Ważne
    Pendolino w Polsce. Taki pociąg będzie jeździł także do...

    Pendolino w Polsce. Taki pociąg będzie jeździł także do Katowic [ZDJĘCIA]

    Michał Wroński

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Pendolino w Polsce. Taki pociąg będzie jeździł także do Katowic [ZDJĘCIA]
    1/6
    przejdź do galerii
    W niedzielę wieczorem w Polsce pojawił się pierwszy z 20 zamówionych przez PKP Intercity składów Pendolino. Supernowoczesny pociąg przyjechał na Dolny Śląsk. Dziś zobaczymy go we Wrocławiu, skąd - po krótkiej prezentacji dla mediów - ruszy do Żmigrodu, gdzie przez kolejne miesiące odbywać będzie specjalistyczne testy. Regularne kursy najnowszy nabytek PKP Intercity rozpocznie dopiero pod koniec przyszłego roku. Jeździć będzie m.in. z Warszawy do Katowic, Gliwic i Bielska-Białej.

    Pendolino w Polsce: Szybciej do Warszawy i na Podbeskidzie


    Pendolino w Polsce. Zamówione w koncernie Alstom pociągi będą najnowocześniejszymi i najszybszymi składami we flocie PKP Intercity. Składy tego typu mogą mknąć z prędkością 250 km na godzinę. W praktyce tak szybko w polskich realiach na pewno nie pojadą i to nie tylko dlatego, że polski przewoźnik zamówił wersję bez tzw. wychylnego pudła, które sprawia, że rozpędzony skład może z dużo większą prędkością pokonywać zakręty (sama nazwa "pendo- lino" po włosku oznacza "wahadełko"). Barierą jest też stan naszej infrastruktury.

    Na Centralnej Magistrali Kolejowej, która łączy nasz region ze stolicą, Pendolino w Polsce osiągać będą mogły z początku prędkość 200 km na godzinę (później być może wzrośnie ona do 220-230 km na godz.). Jest tylko jedno "ale": Pendolino w Polsce lada dzień rozpocznie testy, tymczasem CMK ciągle jest w remoncie.

    - Zdążymy z remontem CMK. Ta inwestycja musi się zakończyć przed wprowadzeniem Pendolino w Polsce do rozkładu jazdy i prowadzimy ją tak, by zmieścić się w tym terminie - zapewnia Maciej Dutkiewicz z biura prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
    Jeśli faktycznie tak się stanie, to podróż z Katowic do stolicy zajmie nam ok. 130 minut. Dziś trwa ok. 45 minut dłużej.
    Na równie szybką jazdę nie ma co liczyć na trasie z Katowic do Bielska-Białej i Gliwic - tam sukcesem będzie osiągnięcie prędkości 100-120 km na godzinę (takie parametry trasy mają osiągnąć po zakończeniu trwających tam obecnie remontów). Mimo to, w porównaniu do obecnej sytuacji, podróż z Katowic do Gliwic skróci się o ok. 13 minut. Kilkanaście minut szybciej dojedziemy też do Bielska-Białej.

    Pendolino w Polsce: Cichy i bez lokomotywy


    Nowością (i być może sporym zaskoczeniem dla podróżnych) mo-że być fakt, że 7-członowe składy Pendolino w Polsce jeździć będą bez lokomotywy. Pociągi tego typu wyposażone są bowiem w tzw. napęd rozproszony, co oznacza, że mają silniki rozmieszczone w różnych miejscach pojazdu.

    W pociągu znajdować się będą 402 miejsca siedzące (57 w klasie pierwszej i 345 w drugiej. W obu klasach pasażerowie będą mieli do dyspozycji rozkładane fotele). Każde z miejsc będzie wyposażone w indywidualne oświetlenie oraz gniazdko elektryczne (miejsca zostaną ponadto oznaczone alfabetem Braille'a). Pociąg będzie bardziej przyjazny dla rowerzystów oraz osób niepełnosprawnych - na jego wyposażeniu znajdą się stojaki na rowery oraz podnośnik ułatwiający wsiadanie i wysiadanie pasażerom poruszającym się na wózku inwalidzkim.

    Znakiem rozpoznawczym Pendolino w Polsce będzie charakterystyczny aerodynamiczny "nos". Zamontowane w nim elementy mają za zadanie pochłonąć energię uderzenia w razie kolizji. Nowinką są też specjalna konstrukcja dachu, izolacja dźwiękowa podwozia oraz amortyzatory drgań, co sprawi, że podczas jazdy wewnątrz pociągu będzie ciszej.

    Pendolino w Polsce: Najtańszy bilet za 49 zł


    Ile zapłacimy za te wszystkie przyjemności? W piątek przedstawiciele PKP Intercity zdradzili, że ceny biletów Pendolino w Polsce będą zaczynały się od 49 złotych. Nie powiedzieli jednak, na której konkretnie trasie ma obowiązywać taka stawka.

    - Sprzedaż biletów będzie bazowała na dynamicznym systemie sprzedaży, tak więc nie będzie jednej sztywnej taryfy, a ceny zaczynające się od 49 zł będą zależały od np. terminu zakupu, godziny przejazdu, popytu czy trasy - stwierdził Marcin Celejewski, członek zarządu PKP Intercity ds. handlowych. Dodał również, że w Pendolino w Polsce honorowane będą wszystkie ustawowe zniżki.

    Kupujemy ten pociąg od niemal dwudziestu lat


    Polska będzie dziesiątym krajem Europy, w którym kursować będą składy Pendolino (najwięcej, bo ponad 100, jeździ ich w Chinach). Od lat można je oglądać na torach we Włoszech, Szwajcarii, Hiszpanii, Finlandii, Rosji, Portugalii, Słowenii, Wielkiej Brytanii oraz Czechach. U naszych południowych sąsiadów kursują one na trasie z Pragi do Ostrawy, a także z Pragi przez Brno do Wiednia i Bratysławy.

    Polska do zakupu Pendolino przymierzała się już od niemal 20 lat. W roku 1997 PKP ogłosiło już nawet przetarg, który wygrał włoski Fiat Ferroviaria (później pochłonął go Alstom), oferując 16 składów Pendolino w Polsce. Aby nie kupować "kota w worku", polscy kolejarze kilka lat wcześniej przetestowali nawet pociąg na CMK, osiągając nim prędkość 250,1 km na godzinę.

    Kiedy jednak Najwyższa Izba Kontroli nie pozostawiła suchej nitki na przeprowadzonym przetargu, zarzucając PKP, że nie ma ani dość pieniędzy na taki zakup, ani odpowiedniej infrastruktury, by go później odpowiednio wykorzystać, skruszone władze spółki w grudniu 1999 roku podjęły decyzję o wycofaniu się z zakupu Pendolino w Polsce.



    *Elka rusza w Parku Śląskim WYBIERZ PATRONÓW GONDOLI
    *Wampiry z Gliwic: Coraz więcej szkieletów bez głów ZOBACZ ZDJĘCIA i USTALENIA
    *Proces Katarzyny W.: Tajemniczy świadek ujawnia sensacyjne fakty
    Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

    Czytaj także

      Komentarze (27)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Coś fajnego

      xxx (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 2

      Coś fajnego zaczyna się dziać na kolei. Warto zreaktywować linię do Czeskiego Cieszyna z powodu łatwej przesiadki do Pragi na tamtejsze Pendolino i zapełnić linię Bielsko - Biała - Cieszyn, na...rozwiń całość

      Coś fajnego zaczyna się dziać na kolei. Warto zreaktywować linię do Czeskiego Cieszyna z powodu łatwej przesiadki do Pragi na tamtejsze Pendolino i zapełnić linię Bielsko - Biała - Cieszyn, na której obecnie nie jeżdżą pociągi osobowe. Towarzysze redaktorzy, nie używajcie nazwy Podbeskidzie, ponieważ jest to pseudointegracyjny wutfur ahistoryczny.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Podbeskidzie

      bosy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Tak ,pociągi nie tylko do Czeskiego Cieszyna ale do Ostrawy. Najlepiej z Bielska-Białej stolicy Podbeskidzia.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      SOKISTA

      POLAK (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 21 / 21

      ROBIO,CO TYLKO MOGO,RATUJA STOLKI,WLASNE TYLKI...DREAM LINERY NIE WYPALILY,TO SPROWADZAJA PENDOLINO,MOZE KUPIO TAKIE WAGONY CO NIE POTRZEBUJO TOROW.....

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      KRaKOduPECZKA KOleJE NA NIE LEYE SITWA POlszcza

      777 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 21 / 25

      P0 WARsiaWSSku isosNovSKU PO litYKA POpaGRANDA 3 @ ŚWIAT.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Koleje Śląskie

      Krakowianeczka (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 22 / 28

      Kiedyś jechałam z Gliwic do Katowic 1.5 h ( pomylili tory ) KOLEJE ŚLĄSKIE ............to dopiero pendolino śląskie....tylko pierdolita szlezjery a się do roboty weźcie pruskie pachoły , liczycie...rozwiń całość

      Kiedyś jechałam z Gliwic do Katowic 1.5 h ( pomylili tory ) KOLEJE ŚLĄSKIE ............to dopiero pendolino śląskie....tylko pierdolita szlezjery a się do roboty weźcie pruskie pachoły , liczycie nieroby że ktoś za was zrobi -Czech , Niemiec ... mentalność niewolnika !!!zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      @Krakowopierdolica

      My Schlesier, pruskie pachoły, (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 19 / 17

      o mentalności niewolnika mamy na tyle poukladane, by nie przykładac rąk do wymysłow polskiego żłoba,kontynuatora słynnej polnische Wirtschaft. To co Wy gorole pokazaliście na G. Śląsku mozna...rozwiń całość

      o mentalności niewolnika mamy na tyle poukladane, by nie przykładac rąk do wymysłow polskiego żłoba,kontynuatora słynnej polnische Wirtschaft. To co Wy gorole pokazaliście na G. Śląsku mozna porównac tylko z dokonaniami Mongołów na tym terenie. Wobec stosunku ludności na G.Śląsku,wyrazający się w stosunku 93 : 7% na korzyśc goroli, Twoje insynuacje są pospolitym pierdoleniem wrednej gorolki która jeszcze niedawno próbowała u nas opchnąc swoje rogulki i czosnek. I nie mieszaj do tego Czecha, czy Niemca, gdyż winnymi tego stanu rzeczy na G.Śląsku jesteście Wy, zapijaczone gnoje z małej chałupki. Wont ze Śląska, precz z takimi jak ty. Dumny, pruski PACHOŁ.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Pociagiem byle jakim

      oby bezpiecznie (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 25 / 25

      Hallo Polaczki
      Nie wazne jakie to pociagi beda jezdzic , wazne sa torowiska a te nie mozecie z prowadzic z zagranicy tylko sami musicie zawinac rekawy i do pracy.
      Znow UNIA bedzie miala MINUS

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Górny Śląsk

      opa (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 21 / 21

      W Polsce ma jeździć nawet 100 km / godz. ! Planowany czas przejazdu z Wrocławia do Warszawy ( za 3 lata ) to 3,5 godz. 400 km w 3 godz. daje około 114 km / godz. Na nasze warunki to duże...rozwiń całość

      W Polsce ma jeździć nawet 100 km / godz. ! Planowany czas przejazdu z Wrocławia do Warszawy ( za 3 lata ) to 3,5 godz. 400 km w 3 godz. daje około 114 km / godz. Na nasze warunki to duże osiągnięcie !
      Ostatnio jechałem z Głogowa do Katowic, 6 godzin - to 300 km, czyli 50 km / godz.
      A tu nagle ponad 100 km / godz. !zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Trasy

      Kamiss (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 27 / 24

      Trasy są remontowane równolegle, stąd są opóźnienia. Cały czas pracuje się na wielu odcinkach nad zwiększaniem prędkości. Osoba która jest przeciętnie inteligentna, mając internet i odrobinę...rozwiń całość

      Trasy są remontowane równolegle, stąd są opóźnienia. Cały czas pracuje się na wielu odcinkach nad zwiększaniem prędkości. Osoba która jest przeciętnie inteligentna, mając internet i odrobinę interesuje się tematem powinna to znaleźć, chyba że to przekracza zdolności intelektualne mózgu. Mając narzędzie jakim jest wyszukiwarka, nie potrafić jej obsługiwać?
      Wszytko jest, gdzie, jakie odcinki, za jakie pieniądze, kiedy będą ukończone, jakie prędkości. Wszytko. Ale dla myślących. Trzeba wysilić głowę. Na poziomie minimum IQ.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      sd

      sdsd (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 22 / 28

      dsds

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Po co Nam te Pendolino?

      harnaś (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 27 / 24

      http://www.youtube.com/watch?v=5bmuJHoGa8Y Nie wspominając już że będzie jeździł 90-120km/h

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Niech ktoś mi wytłumaczy.

      A.B. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 32 / 25

      Pociąg może jechać 250 km/h.
      Natomiast torowiska ograniczają prędkość do 90 km/h.
      Oprócz tego (jak znam nasze życie codzienne) tenże pociąg będzie się zatrzymywał w prawie każdej pipidówce. Bo...rozwiń całość

      Pociąg może jechać 250 km/h.
      Natomiast torowiska ograniczają prędkość do 90 km/h.
      Oprócz tego (jak znam nasze życie codzienne) tenże pociąg będzie się zatrzymywał w prawie każdej pipidówce. Bo trzeba by wydzielić torowisko dla szybkiej kolei od pozostałych - w przeciwnym razie szybki pociąg co chwilę będzie kogoś doganiał.
      Oczywiście szybka kolej jest jak najbardziej potrzebna - od niej nie ma odwrotu.
      Ale czy to co się teraz u nas robi to ma sens?zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Krk

      xd (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 25 / 34

      A.B gdzie ci torowiska ograniczają do 90? na Cmk? bardzo smieszne:) pociągi z krakowa do warszawa kursują z prędkoscią 160 km/h:) a pendolino glownie bedzie jezdzic przez centralna magistrale:)...rozwiń całość

      A.B gdzie ci torowiska ograniczają do 90? na Cmk? bardzo smieszne:) pociągi z krakowa do warszawa kursują z prędkoscią 160 km/h:) a pendolino glownie bedzie jezdzic przez centralna magistrale:) zastanów sie co mowisz skoro nie masz pojecia o kolei:) najlepiej tylko hejtowac:)zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama