Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj linii 15 Sosnowiec - Katowice: Remont torowiska się przedłuży

Tomasz Szymczyk
Budowa torowiska w Sosnowcu na ulicy 3 Maja
Budowa torowiska w Sosnowcu na ulicy 3 Maja Marzena Bugała-Azarko
Modernizacja torowiska tramwajowego linii 15 w Sosnowcu przedłuży sie w czasie. Juz dzisiaj wiadomo, że nie uda sie dotrzymać terminu. Dlaczego? Zawaliła firma z Niemiec, która na czas nie dostarczyła podkładów. ZOBACZ ZDJĘCIA

Szesnaście miesięcy mają potrwać prace związane z budową drugiego toru na trasie linii tramwajowej nr 15 pomiędzy Sosnowcem a Szopienicami. Jeszcze we wrześniu rozpoczną się prace na tym odcinku po stronie katowickiej. We wrześniu miały się z kolei zakończyć prace na remontowanym od kilku miesięcy sosnowieckim odcinku "15" pomiędzy Parkiem Sieleckim a pętlą w Zagórzu. Miały, bo tramwajarze już teraz szacują, że termin zakończenia prac przesunie się w czasie. Przypomnijmy, że modernizacja to nie tylko utrudnienia dla pasażerów, ale i dla kierowców, bo wyłączony z ruchu jest jeden pas ul. 3 Maja w Sosnowcu.

- Nie uda się dotrzymać końca września jako terminu zakończenia prac. Nastąpiło opóźnienie w dostarczaniu podkładów przez firmę z Niemiec - informuje Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich. - Wykonawca jest przygotowany na to, że w momencie dostarczenia materiałów prace będą wykonywane szybciej - dodaje.

Linia nr 15 to jedna z ważniejszych linii aglomeracji śląsko-dąbrowskiej. Odcinek z Szopienic do Sosnowca powstał w latach trzydziestych. Trasę z Sielca do Zagórza otwarto na początku lat osiemdziesiątych. Do tej pory z racji tragicznego stanu torowiska nie cieszył się zbytnią popularnością u pasażerów. Ma to zmienić remont, który zlikwiduje również wąskie gardło na ulicy Sobieskiego. Tramwaje do dziś kursują tu jednym torem mijając się na tzw. mijankach.

- Drugi tor wybudujemy na odcinku 700 m na ul. Sobieskiego - mówi Tomáš Valík, Menadżer Projektu ze Skanska Czechy. - Zmodernizujemy też istniejące torowisko na tej ulicy - dodaje.

W ramach inwestycji Skanska zmodernizuje również torowisko na ul. Piłsudskiego do granicy z Katowicami i na skrzyżowaniu tej ulicy z ul. Sobieskiego. Gruntowny remont przejdą też tory na ul. Małachowskiego (odcinek od ul. Mościckiego do Ronda Gierka). - Podobnie jak w Sosnowcu, prace modernizacyjne na terenie Katowic zakładają dobudowanie drugiego toru - tłumaczy Krzysztof Kamiński, Menadżer Projektu ze Skanska Polska. Drugi tor Skanska wykona na odcinku 1,5 km na ul. Sosnowieckiej.
- Prace rozpoczną się od strony Katowic. Na razie nie przewidujemy wstrzymania ruchu, bo nowe tory będą powstawać w jezdni. Nim będą gotowe, tramwaje będą kursować po starym torowisku - wyjaśnia Andrzej Zowada. - W miejscu starego torowiska powstaną potem chodnik i ścieżka rowerowa. Prace w Sosnowcu rozpoczną się dopiero w marcu. Wówczas niezbędne będzie wstrzymanie ruchu - dodaje.

Koszt prac modernizacyjnych na pograniczu Sosnowca i Katowic wyniesie 41 mln zł brutto. Modernizacja torowisk na terenie Sosnowca i Katowic jest częścią ogromnego projektu realizowanego przez Tramwaje Śląskie. Jest on współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Całkowity przewidywany koszt przedsięwzięcia wynosi ponad 800 mln zł brutto.

Remonty na trasie "15" to niejedyne modernizacje tras w Sosnowcu. Aktualnie remontowany jest wiadukt tramwajowy w Modrzejowie, co powoduje utrudnienia na linii nr 26. Tramwaje od strony Milowic dojeżdżają tylko na Dańdówkę. Tam trzeba się przesiąść na kolejny tramwaj na Niwkę, skąd mikrobus zabiera pasażerów do Mysłowic. Podróżni narzekają jednak, że rozkłady jazdy nie zawsze są tu skoordynowane.

Miasta wracają do tramwajów

Skończyły się czasy, gdy tramwaje były używane za przestarzały środek transportu. Od kilku lat wracają do łask.
W 2012 roku nową linię tramwajową oddano do użytku w Częstochowie. Po ponad dwudziestu latach przerwy tramwaje powróciły także pod dworzec PKP w Bydgoszczy. Trwa budowa linii tramwajowej w Olsztynie (zlikwidowano ją tu w 1965 roku), podobnie jak w Bytomiu, gdzie trwa odbudowa linii do Łagiewnik.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!