Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Auta nie lubią pływać. Uwaga na te rejestracje, bo można kupić złom po powodzi

Sławomir Cichy
Nad Dolną Bawarią i Nadrenią Północną -Westfalią na początku czerwca przeszło „deszczowe tsunami” podtapiając tysiące aut. Prawdopodobnie pierwsze „bezwypadkowe” 2-3 letnie popowodziowe samochody z Niemiec pojawią się na naszym rynku jeszcze w tym miesiącu, bo największy popyt na samochody jest zwykle przed wakacjami.

Warto wstrzymać się z zakupem albo wynająć eksperta, który sprawdzi stan auta. Koszt takiej usługi to nie więcej niż 300 zł. To akurat dobrze wydane pieniądze, bo za ułamek procenta wartości auta można poznać rzeczywisty stan auta.

Zasada ograniczonego zaufania

Warto, jeśli auto nie zostało przerejestrowane i mamy w ręce „brief”, skontaktować się z poprzednim właścicielem, a już obowiązkowy telefon należy wykonać do serwisu który widnieje w książce przeglądów.

- Auta po zalaniu są dobrą okazją dla handlarzy, bo w krótkim czasie na rynek trafia wiele młodych rocznikowo samochodów. Przy dużej podaży i wątpliwym stanie technicznym cena takich aut może być naprawdę atrakcyjna - mówi Michał Kopeć, ekspert motoryzacyjny.

W Polsce działa wiele warsztatów profesjonalnie zajmujących się odnawianiem popo-wodziowych aut. Fachowcy potrafią skutecznie zatrzeć ślady żywiołu.

- Generalnie nasze podejrzenia powinny wzbudzać stosunkowo nowe samochody sprowadzone z ostatnio zalanych regionów, by przedwakacyjny zakup nie okazał się skarbonką bez dna - dodaje Kopeć.

Praktycy na co dzień naprawiający auta też nie polecają popowiodziowych okazji.

- W przypadku całkowitego zatopienia samochodu nawet przez krótki czas, woda dostaje się we wszystkie zakamarki elektroniki i towarzystwa ubezpieczeniowe bez dyskusji uznają szkodę całkowitą. Nie opłaca się bowiem reanimować takiego auta. Starsze, kilkunastoletnie auta bez zaawansowanej elektroniki być może dałoby się uratować, ale z kolei mają tak niską wartość, że inwestycja w czyszczenie, wymianę wnętrza czy rozbieranie elektryki, silnika, konserwacja ich i ponowne składanie okazują się nieopłacalne. Tym zajmują się jeszcze czasem importerzy z Ukrainy - mówi nam mechanik Michał Poloczek z Bogucic.

Tu w Niemczech szalał żywioł

Jak wielkie są straty w Bawarii niech świadczy wypowiedź ministra finansów tego landu po ogłoszeniu stanu klęski żywiołowej Marcusa Södera, który mówił o „deszczowym tsunami”, z kolei minister środowiska Ulrike Scharf mówiła, że jeszcze nigdy region nie doświadczył zniszczeń o takich rozmiarach”. Najpoważniejsza sytuacja była na terenie powiatu Rott-Inn przy granicy z Austrią, ale także Triftern, Simbach am Inn i gminy Tann.

Jednak warto szczególnie uważnie sprawdzać auta z bawarskimi numerami bez względu na miejsce rejestracji.

Silne opady spowodowały powodzie także w Nadrenii Północnej-Westfalii. Szczególnie trudna sytuacja była w okolicach miejscowości Xanten. Zresztą w całym powiecie Wesel i okręgu administracyjnym Düsseldorf dochodziło do podtopień.

We Francji też po powodziach

Pod wodą zostały Nemours i Longjumeau w stołecznym regionie Ile-de-France, z brzegów wystąpiła Sekwana w Paryżu a niektóre ulice Orleanu wyglądały jak kanały Wenecji. Ucierpiało wiele miejscowości w Dolinie Loary ale ponieważ raczej nie jesteśmy amatorami francuskich aut albo w ogóle aut z Francji, nie ma się co obawiać napływu popowodziowych pojazdów w z tamtych rejonów.

Na te szczegóły warto zwrócić uwagę

W razie jakichkolwiek wątpliwości, zdjęcie tapicerki drzwi najczęściej będzie wskazówką czy auto nie ma popowodziowej historii. Wyraźna linia wodna, tak jak w wypadku budynków jest trudna do wyczyszczenia.

Jeśli wnętrze pachnie nowością a odpowiada za to kilka odświeżaczy powietrza, to sygnał, że po ich usunięciu zapach może nie być tak przyjemy. Bardziej dociekliwi mogą sprawdzić, co dzieje się pod wykładzinami. Wystarczy zdjąć plastiki przy progach i zajrzeć pod dywany.

Warto spróbować też rozpiąć kilka kostek z przewodami. Jeśli jest to trudne a styki noszą ślady korozji, to lepiej odstąpić od kupna.

Oto tablice rejestracyjne samochodów, które stanowią spore ryzyko podczas zakupu, bo mogą być po powodzi:

AB - Aschaffen-burg, AIB - Bad Aibling, AIC - Aichach-Friedberg, ALZ - Alzenau, BEI - Beilingries, BGD - Berchtes-gaden, BGL - Ber-chtesgardener Land, BOG - Bogen, BRK - Bad Brückenau, EBE - Ebersberg, EBN - Ebern, EBS - Ebermannstadt, ESB - Eschen-bach, FDB - Friedberg bei Augsburg, FEU - Feuchtwan-gen, FO - Forchheim, FÜS - Füssen, GRA - Grafenau, GRI - Griesbach, GUN - Gunzenhausen, HAB - Hammel-burg, HAS - Haßberge, HEB - Hers-bruck, HO - Hof, HÖS - Höchstadt, EH - Kelheim, KEM - Kem-nath, KF - Kaufbeuren, KG - Bad Kissingen, KRU - Krumbach, KT - Kitzingen, KU - Kulmbach, LA -Landshut, LAN - Landau Isar, LF - Laufen, MAK - Marktredwitz, MAL- Mallersdorf, MAR - Markt-heidenfeld, MB - Miesbach, NAB - Nabburg, NAI - Naila, OAL - Ostallgäu, OBB - Obernburg, PAN - Triftern, PAR - Parsberg, REG - Regen, REH - Rehau, REI- Bad Reichenhall, RID - Rieden-burg, SEF - Scheinfeld, SEL- Selb, STE- Staffelstein, TÖL - Bad Tölz - Wolfratshausen, VIT- Viechtach, VOF - Vilshofen, WEG - Wegscheid, WOS - Wolfstei, WUG - Weißenburg-Gunzenhausen.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!