Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Krzysztof Cywiński: Nikt w Polsce nie wspiera finansowo dobrych nauczycieli

Krzysztof Cywiński
Krzysztof Cywiński
Krzysztof Cywiński krzysztofcywinski.pl
- Moje pokolenie zostało wytresowane do nauki. Na porządku dziennym były krzyki, szarpanina, agresywne zachowanie w stosunku do uczniów. To wszystko nie pozwalało więc dziecku nauczyć się w klasie. Dziś jest inaczej - mówi Krzysztof Cywiński. Z autorem książki „Matematyka (...) dla przypadków beznadziejnych”, rozmawia Magdalena Łabądź.

Dlaczego rodzice wysyłają dzieci na korepetycje?
Rodzice pełnią rolę strategiczną. Jednak nauczyciel z zewnątrz ma 100 procent autorytetu, który podczas edukowania młodego człowieka może tracić bądź nie. Rodzicowi możemy się sprzeciwić, natomiast wobec kogoś obcego zawsze staramy się być grzeczni.

CZYTAJ TAKŻE:
Korepetycje nadal w cenie. Szkoła to za mało?

W takim razie na korepetycjach dzieci są w stanie nauczyć się więcej. Dlaczego tak się dzieje?
Indywidualne podejście do ucznia ma duże znaczenie. Tego brak w szkole. Na pewno efektywność i wydajność pracy rośnie przy mniejszej liczbie uczniów.

Dlaczego, pana zdaniem, dzieci nie potrafią przyswoić sobie wiedzy w szkole?
Pod tym względem nigdy nie było dobrze. Moje pokolenie zostało wytresowane do nauki. Na porządku dziennym były krzyki, szarpanina, agresywne zachowanie w stosunku do uczniów. To wszystko nie pozwalało więc dziecku nauczyć się w klasie. Dziś jest inaczej. Obecnie takie zachowania nauczycieli są karygodne i sprawą zajęłaby się od razu prokuratura. Jednak jest inna kwestia, która wpływa na niemożność uczenia się w szkole. To zaniżenie kryteriów przy przyjmowaniu do pracy w oświacie. W związku z tym kompetencje wielu nauczycieli są po prostu niskie. Kolejnym aspektem jest to, że przyszłych nauczycieli kształcą wykładowcy, którzy nigdy nie pracowali w szkołach. Są to więc teoretycy, a nie praktycy. Problem tkwi także w organizacji oświaty. Nie wspiera się finansowo dobrych nauczycieli, którzy są w stanie efektywnie nauczyć.

Dom rodzinny ma wpływ na stosunek do nauki w szkole?
Środowisko rodzinne pełni bardzo istotną rolę. Rodzice też uczą. Dawniej dziecko idąc do szkoły umiało już tabliczkę mnożenia. Dziś natomiast rodzice zrzucają całkowicie odpowiedzialność za naukę na szkołę. Kilka lat temu 90 proc. moich uczniów to byli maturzyści, licealiści. Obecnie aż 70 proc. to uczniowie szkół podstawowych nawet z klas trzecich. Świadczy to o tym, że nie wynoszą z domu pewnych wiadomości i umiejętności. Dom rodzinny stroni od wysiłków edukacyjnych i nie wspiera szkoły. Muszą to nadrabiać nauczyciele.

Rozmawiała: Magdalena Łabądź



*POGODA NA WRZESIEŃ 2013
*Koszmarny wypadek w Jasienicy: Jechał pod prąd i zginął w płomieniach [ZDJĘCIA +18]
*MISS POLKA 2013: Najpiękniejsze dziewczyny Polski wybrane! [ZOBACZ ZDJĘCIA]
*Kolejka Elka już działa! Zobacz całą trasę z lotu ptaka [ZDJĘCIA+ WIDEO]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!