Śląsk Cieszyński: Archeolodzy odkryli ślady rzymskie sprzed...

    Śląsk Cieszyński: Archeolodzy odkryli ślady rzymskie sprzed 17 wieków [ZDJĘCIA]

    Jacek Drost

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Dr Bogusław Chorąży przy jednym z odkrytych palenisk z okresu rzymskiego
    1/4
    przejdź do galerii

    Dr Bogusław Chorąży przy jednym z odkrytych palenisk z okresu rzymskiego ©jacek drost

    Archeolodzy z Muzeum w Bielsku-Białej znaleźli we wsi Kowale ślady osadnictwa sprzed około 17 wieków. ZOBACZ ZDJĘCIA
    Prostokąt na łagodnym stoku we wsi Kowale na Śląsku Cieszyńskim ma zaledwie kilkanaście metrów kwadratowych. Nie jest także głęboki, nawet pół metra nie będzie. Niemniej ten nieduży i w sumie płytki prostokącik jest szalenie ważny. To właśnie w nim archeolodzy z Muzeum w Bielsku-Białej odkryli ślady osadnictwa na Śląsku Cieszyńskim, które można datować na pierwsze trzy wieki naszej ery.

    - To ważne odkrycie - mówi dr Bogusław Chorąży, archeolog z bielskiego Muzeum.
    I dodaje, że podczas wcześniejszych badań, prowadzonych m.in. w latach 80. i 90. ub. wieku na Śląsku Cieszyńskim, znalezione zostały jedynie słabe ślady osadnictwa nowożytnego. Zdawało się, że na tym koniec, że w tym pagórkowatym, gliniastym, w sumie mało przyjaznym dla człowieka terenie na wcześniejsze odkrycia śladów ludzkiej działalności nie ma co liczyć.

    Mimo to archeolodzy z biels-kiego Muzeum nie odpuszczali i co jakiś czas wracali na Pogórze Cieszyńskie, by szukać ewentualnych kolejnych pamiątek z przeszłości. Natrafili na takie we wsi Łazy, sąsiedniej Jasienicy i w Kowalach, gdzie w płytkich warstwach ziemi od czasu do czasu odnajdywali fragmenty ceramiki, różnego rodzaju gładziki czy osełki, które można datować na początek naszej ery.

    - Znaleziony materiał wskazywał, że mamy do czynienia z okresem, który dotąd nie był uchwytny na terenie Śląska Cieszyńskiego. Dotyczy on osadnictwa z trzech pierwszych stuleci naszej ery i wiąże się z okresem wpływów rzymskich. Oznacza to, że tereny Śląska Cieszyńskiego znajdowały się pod silnymi wpływami państwa rzymskiego, które oparło wtedy granice na Dunaju, czyli w sumie w dość bliskim sąsiedztwie. Do tej pory śladów tego osadnictwa tutaj nie rejestrowano, a sam teren ten uchodził za bezludny w tym okresie czasu - podkreśla dr Chorąży.
    1 »

    Czytaj także

      Komentarze (13)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Archeolog

      Do autora tekstu! (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 24 / 16

      Przykro mi to mówić ale wyraźnie widać, że dziennikarz nie wie o czym pisze. W ogóle nie orientuje się w kwestii archeologii i prehistorii ziem polskich!
      Już sam tytuł: "Archeolodzy odkryli ślady...rozwiń całość

      Przykro mi to mówić ale wyraźnie widać, że dziennikarz nie wie o czym pisze. W ogóle nie orientuje się w kwestii archeologii i prehistorii ziem polskich!
      Już sam tytuł: "Archeolodzy odkryli ślady rzymskie...". Jakie ślady rzymskie?! Tytuł wprowadza w błąd bo sugeruje, że mamy na tym terenie poświadczone osadnictwo rzymskie. Czyli co? Obóz rzymski tam znaleziono, czy willę rzymską, albo cmentarzysko rzymskie? Jakiś absurd! Do wiadomości autora artykułu - osadnictwo to jest datowane na okres wpływów rzymskich (w uproszczeniu od przełomu er do początków okresu wędrówek ludów, czyli a.C/p.C-375 p.C.) ale wiąże się z ludnością barbarzyńską kultury przeworskiej! Materiał z 4 klasy szkoły podstawowej, powtarzany następnie w gimnazjum i liceum...
      Po drugie: lud Wandalowie powinien być odmieniony "Wandalów", a nie "Wandali" jak jest w tekście! Tu nie chodzi o osoby dewastujące przystanki tylko lud wymieniany w źródłach historycznych. Osoba po dziennikarstwie powinna zdaje się to wiedzieć.
      Po trzecie: przekręcono zapewne słowa archeologa i tym sposobem możemy przeczytać bzdury, które twierdzą, że na terenie ziemi cieszyńskiej można przyjąć osadnictwo "Wandali czy Wizygotów". O odmianie słowa Wandalowie pisałem już wyżej. Natomiast wymienianie Wizygotów jest podwójnym absurdem ponieważ nigdy ich na tym obszarze nie było. Nie mogło być ich z dwóch powodów: nazwy Wizygoci (Goci Zachodni) i Ostrogoci (Goci Wschodni) to terminy na dwie grupy wywodzące się ze wspólnego pnia ale rozdzielone na obszarze dzisiejszej Ukrainy u schyłku okresu rzymskiego. Nie ten obszar, nie ta chronologia! Owszem Goci (!) przed rozdzieleniem na odłamy i wędrówką na tereny nadczarnomorskie przebywali na ziemiach polskich ale wyłącznie na obszarach Polski środkowej na wschód od Wisły! Wiąże się ich z kulturą wielbarską, której ni w ząb nie mogło być na obszarze ziemi cieszyńskiej!
      O innych błędach w tekście już nie wspomnę bo aż ręce opadają. Tak się kończy kiedy pisze się o czymś o czym się nie ma zielonego pojęcia i jeszcze się dobrze nie potrafi zanotować wypowiedzi osób z którymi się rozmawia.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Słowo po słowie

      Jackos (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 19 / 16

      Proszę nie zapominać, że Wandale jako określenie pogardliwe wzięło sie właśnie z tradycji rzymskiej i pochodzi właśnie od plemienia Wandali, które dzisiaj jest tym samym szkalowane.
      Sama nazwa...rozwiń całość

      Proszę nie zapominać, że Wandale jako określenie pogardliwe wzięło sie właśnie z tradycji rzymskiej i pochodzi właśnie od plemienia Wandali, które dzisiaj jest tym samym szkalowane.
      Sama nazwa Wandalów może pochodzić od Wenedów i ich germańskość może się w przyszłości okazać wątpliwa, o ile jakaś germańskość istniała skoro germanus to po łacinie przyjaciel czyli nazwa ogólna różnych ludów barbarzyńskich sąsiadujących z Rzymem. Może się okazać, że są bliższymi krewnymi Słowian niż niektórzy mogliby myśleć. Osadnictwo prasłowiańskie sięgało głęboko w głąb dzisiejszych Niemiec, a sami Niemcy są narodem bardzo genetycznie wymieszanym. Pozdrawiam zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Od Autora Do Archeologa

      JAK

      Zgłoś naruszenie treści / 20 / 22

      Drogi Archeologu, dziękuję za wytknięcie błędów. Faktycznie nie powinny się zdarzyć. Mógłbym się tłumaczyć, że pośpiech, że za mało miejsca w papierowej gazecie, itd. Nie w tym rzecz. Są błędy -...rozwiń całość

      Drogi Archeologu, dziękuję za wytknięcie błędów. Faktycznie nie powinny się zdarzyć. Mógłbym się tłumaczyć, że pośpiech, że za mało miejsca w papierowej gazecie, itd. Nie w tym rzecz. Są błędy - jest mea culpa. Niebawem postaram się napisać o odkryciu bielskich archeologów więcej i już bez tych pomyłek. Z drugiej strony mogłeś sobie Drogi Archeologu darować złośliwości w stylu "materiał z 4 klasy szkoły..." . To nie było potrzebne. Pozdrawiam. Jacek Drostzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Teraz już wiemy skąd pochodzi narut podbeskidzian...

      Katowiczanin z Kattowitz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 25 / 18

      aaaa taaaaam cicho bydź !

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ?

      CZYTELNIK (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 26 / 29

      I JAK SIE TO MO DO BAJEK O ODWIECZNY POLSKOŚCI ŚLONSKA ...ITD...ITP...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      następny dowód na "odwieczną polskość Śląska" ?!

      ed (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 36 / 24

      a biało-czerwonej flagi tam nie było zakopanej przez Rzymian ?


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      cesaroki

      grg (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 22 / 32

      jakie wy hanysy jesteście głupie to się w głowie nie mieści. zajmijcie się własnym górnośląskim podwórkiem, a nas tu zostawcie w spokoju!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Varus - piernika - kaj ejs straciol tfoje legiony - spytou sie Tiberius.

      chrobok (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 28 / 25

      Fto wjy - Ed -, eli niy znojdom.
      No bo odwiecznie polckigo ptoka , to niy znojdom, bo go imperioki Rzymskie do siebie wziynli, na patyk wsadziyli i nosiyli na przodku Legionow.
      Som teorie, co...rozwiń całość

      Fto wjy - Ed -, eli niy znojdom.
      No bo odwiecznie polckigo ptoka , to niy znojdom, bo go imperioki Rzymskie do siebie wziynli, na patyk wsadziyli i nosiyli na przodku Legionow.
      Som teorie, co legiony boly z ochotnikow ze staropolckigo Legionowa. ;-))zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      rzymskie czy germańskie?

      svatopluk (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 39 / 30

      Mieszkańcami jak wynika z tekstu nie byli Rzymianie a Germanie którzy posiadali wyroby z Imperium Rzymskiego. Handel kwitł od zawsze.
      Czy ta osada należała również do kręgu kultury przyworskiej?


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      @svatopluk

      karlus (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 29 / 18

      W/g. innej teorii, jaka jest od 1921 roku lansowana - nie było nigdy żadnej kultury przyworskiej, a tym bardziej nie mieszkali tam ani Germanie ani Rzymianie - tylko, były to i są od ZARANIA stare...rozwiń całość

      W/g. innej teorii, jaka jest od 1921 roku lansowana - nie było nigdy żadnej kultury przyworskiej, a tym bardziej nie mieszkali tam ani Germanie ani Rzymianie - tylko, były to i są od ZARANIA stare polckie piastowskie ziemie należące do MACIERZY!!! To właśnie PRA PRA PRA PIAST zaprosił Rzymian i Germanów coby na jego "balcerku" czyli targowisku sprzedawali swoje wyroby!
      Historii Waść nie zmieniaj i nie bądź Pan wodą na młyn odwetowców z Bonn!!!
      ;-)))zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      "Cywilizacja" na Slsku - tylko ze wschodu!

      Akademik Frouov (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 30 / 35

      Bardzo to odwazna teoria. Bo moze wyjsc na to, ze mieszkancy tych terenow byli bardziej cywilizowani, niz ich sasiedzi z pobliskiego Sosnowca (odleglosc Slaska Cieszynskiego od Dunaju jst prawie...rozwiń całość

      Bardzo to odwazna teoria. Bo moze wyjsc na to, ze mieszkancy tych terenow byli bardziej cywilizowani, niz ich sasiedzi z pobliskiego Sosnowca (odleglosc Slaska Cieszynskiego od Dunaju jst prawie taka jak od formalnej polskiej stolicy Slaska - Sosnowca).
      A ceramika - jak sie okaze - nie byla rzymska, tylko z Wloclawka. Oselki przywiezli Slazakom handlarze z osady homoerektusow - Warsiafka zwanej - a byly one Made in China.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      nie za duzo wymagasz od w-wsiaków? ;)

      hanek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 24 / 18

      ceramika chińska zawsze należała do najbardziej zawansowanie technologicznie i artystycznie.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Hanek - tu poglebienie mojej mysli o wschodniej "cywilizacji"

      Akademik Frouov (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 21 / 21

      Nie to mialem na mysli - hanek.
      Ceramika byla z Wloclawka - odwiecznie polskij fabryki naczyn glinianych.
      A ..Made in China" oselki, przyniesli Cieszyniokom Jozki z Legionowa, jak sie zaciagali...rozwiń całość

      Nie to mialem na mysli - hanek.
      Ceramika byla z Wloclawka - odwiecznie polskij fabryki naczyn glinianych.
      A ..Made in China" oselki, przyniesli Cieszyniokom Jozki z Legionowa, jak sie zaciagali do legionow. Kupili je na bazarze nieistniejacego juz stadionu 10 lecia w Warsiafce- od Wietnamczykow, ktorzy znowu zamienili je za psciorki od Mongolow, ktorzy z kolei zdobyli je, napadajac na Chinczykow mieszkajacych w Mongolii Wewnetrznej. ;-)

      zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama