Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie ma projektu DTŚ do Mysłowic. Katowice: budujmy trasę od końca

Monika Chruścińska
DTŚ Drogowa Trasa Średnicowa
DTŚ Drogowa Trasa Średnicowa arc DZ
Katowice, ulica Bagienna - tu dziś kończy się Drogowa Trasa Średnicowa w kierunku wschodnim. Czy pojedziemy nią kiedyś prosto do Zagłębia? Wyniki ankiety przeprowadzonej przez Katowice, w której mieszkańcy wskazywali inwestycje priorytetowe dla swojego miasta, zaniepokoiły zwolenników trasy. Przedłużenie DTŚ do granicy z Mysłowicami znalazło się na 5. miejscu. A bez przebudowy ul. Bagiennej w Katowicach droga na wschód nie pobiegnie. Wśród internautów rozgorzała dyskusja. Sprawdziliśmy, jakie są szanse na budowę tej drogi.

Latem 2012 roku urząd marszałkowski zapowiadał, że projekt budowlany przedłużenia DTŚ do Mysłowic gotów będzie jeszcze w grudniu 2012. Tymczasem inwestycja czeka cały czas na decyzję środowiskową. Pod znakiem zapytania stoi też kwestia finansowania trasy.

Budowa DTŚ do Mysłowic znalazła się co prawda na liście wstępnych projektów inwestycji kluczowych na lata 2014-2020, ale to jeszcze niczego nie przesądza. - Na tym etapie jest za wcześnie, aby mówić, czy budowa będzie rzeczywiście realizowana. O tym zadecyduje pula Regionalnego Programu Operacyjnego i stopień gotowości inwestycji do realizacji - wyjaśnia Tomasz Żak ze Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego. Czyli - czy będzie projekt, opinia środowiskowa i pozwolenie na budowę. Projekt budowlany powinien być gotowy do końca roku.

Mysłowice, Sosnowiec i Jawo-rzno, nie czekając na decyzję, już przygotowują dokumentację pod budowę kolejnych odcinków. Docelowo DTŚ-ką z Mysłowic będzie można dojechać właśnie do Jaworzna i Sosnowca. Liderem projektu zostało Jaworzno. Niebawem miasta podpiszą porozumienie w tej sprawie. Zdaniem jaworznickich urzędników, budowa ma szansę na dotację unijną w procedurze pozakonkursowej, ale musi mieć gotową dokumentację.

Plany mogą pokrzyżować Katowice, jeśli zrezygnują z połączenia trasy z Mysłowicami. Póki co zaprzeczają, że nie chcą partycypować w kosztach przebudowy ul. Bagiennej. Ale też nie obiecują wiele. - Ankieta nie przesądza zaangażowania Katowic w budowę DTŚ, ale przy planowaniu kolejnych inwestycji jej wyniki będą brane pod uwagę - odpowiada wymijająco Jakub Jarząbek z katowickiego magistratu.

Twierdzi, że negocjacje z urzędem marszałkowskim są prowadzone. - Sugerowaliśmy partnerom inwestycji, że lepszym rozwiązaniem byłoby rozpoczęcie budowy od strony wschodniej, czyli Zagłębia i Mysłowic.

Minęło 37 lat, na zachód dojedziemy DTŚ do Zabrza

DTŚ powstaje od... 1976 roku. Liczy nieco ponad 20 km. Łączy Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śl. i Zabrze. W 2014 roku dotrzeć ma do Gliwic, gdzie prace już się rozpoczęły. Tylko DTŚ na wschód nie ma jeszcze nawet na papierze. Choć projekt budowlany I etapu inwestycji - z Katowic do Mysłowic - miał być gotowy najpierw w ubiegłym roku, a potem w połowie 2013. Kiedy w latach 70. opracowywano koncepcję budowy DTŚ, nikt nie myślał o poprowadzeniu jej do Zagłębia. Wydawało się, że istniejący układ drogowy na długo wystarczy. Budowa odcinka katowickiego z tunelem została wsparta 500 mln euro z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. MCH

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!