Ważne
    Wiosną nie zapomnij o wymianie płynu hamulcowego

    Wiosną nie zapomnij o wymianie płynu hamulcowego

    Artykuł Partnera

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Wiosną nie zapomnij o wymianie płynu hamulcowego
    Poprawne działanie hamulców w samochodzie to podstawa bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Muszą reagować odpowiednio mocno oraz szybko, by na przykład pozwolić uniknąć kolizji z poprzedzającym pojazdem. Tymczasem niektórzy kierowcy wciskają hamulec w podłogę i nic. Wydaje się wręcz miękki. Lekarstwem na poprawę tego stanu rzeczy jest wymiana płynu hamulcowego, który podobnie jak inne płyny po pewnym czasie ulega zużyciu. Kiedy należy jej dokonywać?
    Wiosną nie zapomnij o wymianie płynu hamulcowego

    Trzeba umieć się zatrzymać

    Moc współczesnych samochodów jest znaczna. Szerokie wykorzystanie turbosprężarek doprowadziło do tego, że część aut jeżdżących na polskich drogach, kojarzy się bardziej z rajdowymi bolidami, niż przeciętnymi pojazdami do poruszania się po mieście. Szybkie samochody potrzebują solidnie działających hamulców. Bez tego (najlepiej) ani rusz.

    Płyn hamulcowy reguluje działanie zacisków

    Płyn hamulcowy odpowiada między innymi za poprawne działanie zacisków hamulcowych. Elementy te często malowane są na rzucające się w oczy kolory – najczęściej czerwony – wyróżniając w ten sposób sportowe modele aut. W zależności od przeznaczenia pojazdu, zaciski hamulcowe mogą występować w wersjach jedno-, dwu-, cztero- lub sześciotłoczkowych. Najczęściej spotykana konfiguracja to zaciski jednotłoczkowe, montowane na osi przedniej oraz dwutłoczkowe z tyłu. Po naciśnięciu pedału hamulca, płyn hamulcowy pod wpływem wzrastającego ciśnienia naciska na cylinderki zacisków. Umożliwia to skuteczne dociskanie ciernych okładzin do tarcz hamulcowych. W ten sposób rozpoczyna się proces hamowania. Płyny hamulcowe klasyfikuje się w zależności od temperatury wrzenia na 3 główne grupy: DOT – 3, DOT – 4 i DOT – 5. Do najczęściej obecnie używanych należą DOT – 4.

    Wilgoć niewskazana

    Płyn hamulcowy jest higroskopijny. Oznacza to, że może nieustannie pochłaniać wilgoć z otoczenia. Zbyt duża ilość wody obniża temperaturę wrzenia płynu, co w konsekwencji obniżenia jego ciśnienie i osłabia siłę natarcia na zaciski hamulcowe. Osłabia to znacznie siłę hamowania, opóźniając czas reakcji pojazdu oraz wydłużając znacznie drogę potrzebną do jego zatrzymania. Stwarza to ogromne niebezpieczeństwo na drodze. Szacuje się, że już 1% wilgoci w płynie hamulcowym, może osłabiać skuteczność procesu hamowania aż o 15%. Woda dostaje się do układu zaś zarówno w wyniku normalnego użytkowania, jak również pojawienia się mikroskopijnych szczelin w przewodach hamulcowych lub braku szczelności hamulcowych cylinderków. Trzeba dodać, że na podobne sytuacje są o wiele bardziej narażone auta, które są parkowane na co dzień pod przysłowiową „chmurką”. Ich właścicielki i właściciele powinni więc zwracać szczególną uwagę na występowanie ewentualnych oznak zużycia, mogące świadczyć o konieczności wymiany płynu hamulcowego.

    Kiedy należy wymienić płyn hamulcowy?

    Sygnałem bezpośrednio świadczącym o konieczności wymiany płynu hamulcowego jest nad wyraz miękko reagujący pedał hamulca, mimo jego zdecydowanego wciskania w podłogę. Na śliskiej lub oblodzonej nawierzchni, podobne zachowanie pojazdu zwiększa znacznie prawdopodobieństwo tego, że wpadnie w niekontrolowany poślizg. By uniknąć tego typu sytuacji, warto pamiętać o okresowej wymianie płynu hamulcowego. Powinno się jej dokonywać zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Średnio wypada przeprowadzać tę czynność raz na dwa lata lub, co 60 000 km w przypadku intensywnego użytkowania pojazdu.

    Gdzie najlepiej dokonać wymiany płynu hamulcowego?

    Wymiana płynu hamulcowego to prosta czynność serwisowa, którą można wykonać w praktycznie każdym warsztacie. Najbliższy można wyszukać za pomocą branżowych serwisów motoryzacyjnych takich jak https://autobooking.com. Ich zaletą w porównaniu ze zwykłymi wyszukiwarkami są autentyczne opinie zamieszczane przez faktycznych klientów konkretnych mechaników. To zaś znacznie ułatwia wstępną weryfikację wiedzy oraz umiejętności potencjalnych wykonawców.

    Wielu kierowców stara się w jak największym stopniu samodzielnie serwisować swoje auta, z wymianą płynu hamulcowego włącznie. Tymczasem, im nowszy pojazd, tym jest to trudniejsze. W profesjonalnych serwisach używane są urządzenia ciśnieniowe, umożliwiające jednoczesne wtłaczanie nowego płynu oraz wypychanie starego. Usprawnia to i przyspiesza cały proces, gwarantując jego prawidłowe przeprowadzenie. Profesjonalne serwisy korzystają ponadto z nowoczesnych mierników temperatury wrzenia, dzięki czemu są w stanie ocenić, czy wymiana płynu hamulcowego jest rzeczywiście konieczna, czy też trzeba zwrócić uwagę na coś kompletnie innego. W warunkach domowych przeprowadzenie podobnej analizy jest praktycznie niemożliwe.

    Niewielki koszt, a zysk całkiem istotny

    Wymiana płynu hamulcowego to dosyć tania czynność na tle innych usług serwisowych. Jej średnie ceny oscylują wokół 100 zł. Sam proces zajmuje niewiele czasu i można go spokojnie załatwić podczas jednorazowej wizyty w serwisie. Decydując się na ten krok, można znacznie poprawić komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Sprawny układ hamulcowy to jeden z kluczowych elementów pojazdu i tak też należy go w całości traktować.

    Czytaj także

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama