Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kiedy można starać się o odszkodowanie, gdy spóźnia się pociąg? [PORADNIK]

Monika Krężel
arc
Co zrobić, gdy pociąg, na który kupiliśmy bilet sporo się spóźnia? Albo nasza podróż do Berlina lub Szczecina wydłużyła się nawet o dwie godziny i przez to nie zdążyliśmy na kolejny środek lokomocji?

Okazuje się, że już nawet za godzinne opóźnienie pociągu można domagać się odszkodowania: 25 proc. ceny biletu, gdy sięgnęło ono od 60 do 119 minut i 50 proc. ceny biletu, jeśli pociąg był opóźniony o 120 minut lub więcej.

Dotyczy to przejazdów na terenie Polski i UE pociągami: Expres, InterCity, Express InterCity, EuroCity lub EuroNight. Pasażer powinien poprosić konduktora o potwierdzenie faktu opóźnienia na bilecie, a następnie złożyć pisemną skargę do przewoźnika.
Poniżej publikujemy poradnik, który Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało specjalnie dla podróżujących pociągami. Warto uzbroić się w taką wiedzę, która przecież przyda się nam nie tylko podczas wakacji.

Zobacz, gdzie możesz też szukać pomocy

W przypadku problemów z reklamacją u przewoźnika spoza Polski, zarejestrowanego w jednym z krajów UE, Norwegii lub Islandii, bezpłatną pomocą w polubownym dochodzeniu roszczeń służy Europejskie Centrum Konsumenckie. Skargę do ECK można wys-łać e-mailem:
[email protected] lub poprzez stronę -
www.konsument.gov.pl
korzystając z formularza "Złóż skargę".
W ECK od poniedziałku do piątku w godz. 10-14 dyżuruje ekspert, który bezpłatnie udziela porad konsumentom w zakresie ich praw w UE pod numerem:
+48 22 55 60 118.

W jakich przypadkach można ubiegać się o zwrot kosztu zakupu biletu?

Minimalna wysokość odszkodowania w przypadku opóźnienia wynosi:

25 proc. ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut,
50 proc. ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 i więcej minut.

Wypłata powinna nastąpić w ciągu miesiąca od złożenia wniosku o odszkodowanie.Odszkodowanie nie będzie przysługiwało, jeśli odwołanie lub opóźnienie pociągu bądź utrata połączenia zostały spowodowane przez sytuację, której przewoźnik nie mógł zapobiec mimo podjęcia wszelkich stosownych działań niezbędnych w danym przypadku.
UWAGA!
Jeżeli czas opóźnienia przekracza 60 minut, pasażerowie powinni otrzymać nieodpłatnie posiłki i napoje odpowiednio do czasu oczekiwania. Jednocześnie pasażerom przysługuje zakwaterowanie w hotelu lub innym miejscu oraz transportu pomiędzy stacją kolejową a miejscem zakwaterowania w przypadkach, gdy w związku z opóźnieniem konieczny jest pobyt przez jedną noc lub więcej nocy.

Wystarczy, że minie 60 minut...

Jeśli przewoźnik przewiduje co najmniej godzinne opóźnienie przyjazdu do wskazanej na bilecie stacji docelowej, pasażer ma do wyboru:

Zwrot pełnego kosztu biletu lub za część niezrealizowanej podróży oraz za część już zrealizowaną, jeżeli taka podróż jest już bezcelowa w kontekście pierwotnego planu podróży. Ponadto w tym przypadku pasażer jest uprawniony do połączenia powrotnego do miejsca wyjazdu w najbliższym dostępnym terminie,

Kontynuację lub zmianę trasy podróży, przy porównywalnych warunkach przewozu, do miejsca docelowego w najbliższym dostępnym terminie lub do miejsca docelowego w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera.

W przypadku, gdy pasażer korzystający z przewozów międzynarodowych (między Polską a pozostałymi państwami UE) kontynuuje podróż mimo opóźnienia, jest on uprawniony do odszkodowania.

WAŻNE: Przepisy umożliwiające uzyskanie odszkodowania za opóźnienie nie mają zastosowania do prze-wozów miejskich, podmiejskich i regionalnych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty