Reklamujesz - bez rzecznika ani rusz

    Reklamujesz - bez rzecznika ani rusz

    Joanna Pieńczykowska

    Polska

    Aktualizacja:

    Polska

    Rozpadające się po dwóch tygodniach obuwie, wadliwa karta graficzna w komputerze, nieświadomie podpisana umowa - często przeciętny klient dopiero dzięki interwencji rzecznika konsumentów może wyegzekwować swoje prawa w takich przypadkach.
    Kiedy kupujesz kurtkę, pralkę czy usługę telekomunikacyjną, to masz zazwyczaj okazję poczuć się jak król: sprzedawca jest miły, doradza, pomaga, chwali. Ale kiedy przychodzisz do niego po dwóch tygodniach z rozpadającymi się butami czy z cieknącym ekspresem do kawy, to bardzo często dopiero interwencja rzecznika praw konsumentów pozwala ci wyegzekwować prawa klienta. Tak można sądzić na podstawie rekordowej liczby spraw, którymi w ubiegłym roku zajmowali się powiatowi lub miejscy rzecznicy.
    Polacy udawali się do nich aż ponad pół miliona razy: skorzystali z 444 tys. porad, blisko 55 tys. razy prosili o interwencję w trudnych sprawach - wynika z raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

    To rekordowa liczba: rok wcześniej udzielono 413 tys. porad, a interwencji było ok. 51,5 tys. - Rzecznicy pomagają też konsumentom, którzy decydują się bronić swoich interesów przed sądem. Mogą przygotować pozew albo wystąpić z powództwem w postępowaniu indywidualnym lub grupowym - informuje Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK. I tak na przykład tylko w ub.r. rzecznicy przygotowali 4,4 tys. pozwów i powództw w sprawach indywidualnych, dla porównania: w 2011 r. - niespełna 4,1 tys., w 2010 r. - niecałe 3,7 tys.

    Z jakiego powodu zgłaszaliśmy się do rzeczników? Najwięcej, bo przeszło 75 tys. spraw dotyczyło reklamacji zakupu odzieży i obuwia. Czym grzeszyli sprzedawcy? Odmawiali przyjęcia zgłoszenia reklamacyjnego, przedstawiali konsumentom "własne", niekoniecznie zgodne z prawem sposoby załatwienia reklamacji, próbowali wprowadzać klientów w błąd, utrzymując ich w przekonaniu, że gwarancja jest jedynym sposobem realizacji roszczeń konsumentów, powodem skarg było też często nieskuteczne usuwanie wad.

    Konsumenci mieli też sporo problemów z firmami komunikacyjnymi. Skarżyli się na nie aż 51 tys. razy. Spory dotyczyły m.in. nieprawidłowości związanych ze zmianą warunków umów, jakości usług, nieprawidłowości związanych z ich uruchomieniem, nierzetelnego informowania o obowiązujących ofertach promocyjnych.Najwięcej, bo przeszło 75 tys. spraw, dotyczyło reklamacji zakupu odzieży i obuwia

    Wiele skarg dotyczyło zwłaszcza działań akwizytorów lub konsultantów telefonicznych. Akwizytorzy wprowadzali klientów w błąd, nie informowali, iż rozmowa ma na celu zawarcie umowy. Ofiarami w takich przypadkach padały często osoby starsze, które przy zawieraniu umów nie były świadome, iż wyrażają zgodę np. na zmianę operatora albo zakup dodatkowej usługi. Dowiadywały się o tym dopiero, gdy przychodziły faktury do zapłaty za usługi.

    - Akwizytorzy przekładali im umowy nieczytelne, niekiedy nawet pozbawione daty jej zawarcia. Taka sytuacja utrudniała im zapoznanie się z warunkami umowy, a przede wszystkim z przysługującym im uprawnieniem odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni - wynika z raportu UOKiK.

    UOKiK przypomina, że powiatowych i miejskich rzeczników znajdziemy w niemal wszystkich starostwach i urzędach miast na prawach powiatu. Ich pomoc jest całkowicie bezpłatna.

    Czytaj także

      Komentarze (3)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      NOWA FUHA DO

      777 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 8

      CWANIAKUFF.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      KLIENT NASZ

      777 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 9

      POdnÓŻEK I SŁUGus.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      KLIENT NASZ

      777 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 7

      POdnÓŻEK I SŁUGus.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama