da. Nie dlatego, że brakuje pieniędzy, wiedzy czy determinacji. Nie da się, bo takie mamy prawo. Nie da się na przykład wszcząć procedury karnej po przyjęciu e-maila.

    Ale kto by tam słuchał policjantów. Kolejny przetarg, kolejne pieniądze podatnika na kolejny program komputerowy.
    Tym razem pieniądze trafiają do firmy, której szefowie usłyszą wkrótce zarzuty w słynnej aferze informatycznej w MSW.

    Arcyciekawe zdanie z raportu NIK: "funkcjonalność połączenia e-posterunku z e-PUAP nie została zamówiona w celu usprawnienia realizacji zadań policji i obsługi obywateli, a stanowiła tylko sposób uzyskania dofinansowania ze środków UE".

    Dalej w raporcie pojawiają się sformułowania, których często w swojej pracy używają prokuratorzy: "nierzetelność" (odmieniana dalej przez wszystkie przypadki) i "brak należytej staranności". Z raportu wynika, że część policjantów nie chciała przyjąć oprogramowania, zwracając uwagę na jego wady, podczas gdy inni pracownicy Komendy Głównej podpisywali w tym czasie protokoły odbioru.

    Tyle o e-posterunku. Można by pozostać przy stwierdzeniu, że historia ta jest "tylko" żenująca, gdyby nie fakt, że jest również dla podatnika bardzo kosztowna.

    Ale jest również i inna, bliźniacza wręcz, policyjna historia - równie żenująca i jeszcze bardziej kosztowna. Jak na razie pomijana przez większość mediów, polityków i urzędników.

    Chodzi o "e-platformę" dla policji. O sprawie - jak na razie jako jedyni (a szkoda...) - pisaliśmy na początku roku: "W Komendzie Głównej Policji w Warszawie znajduje się niewykorzystywany sprzęt komputerowy o wartości kilkudziesięciu milionów złotych. Został zakupiony za środki budżetowe. Wcześniej miał być dofinansowany z UE, jednak projekt stracił dotację na skutek afery korupcyjnej w MSWiA". (DB, 14 stycznia 2013).

    Scenariusz bardzo podobny - ambitny projekt, który ma ułatwić życie obywatelowi, w efekcie - awantura między policją (która nie chce "e-platformy", twierdząc, że nie nadaje się ona do użytku) i CPI (które system odebrało od wykonawcy, twierdząc, że jest kompletny). Efekt? Z wartego 98,5 mln zł projektu pozostały bezużyteczne na razie serwery.

    Tą sprawą jednak NIK się nie zajął, choć przedstawiciele tej instytucji doskonale wiedzą o istnieniu problemu - byli obecni w Sejmie, kiedy (po naszym artykule) w jednej z komisji debatowano na ten temat.

    Tym, co łączy e-posterunek z e-platformą, jest jeszcze jedna kwestia. W jednym i drugim przypadku nikt nie czuje się odpowiedzialny, nie padają żadne nazwiska zwolnionych czy w jakikolwiek sposób pociągniętych do odpowiedzialności urzędników lub funkcjonariuszy. Dziesiątki milionów poszło w błoto, a nam każe się słuchać (zbyt) dobrze znanej piosenki: "Polacy, nic się nie stało".

    t.slomczynski@prasa.gda.pl

    Treści, za które warto zapłacić!
    REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


    Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

    Czytaj także

      Komentarze (23)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      posiedzenie komisji spraw wewnętrznych

      obserwator (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 22 / 11

      W dniu 10 lipca odbędzie się posiedzenie komisji spraw wewnętrznych Sejmu.
      http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/PlanPosKom.xsp?view=2&komisja=ASW
      Planowane posiedzenia komisji sejmowych
      Komisja...rozwiń całość

      W dniu 10 lipca odbędzie się posiedzenie komisji spraw wewnętrznych Sejmu.
      http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/PlanPosKom.xsp?view=2&komisja=ASW
      Planowane posiedzenia komisji sejmowych
      Komisja Spraw Wewnętrznych

      10 lipca 2013 (środa), godz. 17:00
      sala 22/bud. G
      Posiedzenie zwołane w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu.
      "Informacja Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie:
      - niewłaściwych relacji pracowniczych związanych z tzw. „seksaferą” w opolskiej policji, a w szczególności selektywnego wyciągnięcia konsekwencji służbowych wobec jej uczestników oraz przyczyn i okoliczności likwidacji Centrum Usług Logistycznych Policji".
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      zainteresowanie posłów

      obserwator (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 12 / 6

      http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/interpelacja.xsp?documentId=FD717AE216B92862C1257B65002C9AD7&view=6
      Zapytanie nr 4303
      w sprawie wyraźnych sprzeczności w oświadczeniach o stanie majątkowym...rozwiń całość

      http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/interpelacja.xsp?documentId=FD717AE216B92862C1257B65002C9AD7&view=6
      Zapytanie nr 4303
      w sprawie wyraźnych sprzeczności w oświadczeniach o stanie majątkowym zastępcy Komendanta Głównego Policji z lat 2011-2012, powodujących uzasadnione wątpliwości co do rzetelności tych oświadczeń oraz wpływu wykonywanych przez niego dodatkowych obowiązków na wykonywanie obowiązków służbowych
      Zgłaszający Arkadiusz Mularczyk
      Adresat minister spraw wewnętrznych

      Data wpływu 18-04-2013
      Data ogłoszenia 23-05-2013 - posiedzenie nr 41
      Odpowiedź:
      Odpowiadający Marcin Jabłoński - podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych
      Data wpływu 16-05-2013
      Data ogłoszenia 13-06-2013 - posiedzenie nr 43
      tekst odpowiedzi przed publikacją w aneksie do sprawozdania stenograficznego

      http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=65625C45&view=6
      Zapytanie nr 4303
      do ministra spraw wewnętrznych
      w sprawie wyraźnych sprzeczności w oświadczeniach o stanie majątkowym zastępcy komendanta głównego Policji z lat 2011-2012 powodujących uzasadnione wątpliwości co do rzetelności tych oświadczeń oraz wpływu wykonywanych przez niego dodatkowych obowiązków na wykonywanie obowiązków służbowych
      W oświadczeniach o stanie majątkowym zastępcy komendanta głównego Policji, inspektora A. L., za lata 2011-2012 zachodzą wyraźne sprzeczności, które powodują uzasadnione wątpliwości co do rzetelności tych oświadczeń. W oświadczeniu za 2012 r. pojawia się informacja o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, gminy lub związku międzygminnego w drodze przetargu dwóch nieruchomości gruntowych odpowiednio w roku 2010 oraz roku 2011. Informacja przedmiotowa nie znalazła się natomiast w złożonym rok wcześniej przez inspektora A. L. oświadczeniu majątkowym za rok 2011, które zawierało wymóg ujawnienia takiej informacji.
      Powyższe budzi uzasadnione wątpliwości co do rzetelności i prawdziwości ujawnionych przez inspektora A. L. danych dotyczących jego majątku, co uznać należy za szczególnie naganne z uwagi na sprawowaną przez niego funkcję zastępcy komendanta głównego Policji. Ponadto istnieją jeszcze dalsze wątpliwości co do rzetelności danych ujawnionych przez inspektora, spowodowane podejrzeniem nieujawnienia innych niż praca w Komendzie Głównej Policji źródeł dochodów inspektora. Z informacji ukazujących się w mediach wynika, że pan A. L. zarabiał dodatkowe pieniądze na nadzorowaniu m.in. projektów w Wyższej Szkole Policji w Szczytnie, której do stycznia 2012 r. był rektorem. Projekty przedmiotowe były finansowane ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
      Oprócz zatrudnienia w Komendzie Głównej Policji oraz wykonywania dodatkowych zleceń inspektor A. L. prowadzi zajęcia na wyższych uczelniach w Rzeszowie, Olsztynie oraz Łomży (w ostatnim z wymienionych miast wykłada na kierunku zarządzanie jakością i bezpieczeństwem w przedsiębiorstwie rolno-spożywczym) oraz widnieje w składzie rady Wydziału Dowodzenia i Operacji Morskich Akademii Marynarki Wojennej. Ponadto jest muzykiem - gra na instrumentach perkusyjnych w znanym i koncertującym po całym kraju zespole Hunter.
      Pomimo tak wielu zajęć, które przynoszą stały i wysoki dochód w oświadczeniach majątkowych za 2011 i 2012 r. pan A. L. poza nabytymi w latach poprzednich nieruchomościami wykazał majątek jedynie w walucie obcej w wysokości odpowiednio 1980 euro za 2011 r. oraz 8191 euro za 2012 r.
      Poza aspektem możliwego braku ujawnienia wszystkich środków majątkowych przez inspektora A. L. należy zweryfikować, czy dodatkowe zajęcia, które wykonuje zarobkowo zastępca komendanta głównego Policji, nie mają wpływu na wykonywanie przez niego obowiązków wiceszefa Policji. W Komendzie Głównej Policji panu A. L. podlegają logistyka i finanse. W takiej sytuacji narzuca się wręcz pytanie, czy nadzorowanie projektów, wykładanie na uczelni, uczestnictwo w radzie Wydziału Dowodzenia i Operacji Morskich Akademii Marynarki Wojennej oraz koncertowanie i uczestniczezwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      sześć lat dyskusji

      darmozjad (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 8

      http://www.wspol.edu.pl/d/start/1431-spotkanie-przedstawicieli-szko-policyjnych-w-szczytnie

      W dniach 6-7 grudnia 2012 roku w Wyższej Szkole Policji w Szczytnie odbyło się spotkanie robocze...rozwiń całość

      http://www.wspol.edu.pl/d/start/1431-spotkanie-przedstawicieli-szko-policyjnych-w-szczytnie

      W dniach 6-7 grudnia 2012 roku w Wyższej Szkole Policji w Szczytnie odbyło się spotkanie robocze przedstawicieli jednostek szkoleniowych Policji, w którym udział wziął Zastępca Dyrektora Biura Kadr i Szkolenia KGP Pan insp. dr Tomasz Szankin, kierownictwo oraz przedstawiciele Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, Szkoły Policji w Katowicach, Szkoły Policji w Pile, Szkoły Policji w Słupsku, Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi oraz Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie.
      Celem spotkania było omówienie wybranych aspektów dotyczących realizacji szkolenia zawodowego podstawowego, w tym m.in. jego organizacji, przyjętego systemu oceniania oraz zasad prowadzenia ewaluacji. Ponadto przedyskutowano możliwości wykorzystania Systemu Elektronicznego Wspomagania Nauczania w Policji w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego.
      Spotkanie umożliwiło wymianę poglądów i doświadczeń zawodowych oraz przyjętych w poszczególnych jednostkach szkoleniowych rozwiązań organizacyjnych.
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      SEWN - czyli e-lerning w policji. 6 lat dyskusji.

      obserwator (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 14

      Nowoczesne srodki dydaktyczne SEWN - Szkoła Policji w Katowicach
      katowice.szkolapolicji.gov.pl/?page_id=13131&aid...pid...
      Format pliku: PDF/Adobe Acrobat - Szybki podgląd
      E-learning w policji...rozwiń całość

      Nowoczesne srodki dydaktyczne SEWN - Szkoła Policji w Katowicach
      katowice.szkolapolicji.gov.pl/?page_id=13131&aid...pid...
      Format pliku: PDF/Adobe Acrobat - Szybki podgląd
      E-learning w policji polskiej ..................................................................................20 .... i prowadzony kurswirtualny, wykorzystujący najnowsze osiągnięcia distance ...

      SZKOŁA POLICJI W KATOWICACH MATERIAŁY DYDAKTYCZNE

      Nowoczesne środki dydaktyczne System Elektronicznego Wspomagania Nauczania (SEWN)

      Opracowanie: mł. insp. Barbara Orzeł nadkom. Tomasz Mreńca asp. szt. Sławomir Manterys

      ZAKŁAD OGÓLNOZAWODOWY
      Wydawnictwo Szkoły Policji w Katowicach 2013

      Zakończenie
      Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu na nowoczesne metody nauczania oraz rozwojowi tej formy kształcenia, policja polska poczyniła starania o wprowadzenie tej formy nauczania. Przy podejmowaniu decyzji o wprowadzeniu Systemu Elektronicznego Wspomagania Nauczania brano pod uwagę fakty, które przemawiają na korzyść e-learningu. Jak wiadomo przede wszystkim są to oszczędności finansowe oraz regulacja mobilności osób, które nie muszą na czas szkolenia być delegowane do ośrodków szkoleniowych. Tak więc minimalizację kosztów można rozpatrywać m.in. w następujących obszarach: − zakwaterowanie i wyżywienie; − delegacje; − uposażenie nauczycieli policyjnych, gdyż jeden nauczyciel odpowiada za wykształcenie większej ilości słuchaczy. Lepsza mobilność policjantów przejawia się obecnością w swoim miejscu pracy osoby, która część lub całe szkolenie odbywa w formie e-learningu. Co za tym idzie, policjant taki może nadal wykonywać swoje obowiązki służbowe, a część czasu poświęcić na samokształcenie. Biorąc pod uwagę powyższe zagadnienia, jak i informacje opisane w naszym skrypcie, należy uznać, że SEWN − czyli e-learning w policji, jest kierunkiem, który należałoby przyjąć dla lepszego doskonalenia i rozwoju policjantów.
      zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      SEWN − czyli e-learning w policji, jest kierunkiem, który należałoby przyjąć dla lepszego doskonalen

      frustrat (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 7

      Po ponad 6 latach od wydania paru milionów na tzw. e-lerning, przedstawiciele policji dochodzą do wniosku, że warto przyjąc kierunek /chyba zmierzający do wykorzystania tej aplikacji lub zakupienia...rozwiń całość

      Po ponad 6 latach od wydania paru milionów na tzw. e-lerning, przedstawiciele policji dochodzą do wniosku, że warto przyjąc kierunek /chyba zmierzający do wykorzystania tej aplikacji lub zakupienia nowej/ na e-lerning dla lepszego doskonalenia i rozwoju policjantów. A 5 lat wcześniej ich koledzy z innej policyjnej szkoły, tak zachłystywali się e-lerningiem: "Milowy krok w przyszłość...
      Ludwik Pasteur mawiał, że "Nauka nie ma żadnej ojczyzny, gdyż wiedza ludzka obejmuje cały świat".zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      I co z tym zrobić. 5 lat dyskusji.

      darmozjad (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 12 / 9

      http://www.policja.pl/portal/pol/1333/23652/Planowana_modernizacja_platformy_teleinformatycznej_n.html
      21 maja 2008 r. podpisano umowę na budowę Systemu Elektronicznego Wspomagania Nauczania z...rozwiń całość

      http://www.policja.pl/portal/pol/1333/23652/Planowana_modernizacja_platformy_teleinformatycznej_n.html
      21 maja 2008 r. podpisano umowę na budowę Systemu Elektronicznego Wspomagania Nauczania z uwzględnieniem centrum szkoleniowego Schengen. W ciągu 3 miesięcy z udziałem szkół Policji zostanie wybudowana platforma sprzętowa, która pozwoli na wdrożenie kontentów szkoleniowych zakupionych w ramach środków z Funduszu Schengen w 2007 roku.

      http://www.wspol.edu.pl/d/start/1431-spotkanie-przedstawicieli-szko-policyjnych-w-szczytnie

      W dniach 6-7 grudnia 2012 roku w Wyższej Szkole Policji w Szczytnie odbyło się spotkanie robocze przedstawicieli jednostek szkoleniowych Policji, w którym udział wziął Zastępca Dyrektora Biura Kadr i Szkolenia KGP Pan insp. dr Tomasz Szankin, kierownictwo oraz przedstawiciele Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, Szkoły Policji w Katowicach, Szkoły Policji w Pile, Szkoły Policji w Słupsku, Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi oraz Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie.
      Celem spotkania było omówienie wybranych aspektów dotyczących realizacji szkolenia zawodowego podstawowego, w tym m.in. jego organizacji, przyjętego systemu oceniania oraz zasad prowadzenia ewaluacji. Ponadto przedyskutowano możliwości wykorzystania Systemu Elektronicznego Wspomagania Nauczania w Policji w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego.
      Spotkanie umożliwiło wymianę poglądów i doświadczeń zawodowych oraz przyjętych w poszczególnych jednostkach szkoleniowych rozwiązań organizacyjnych.
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Milowy krok w przyszłość...

      obserwator (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 27 / 18

      http://pila.szkolapolicji.gov.pl/joomla/949-milowy-krok-w-przyszlosc.html

      Milowy krok w przyszłość...
      Ludwik Pasteur mawiał, że "Nauka nie ma żadnej ojczyzny, gdyż wiedza ludzka obejmuje cały...rozwiń całość

      http://pila.szkolapolicji.gov.pl/joomla/949-milowy-krok-w-przyszlosc.html

      Milowy krok w przyszłość...
      Ludwik Pasteur mawiał, że "Nauka nie ma żadnej ojczyzny, gdyż wiedza ludzka obejmuje cały świat". Od kilkunastu dni w naszej Szkole trwają przygotowania do utworzenia e-learningowej platformy nauczania. Projekt jest nadzorowany przez Komendę Główną Policji. Przeprowadzono już wstępne próby funkcjonowania systemu, choć do jego całkowitego wdrożenia pozostało jeszcze trochę czasu. To będzie rewolucja, mówią wykładowcy naszej Szkoły. To prawdziwy milowy krok w przyszłość i z pewnością przyczyni się do podniesienia jakości kształcenia. System Elektronicznego Wspomagania Nauczania (SEWN) przybliży specjalistyczną wiedzę naszych wykładowców wszystkim słuchaczom Szkoły oraz policjantom "w terenie", a poprzez swoją multimedialność będzie przemawiał skutecznie do ich wyobraźni. Pamiętajmy jednak, że takie systemy uzupełniają i rozwijają jedynie tradycyjne metody dydaktyczne i nie są w stanie zastąpić kunsztu wykładowcy oraz wartości poznawczych, które oferuje Szkoła.
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Miliony złotych topione w nieudanych projektach

      frustrat (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 8

      Miliony złotych topione w nieudanych projektach

      http://www.newsweek.pl/exclusive/wirtualny-e-learning-policjantow,38308,1,1.html
      Wirtualny e-learning policjantów - Wiadomości - Newsweek.pl...rozwiń całość

      Miliony złotych topione w nieudanych projektach

      http://www.newsweek.pl/exclusive/wirtualny-e-learning-policjantow,38308,1,1.html
      Wirtualny e-learning policjantów - Wiadomości - Newsweek.pl
      www.newsweek.pl › Newsweek Exclusive
      7 kwi 2009 – Policja zapłaciła 3,5 mln zł za system nauczania na odległość, którego nie używa. Zakupiony sprzęt pokrywa się kurzem i nic nie wskazuje na ...
      Wirtualny e-learning policjantów
      Wojciech Surmacz
      •07 kwietnia 2009 14:00, ostatnia aktualizacja 08 kwietnia 2009 19:52
      Policja zapłaciła 3,5 mln zł za system nauczania na odległość, którego nie używa. Zakupiony sprzęt pokrywa się kurzem i nic nie wskazuje na to, by w najbliższym czasie sytuacja miała się zmienić.
      System Elektronicznego Wspomagania Nauczania (SEWN) to nowoczesny sposób edukacji na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i internetu. Pozwala na ukończenie kursu, szkolenia, a nawet studiowanie bez konieczności przebywania w sali wykładowej. Polska policja zakupiła system w kwietniu 2008 r.
      W założeniu e-learnig miał oświecić umysły naszych stróżów prawa bez względu na to, czy są dzielnicowymi w Koluszkach, czy pracują w lotnej na trasie katowickiej. Ale kardynalny błąd popełniono już na dzień dobry. Sprzęt (w sumie około 200 w pełni wyposażonych komputerów osobistych, serwery, oprogramowanie etc.) wbrew logice trafił nie w teren, lecz do pracowni polskich szkół policyjnych (w Szczytnie, Legionowie, Pile, Katowicach i Słupsku). Ideę kształcenia na odległość ograniczono zatem do kilkudziesięciu metrów dzielących wykładowcę i studentów.
      Niestety, policyjny SEWN nawet takiej odległości nie zdołał pokonać. Dotąd bowiem nie został opracowany żaden program szkolenia, a ewentualni użytkownicy nie bardzo wiedzą, czym dysponują i jak z tego sprzętu skorzystać.
      – To strasznie zakręcony technicznie temat – tłumaczy Marcin Piotrowski ze Szkoły Policyjnej w Szczytnie po chwili zadumy, w jaką wprawiło go nasze pytanie o użytkowanie SEWN. – Proszę kontaktować się z centralą w Warszawie – ucina temat nadkomisarz Maciej Marciniak z SP Słupsk.
      – Coś takiego rzeczywiście jest. Ale dopiero zaczynamy… od Excela. Komendant zalecił, żeby dzwonić do Komendy Głównej Policji, bo my się nie wypowiadamy – wykręca się z kolei Anna Galant ze szkoły w Legionowie. Podobnie męczyli się podczas rozmowy z nami przedstawiciele pozostałych szkół policyjnych. I oczywiście odsyłali do kierownictwa w Warszawie.
      Sęk w tym, że do regionów skierował nas wcześniej rzecznik KGP podinspektor Mariusz Sokołowski. – Tam o e-learningu wiedzą najwięcej – zapewnił. Nasze pytania o to, dlaczego SEWN wciąż nie funkcjonuje, Komenda Główna pozostawiła bez odpowiedzi.
      Sprawa ciągnie się już od października 2007 roku. Wtedy to KGP ogłosiła przetarg na owo cacko. Przetarg na wdrożenie systemu po głośnych przepychankach zakończył się dopiero w kwietniu 2008 roku. W pierwszej wersji zwyciężyło konsorcjum warszawskich firm Betacom i estakada.pl, ale wynik unieważniono, bo firmy nie wpłaciły wymaganego wadium w określonym terminie. Ostatecznie wygrała firma Comarch z Krakowa, która od dawna współpracuje z policją i dla KGP zrealizowała już mnóstwo podobnych zamówień.
      Wdrożenie systemu poprzedziło czterodniowe szkolenie dla 40 policjantów z całego kraju, które odbyło się w lipcu 2008 roku. Co ciekawe, przeprowadzali je ludzie z firmy 4 System, która też startowała w przetargu, ale dwukrotnie odpadła w przedbiegach, bo… nie potrafiła prawidłowo obliczyć wysokości wadium. SEWN w policji to rzeczywiście zakręcony temat.
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dochodzą jeszcze środki z tzw. mechanizmu norweskiego

      frustrat (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 23 / 26

      Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -

      na interpelację nr 21533

      w sprawie realizacji programu e-Posterunek...rozwiń całość

      Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -

      na interpelację nr 21533

      w sprawie realizacji programu e-Posterunek

      Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 25 marca 2011 r. (sygn. SPS-023-21533/11) przekazującego interpelację posła na Sejm RP pana Jarosława Matwiejuka w sprawie realizacji programu e-Posterunek, z upoważnienia prezesa Rady Ministrów, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

      Aplikacja e-Posterunek została wdrożona do użytkowania w kraju w czerwcu 2010 r. Jest to nowe narzędzie i oczekiwany efekt pełnego wykorzystania e-Posterunku należy traktować jako proces rozłożony w czasie, uzależniony m.in. od zasobów sprzętowych spełniających wymagania aplikacji.

      Sukcesywnie, w miarę możliwości finansowych, użytkownik końcowy doposażany jest w dedykowany sprzęt dostępowy. Priorytetowo traktowanych jest 5 zespołów testujących, które uczestniczyły w projekcie budowy aplikacji, oraz 5 wybranych jednostek wzorcowych w Komendzie Stołecznej Policji oraz komendach wojewódzkich Policji we Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu i Szczecinie.

      Aplikacja e-Posterunek działa prawidłowo, a ujawniane przez użytkowników ewentualne błędy zgłaszane są w ramach gwarancji do wykonawcy, zgodnie z ustaloną procedurą zgłoszeń usterek.

      Uzyskanie efektu pełnego wdrożenia aplikacji wymaga zarówno odpowiedniego sprzętu dostępowego, jak i przeszkolenia gwarantującego poznanie możliwości narzędzia. Komenda Główna Policji przeprowadziła w 2010 r. szkolenia dla administratorów komend wojewódzkich Policji, po czym korzystanie z aplikacji rozpoczęły piony dochodzeniowo-śledcze komend wojewódzkich i jednostek im podległych. Aktualnie trwają szkolenia w systemie kaskadowym w pionie kryminalnym.

      Pion ruchu drogowego będzie mógł rozpocząć korzystanie z aplikacji po wdrożeniu drugiego etapu przedsięwzięcia związanego z rozbudową bieżącej aplikacji o dodatkowe formularze. W tym celu Centrum Projektów Informatycznych MSWiA przeprowadziło postępowanie przetargowe, w wyniku którego planowane jest podpisanie umowy, która pozwoli rozbudować aplikację i poprawić jej funkcjonalność zgodnie z sugestiami użytkownika końcowego.

      Według danych z dnia 1 kwietnia 2011 r., spośród 13 370 policjantów prowadzących postępowania przygotowawcze przeszkolonych z zakresu użytkowania aplikacji e-Posterunek zostało 9878 funkcjonariuszy, co stanowi 74% ogółu.

      W 2010 r. do służb dochodzeniowo-śledczych dostarczono 80 zestawów sprzętu (laptop, drukarka i aparat cyfrowy), zakupionych w ramach projektu badawczego prowadzonego przez Wyższą Szkołę Policji w Szczytnie. Do 31 stycznia 2011 r., zgodnie z potrzebami, do jednostek wzorcowych dodatkowo trafiło 10 zestawów stacjonarnych PC. Do 30 kwietnia br. do jednostek w kraju trafi kolejna partia 1001 urządzeń mobilnych i 221 drukarek mobilnych dostosowanych do pracy w terenie, bezpośrednio na miejscu zdarzenia.

      Aktualnie wspólnie z WSPol w Szczytnie przygotowywany jest kolejny zakup ok. 60-80 zestawów sprzętu dostępowego dedykowanego dla jednostek wzorcowych. Trwają również przygotowania do sfinansowania dostaw sprzętu z budżetu Komendy Głównej Policji, z terminem wykonania do końca 2011 r., co pozwoli doposażyć jednostki wzorcowe i uzupełnić potrzeby w kraju.

      Równolegle przeprowadzona została analiza wykorzystywanego obecnie sprzętu znajdującego się na stanie jednostek terenowych Policji, którego doposażenie w odpowiednie komponenty umożliwi pracę z aplikacją i zwiększy zasoby sprzętowe przystosowane do pracy z nowym narzędziem o ok. 1500 stanowisk.

      Należy wskazać, że wdrożenie aplikacji e-Posterunek realizowane jest siłami własnymi Policji. Szkolenia z aplikacji e-Posterunek dla administratorów przeprowadziło Biuro Łączności i Informatyki KGP we własnym zakresie, natomiast szkolenia w zakresie merytorycznym prowadzone są w systemie kaskadowym przez służby kryminalne.

      Dotychczas zaangażowane środki pochodzą zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dochodzą jeszcze środki z tzw. mechanizmu norweskiego c.d.

      frustrat (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 19 / 16

      Dotychczas zaangażowane środki pochodzą z budżetu KGP (30 000 zł), Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (670 000 zł) i z oszczędności pozyskanych z projektów finansowanych z Norweskiego...rozwiń całość

      Dotychczas zaangażowane środki pochodzą z budżetu KGP (30 000 zł), Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (670 000 zł) i z oszczędności pozyskanych z projektów finansowanych z Norweskiego Mechanizmu Finansowego (8 870 000 zł).
      W trakcie przygotowań znajduje się kolejny zakup sprzętu do aplikacji e-Posterunek ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego o wartości ok. 386 000 zł oraz z budżetu Policji o wartości ok. 16 mln zł.
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dochodzą jeszcze środki z tzw. mechanizmu norweskiego c.d.

      frustrat (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 14 / 8

      Dotychczas zaangażowane środki pochodzą z budżetu KGP (30 000 zł), Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (670 000 zł) i z oszczędności pozyskanych z projektów finansowanych z Norweskiego...rozwiń całość

      Dotychczas zaangażowane środki pochodzą z budżetu KGP (30 000 zł), Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (670 000 zł) i z oszczędności pozyskanych z projektów finansowanych z Norweskiego Mechanizmu Finansowego (8 870 000 zł).
      W trakcie przygotowań znajduje się kolejny zakup sprzętu do aplikacji e-Posterunek ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego o wartości ok. 386 000 zł oraz z budżetu Policji o wartości ok. 16 mln zł.
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      gorący kartofel

      obserwator (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 16 / 13

      Interpelacja nr 16369
      w sprawie wdrożenia przez Policję systemu "E-posterunek"

      Data wpływu: 21 marca 2013 r.
      Autor: Bogdan Rzońca, Jan Warzecha
      Adresat: Minister Spraw Wewnętrznych, Minister...rozwiń całość

      Interpelacja nr 16369
      w sprawie wdrożenia przez Policję systemu "E-posterunek"

      Data wpływu: 21 marca 2013 r.
      Autor: Bogdan Rzońca, Jan Warzecha
      Adresat: Minister Spraw Wewnętrznych, Minister Spraw Wewnętrznych
      Odpowiedź:
      Szanowna Pani Marszałek! W nawiązaniu do pisma z dnia 11 kwietnia 2013 r. (sygn. SPS-023-16369/13) dotyczącego interpelacji posłów na Sejm RP pana Jana Warzechy oraz pana Bogdana Rzońcy w sprawie wdrożenia przez Policję systemu E-posterunek uprzejmie przedstawiam następujące informacje. Aplikacja E-posterunek została zakupiona wraz z kodami źródłowymi i prawami własności przez Centrum Projektów Informatycznych (CPI). Wskazana aplikacja nadal ma charakter testowy. W ramach trwającej gwarancji na moduł aplikacji dedykowany dla służby ruchu drogowego Biuro Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji gromadzi uwagi i błędy zgłaszane przez użytkowników, które są na bieżąco przekazywane do wykonawcy. Z uwagi na brak dalszego wsparcia gwarancyjnego w zakresie modułu dochodzeniowo-śledczego oraz rozwoju aplikacji przez CPI Biuro Łączności i Informatyki KGP pismem z dnia 13 czerwca 2012 r. zwróciło się do CPI z prośbą o przekazanie Policji pełnych praw do kodów źródłowych, co umożliwiłoby rozpoczęcie postępowania przetargowego i zakup usługi utrzymania dla części dochodzeniowo-śledczej, a docelowo na zapewnienie spójnej obsługi błędów i awarii dla obu wskazanych modułów aplikacji. W odpowiedzi z dnia 22 sierpnia 2012 r. Centrum Projektów Informatycznych poinformowało o podjęciu działań zmierzających do przekazania komendantowi głównemu Policji praw do oprogramowania i przekazania kodów źródłowych oraz wystąpieniu do ministra administracji i cyfryzacji o zgodę na wskazane przekazanie. Obecnie trwają szczegółowe ustalenia w kwestii porozumienia dotyczącego przekazania kodów źródłowych i praw własności. Korzystanie z aplikacji E-posterunek przez Policję będzie zatem możliwe po przekazaniu przez Centrum Projektów Informatycznych (jednostki budżetowej podległej obecnie ministrowi administracji i cyfryzacji) kodów źródłowych, a następnie opracowaniu mechanizmów bezpieczeństwa dla używanych przez produkt danych o charakterze poufnym. Łączę wyrazy szacunku
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Baju... baju... baju...baj!

      obserwator (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 20 / 12

      Odpowiedź na interpelację
      http://orka.sejm.gov.pl/izo7.nsf/www1/i16866o0/$File/i16866o0.pdf
      Szanowna Pani Marszałek! W nawiązaniu do pisma z dnia 17 kwietnia 2013
      r. (sygn. SPS-023-16866/13)...rozwiń całość

      Odpowiedź na interpelację
      http://orka.sejm.gov.pl/izo7.nsf/www1/i16866o0/$File/i16866o0.pdf
      Szanowna Pani Marszałek! W nawiązaniu do pisma z dnia 17 kwietnia 2013
      r. (sygn. SPS-023-16866/13) dotyczącego interpelacji posła na Sejm RP pana
      Wojciecha Szaramy w sprawie dwuletniego opóźnienia we wdrażaniu
      informatycznego systemu elektronicznego obiegu dokumentów dla Policji
      uprzejmie przedstawiam następujące informacje.
      Aplikacja e-Posterunek została zakupiona wraz z kodami źródłowymi i
      prawami własności przez Centrum Projektów Informatycznych (CPI). Wskazana
      aplikacja nadal ma charakter testowy.
      W ramach trwającej gwarancji na moduł aplikacji dedykowany dla służby
      ruchu drogowego Biuro Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji
      gromadzi uwagi i błędy zgłaszane przez użytkowników, które są na bieżąco
      przekazywane do wykonawcy. Z uwagi na brak dalszego wsparcia
      gwarancyjnego w zakresie modułu dochodzeniowo-śledczego oraz rozwoju
      aplikacji przez CPI Biuro Łączności i Informatyki KGP pismem z dnia 13
      czerwca 2012 r. zwróciło się do CPI z prośbą o przekazanie Policji pełnych
      praw do kodów źródłowych, co umożliwiłoby rozpoczęcie postępowania
      przetargowego i zakup usługi utrzymania dla części dochodzeniowo-śledczej, a
      docelowo na zapewnienie spójnej obsługi błędów i awarii dla obu wskazanych
      modułów aplikacji.
      W odpowiedzi z dnia 22 sierpnia 2012 r. Centrum Projektów
      Informatycznych poinformowało o podjęciu działań zmierzających do
      przekazania komendantowi głównemu Policji praw do oprogramowania i
      przekazania kodów źródłowych oraz wystąpieniu do ministra administracji i
      cyfryzacji o zgodę na wskazane przekazanie. Obecnie trwają szczegółowe
      ustalenia w kwestii porozumienia dotyczącego przekazania kodów źródłowych i
      praw własności.
      Korzystanie z aplikacji e-Posterunek przez Policję będzie zatem możliwe po
      przekazaniu przez Centrum Projektów Informatycznych (jednostki budżetowej
      podległej obecnie ministrowi administracji i cyfryzacji) kodów źródłowych, a Strona 2 z 2
      następnie opracowaniu mechanizmów bezpieczeństwa dla używanych przez
      produkt danych o charakterze poufnym.
      Z wyrazami szacunkuzwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama