Uszkodzony bagaż w podróży? Żądaj odszkodowania za zniszczony bagaż [PORADNIK]
Iwona Zapart, prezes Federacji Konsumentów, oddział Katowice
Najpierw złóż reklamację na piśmie
Wsiadając do autobusu, zawieramy umowę z danym przewoźnikiem. Dzięki niej przedsiębiorca zawodowo trudniący się tego rodzaju działalnością, zobowiązuje się do przewiezienia osób lub rzeczy, a korzystający z tej usługi do zapłaty za nią.
Prawo przewozowe przewiduje, że podróżny może zabrać rzeczy podręczne oraz wartościowe ze sobą do środka transportu. Jeśli podróżny sam opiekuje się swoim bagażem, np. w środkach komunikacji publicznej, w tramwaju lub autobusie, przewoźnik nie ponosi za ten bagaż odpowiedzialności, z wyjątkiem sytuacji, gdy szkoda wyniknie z jego winy.
Gdy natomiast podróżny umieści bagaż w miejscu do tego przeznaczonym, np. bagażniku autokaru albo wskazanym przez przewoźnika, i nie ma możliwości stałego nadzoru nad tym bagażem, wtedy odpowiedzialność bierze przewoźnik. Dlatego zgodnie z prawem przewozowym, przewoźnik odpowiada za utratę, ubytek lub uszkodzenie bagażu, które powstało w okresie od przyjęcia go do przewozu, aż do wydania.
W związku z powyższym Czytelnik ma prawo złożyć reklamację i żądać odszkodowania. Reklamacja powinna być zgłoszona przewoźnikowi natychmiast po zauważeniu szkody. Najlepiej na piśmie. Zatem należy o tym fakcie powiadomić pisemnie centralę PKS-u. Jeśli odszkodowanie nie zostanie wypłacone w ciągu trzech miesięcy od dnia złożenia reklamacji, wtedy sprawę niewłaściwego wykonania umowy przewozu można skierować do sądu.