Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pendolino w Polsce. Taki pociąg będzie jeździł także do Katowic [ZDJĘCIA]

Michał Wroński
W niedzielę wieczorem w Polsce pojawił się pierwszy z 20 zamówionych przez PKP Intercity składów Pendolino. Supernowoczesny pociąg przyjechał na Dolny Śląsk. Dziś zobaczymy go we Wrocławiu, skąd - po krótkiej prezentacji dla mediów - ruszy do Żmigrodu, gdzie przez kolejne miesiące odbywać będzie specjalistyczne testy. Regularne kursy najnowszy nabytek PKP Intercity rozpocznie dopiero pod koniec przyszłego roku. Jeździć będzie m.in. z Warszawy do Katowic, Gliwic i Bielska-Białej.

Pendolino w Polsce: Szybciej do Warszawy i na Podbeskidzie

Pendolino w Polsce. Zamówione w koncernie Alstom pociągi będą najnowocześniejszymi i najszybszymi składami we flocie PKP Intercity. Składy tego typu mogą mknąć z prędkością 250 km na godzinę. W praktyce tak szybko w polskich realiach na pewno nie pojadą i to nie tylko dlatego, że polski przewoźnik zamówił wersję bez tzw. wychylnego pudła, które sprawia, że rozpędzony skład może z dużo większą prędkością pokonywać zakręty (sama nazwa "pendo- lino" po włosku oznacza "wahadełko"). Barierą jest też stan naszej infrastruktury.

Na Centralnej Magistrali Kolejowej, która łączy nasz region ze stolicą, Pendolino w Polsce osiągać będą mogły z początku prędkość 200 km na godzinę (później być może wzrośnie ona do 220-230 km na godz.). Jest tylko jedno "ale": Pendolino w Polsce lada dzień rozpocznie testy, tymczasem CMK ciągle jest w remoncie.

- Zdążymy z remontem CMK. Ta inwestycja musi się zakończyć przed wprowadzeniem Pendolino w Polsce do rozkładu jazdy i prowadzimy ją tak, by zmieścić się w tym terminie - zapewnia Maciej Dutkiewicz z biura prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Jeśli faktycznie tak się stanie, to podróż z Katowic do stolicy zajmie nam ok. 130 minut. Dziś trwa ok. 45 minut dłużej.
Na równie szybką jazdę nie ma co liczyć na trasie z Katowic do Bielska-Białej i Gliwic - tam sukcesem będzie osiągnięcie prędkości 100-120 km na godzinę (takie parametry trasy mają osiągnąć po zakończeniu trwających tam obecnie remontów). Mimo to, w porównaniu do obecnej sytuacji, podróż z Katowic do Gliwic skróci się o ok. 13 minut. Kilkanaście minut szybciej dojedziemy też do Bielska-Białej.

Pendolino w Polsce: Cichy i bez lokomotywy

Nowością (i być może sporym zaskoczeniem dla podróżnych) mo-że być fakt, że 7-członowe składy Pendolino w Polsce jeździć będą bez lokomotywy. Pociągi tego typu wyposażone są bowiem w tzw. napęd rozproszony, co oznacza, że mają silniki rozmieszczone w różnych miejscach pojazdu.

W pociągu znajdować się będą 402 miejsca siedzące (57 w klasie pierwszej i 345 w drugiej. W obu klasach pasażerowie będą mieli do dyspozycji rozkładane fotele). Każde z miejsc będzie wyposażone w indywidualne oświetlenie oraz gniazdko elektryczne (miejsca zostaną ponadto oznaczone alfabetem Braille'a). Pociąg będzie bardziej przyjazny dla rowerzystów oraz osób niepełnosprawnych - na jego wyposażeniu znajdą się stojaki na rowery oraz podnośnik ułatwiający wsiadanie i wysiadanie pasażerom poruszającym się na wózku inwalidzkim.

Znakiem rozpoznawczym Pendolino w Polsce będzie charakterystyczny aerodynamiczny "nos". Zamontowane w nim elementy mają za zadanie pochłonąć energię uderzenia w razie kolizji. Nowinką są też specjalna konstrukcja dachu, izolacja dźwiękowa podwozia oraz amortyzatory drgań, co sprawi, że podczas jazdy wewnątrz pociągu będzie ciszej.

Pendolino w Polsce: Najtańszy bilet za 49 zł

Ile zapłacimy za te wszystkie przyjemności? W piątek przedstawiciele PKP Intercity zdradzili, że ceny biletów Pendolino w Polsce będą zaczynały się od 49 złotych. Nie powiedzieli jednak, na której konkretnie trasie ma obowiązywać taka stawka.

- Sprzedaż biletów będzie bazowała na dynamicznym systemie sprzedaży, tak więc nie będzie jednej sztywnej taryfy, a ceny zaczynające się od 49 zł będą zależały od np. terminu zakupu, godziny przejazdu, popytu czy trasy - stwierdził Marcin Celejewski, członek zarządu PKP Intercity ds. handlowych. Dodał również, że w Pendolino w Polsce honorowane będą wszystkie ustawowe zniżki.

Kupujemy ten pociąg od niemal dwudziestu lat

Polska będzie dziesiątym krajem Europy, w którym kursować będą składy Pendolino (najwięcej, bo ponad 100, jeździ ich w Chinach). Od lat można je oglądać na torach we Włoszech, Szwajcarii, Hiszpanii, Finlandii, Rosji, Portugalii, Słowenii, Wielkiej Brytanii oraz Czechach. U naszych południowych sąsiadów kursują one na trasie z Pragi do Ostrawy, a także z Pragi przez Brno do Wiednia i Bratysławy.

Polska do zakupu Pendolino przymierzała się już od niemal 20 lat. W roku 1997 PKP ogłosiło już nawet przetarg, który wygrał włoski Fiat Ferroviaria (później pochłonął go Alstom), oferując 16 składów Pendolino w Polsce. Aby nie kupować "kota w worku", polscy kolejarze kilka lat wcześniej przetestowali nawet pociąg na CMK, osiągając nim prędkość 250,1 km na godzinę.

Kiedy jednak Najwyższa Izba Kontroli nie pozostawiła suchej nitki na przeprowadzonym przetargu, zarzucając PKP, że nie ma ani dość pieniędzy na taki zakup, ani odpowiedniej infrastruktury, by go później odpowiednio wykorzystać, skruszone władze spółki w grudniu 1999 roku podjęły decyzję o wycofaniu się z zakupu Pendolino w Polsce.



*Elka rusza w Parku Śląskim WYBIERZ PATRONÓW GONDOLI
*Wampiry z Gliwic: Coraz więcej szkieletów bez głów ZOBACZ ZDJĘCIA i USTALENIA
*Proces Katarzyny W.: Tajemniczy świadek ujawnia sensacyjne fakty

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Pendolino w Polsce. Taki pociąg będzie jeździł także do Katowic [ZDJĘCIA] - Dziennik Zachodni