Czy sześciolatki są gotowe na pójście do szkoły? O to toczy się wielka debata. Uczeń musi wszak posiadać wiele umiejętności, w tym sporo ruchowo-manualnych.
Do wielu z tych zadań rodzice mogą przygotować malucha, kiedy szkoła jest jeszcze odległą perspektywą. - Rozwój sensomotoryczny zaczyna się już w pierwszych miesiącach życia - mówi psycholog Magdalena Lenda. - Prawidłowo stymulowane dzieci już po 4 tygodniach uczą się podstawowych czynności, jak ssanie czy chwytanie, a po roku życia eksperymentują, bawią się i manipulują przedmiotami. Bardzo ważne jest, by stale dawać im szansę rozwoju i doskonalenia tych umiejętności - dodaje.
Jak wybrać zabawki dla dzieci do lat 3?
Jakie zabawy proponować dzieciom, by mogły ćwiczyć rączki, nóżki i koordynację? Przed 3. rokiem życia, ze względu na ryzyko połknięcia małych przedmiotów, najlepsze będą zabawki, które nie zmieszczą się do buzi, czyli większych rozmiarów (zresztą te zawierające małe elementy zwykle są opisane jako nie dla dzieci poniżej 3. roku życia). Kształtowanie umiejętności ruchowych mogą wspomóc przedmioty do pchania i ciągnięcia: wózeczki, rozmaite pojazdy czy przemieszczające się "chodziki". Podążanie za nimi przyspieszy naukę pełzania i sprawi, że maluch pewniej postawi pierwsze kroki.
W treningu chwytania i operowania przedmiotami użyteczne będą duże i różnokształtne klocki. W ćwiczeniach mięśni dłoni przydadzą się również przytulanki. Ściskając je, dziecko wzmocni swoje paluszki i przygotuje je do bardziej wymagających zadań, jak trzymanie akcesoriów do rysowania i lepienia. - Przybory plastyczne dla najmłodszych dostępne są już dla dwulatków - mówi Marzena Raczkiewicz, ekspert z firmy MERPlus.
- Warto wybierać ciekawe, ale również bezpieczne artykuły plastyczne. Na przykład w takim kształcie, aby uniemożliwiał połknięcie przedmiotu, a z drugiej strony przywodził na myśl bohaterów ulubionych bajek i zachęcał do sięgnięcia po nie.
Godna polecenia jest również ciastolina. Dzięki bardzo miękkiej teksturze, ta plastyczna masa świetnie nadaje się dla małych i niezbyt silnych rączek - sugeruje ekspert.
Wraz z rozwojem kompetencji dziecka, trzeba stawiać przed nim kolejne wyzwania. Kiedy będzie już w stanie mocno trzymać standardowe przybory, można rozpocząć wprawki do kreślenia szlaczków i samodzielnego tworzenia obrazków. Dobrą i rozwijającą zabawę zapewnią kolorowanki i łamigłówki polegające na łączeniu punktów.
- Jako urozmaicenie rysowania na kartce można zaproponować małemu artyście malowanie palcami na brystolu czy kredą na przydomowym chodniku - podpowiada Marzena Raczkiewicz.
Rada jest o tyle cenna, że wyrysowane na ziemi kształty można wykorzystać do tradycyjnych dziecięcych aktywności ruchowych. Kilka kwadratów wyznaczy pole do gry w klasy, a parę linii podzieli teren do meczu w dwa ognie. Dzięki takim zabawom, sprawność ruchowo-manualna kończącego 6 lat malca będzie wystarczająca, aby śmiało ruszyć na podbój szkoły.
Opr. KAP
Co powinien umieć uczeń
Wśród wskaźników diagnostycznych, decydujących o tym, czy dziecko jest gotowe do rozpoczęcia nauki, wiele ma związek ze sprawnością ruchowo-manualną.
Do niezbędnych umiejętności zaliczają się między innymi:
* samodzielne ubieranie się i sznurowanie butów,
* tworzenie bogatych w szczegóły obrazków,
rysowanie i wycinanie po śladzie,
* rzucanie i chwytanie piłki,
* poprawne wykonanie ćwiczeń na równowagę i ruchów naprzemiennych (np. przeskakiwania z nogi na nogę).
*Długoterminowa prognoza pogody na sierpień 2013 ZOBACZ MAPY I WIDEO
*Topless czy w bikini? Co wypada w czasie upałów? ZOBACZ ZDJĘCIA
*Śląska Wenus jak Wenus z Milo! Archeologiczna sensacja spod Raciborza [ZDJĘCIA]
*Radni z woj. śląskiego to milionerzy! [OŚWIADCZENIA MAJĄTKOWE]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?