Autostrada A1: 700 metrów betonowej nawierzchni na dobę
Betonowa nawierzchnia za Częstochową powstaje w tempie około 700 metrów na dobę. Tyle betonowej nawierzchni jest w stanie w ciągu doby ułożyć specjalna maszyna. Urządzenie nie może pracować jednak cały czas, konieczne są przerwy technologiczne. Jednak, jak zapewnia Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA, wszystko jest przygotowane do tego, by betonowa nawierzchnia systematycznie pojawiała się na całym 16,9 – km odcinku A1 między Częstochową a granicą województwa.
ZOBACZCIE ZDJĘCIA
- Podbudowa tej jezdni jest gotowa, więc układanie nawierzchni będzie się odbywało systematycznie. Potrzebna jest tylko sprzyjająca pogoda – mówi Marek Prusak.
Jedna jezdnia gotowa do końca 2020 roku
Cała jedna jezdnia betonowej autostrady A1 miedzy Częstochową a Tuszynem ma być gotowa do końca roku. To bardzo ważna data, zapowiedziana przez pełniącego obowiązki dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasza Żuchowskiego, jeszcze w ubiegłym roku, a podtrzymana w tym. Jedna nowa jezdnia trzypasmowej autostrady A1 oznacza dla kierowców jadących nad morze lub odwrotnie z północy na południe Polski, możliwość korzystania z dwóch pasów w jednym kierunku. To bardzo ważne, zważywszy na to, że na całym ponad 80-km odcinku między Częstochową a Tuszynem trwają prace związane z budową A1, po śladzie dawnej gierkówki, czyli DK1.
INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE
- Ile kosztuje budowa autostrady A1? Co jest najdroższe?
- Pierwsze wiadukty na A1 pod Częstochową już przejezdne
- Kiedy w Śląskiem inteligentny system zarządzania ruchem?
- Drogowcy układają nawierzchnię na A1 wokół Częstochowy
- Autostradą A1 od Pyrzowic pojedziemy już 2 sierpnia?
- Samoloty będą latały tuż nad głowami kierowców na A1
Musisz to wiedzieć
Budowa A1 po śladzie gierkówki
Obecnie na trasie jest mnóstwo mijanek, kierowcy mają do dyspozycji raz dwa pasy, a raz jeden pas w danym kierunku. Przejechanie tej trasy jest dla kierowców bardzo uciążliwe i czasochłonne. Gdy drogowcy dokończą budowę jednej całej jezdni, ruch zostanie przeniesiony właśnie na nią. Jedna jezdnia to trzy pasy ruchu, plus pas awaryjny. W sumie cztery, ruch można więc spokojnie puścić dwoma pasami w każdym kierunku.
Jak twierdzi Marek Prusak, po stronie inwestycji w województwie śląskim nie ma zagrożenia, że nie uda się położyć nawierzchni do końca roku i udostępnić jej kierowcom.
W Łódzkiem także leje się beton
Jak wygląda sytuacja w województwie łódzkim? Firma Budimex pochwalila się niedawno mediom, że na swoim odcinku ma położony nieprzerwanie beton nawierzchniowy od węzła Tuszyn, prawie do węzła Piotrków Trybunalski Zachód. W pobliżu Piotrkowa też na niektórych odcinkach jest już położona ostatnia warstwa. Pozostali wykonawcy także zapewniają, że uda się dotrzymać obietnicy dyrektora GDDKiA, choć mogą być problemy z zakończeniem budowy niektórych wiaduktów czy dużych przejść nad autostradą na odcinku od Piotrkowa do Radomska. Intensywne prace jednak trwają wszędzie.
Zobacz koniecznie
To jest zabawne
Bądź na bieżąco i obserwuj
Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?