Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autostrada A4 będzie miała 3. pas ruchu - obiecuje premier Morawiecki. W woj. śląskim to 84 km. Rządowy program budowy dróg do 2030

Dorota Niećko
Dorota Niećko
Autostrada A4 w woj. dolnośląskim, śląskim i małopolskim ma w większości pod dwa pasy w każdą stronęZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Autostrada A4 w woj. dolnośląskim, śląskim i małopolskim ma w większości pod dwa pasy w każdą stronęZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Fot. Piotr Krzyzanowski/Polska Press Grupa
Premier Morawiecki obiecuje trzeci pas na autostradzie A4 od Wrocławia do Tarnowa, czyli też w woj. śląskim. Potrzeba na to 35,5 mld zł. U nas ma objąć odcinek o długości ponad 80 km. To ma być część Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030, ogłoszonego 9 sierpnia 2021 r. w Piątnicy Poduchownej pod Łomżą. Co wiemy o rozbudowie i jakie drogi w woj. śląskim obejmie jeszcze rządowy program?

W poniedziałek, podczas gdy w Genewie IPCC, organizacja powołana przez ONZ, opublikowała raport na temat zmian klimatu naszej planety, w Piątnicy Poduchownej pod Łomżą premier Mateusz Morawiecki prezentował Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych 2030 (z perspektywą do 2033).

Internauci podchwycili to natychmiast, podkreślając "smaczek" - pół świata mówi i pisze o nieuchronnej katastrofie klimatycznej, a w Polsce właśnie ogłaszamy, że będziemy budować więcej dróg. W sumie plan jest na 8 tys. km nowych dróg.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

- Nowa trasa pozwoli podróżować komfortowo, bezpiecznie i w warunkach ochrony środowiska. Bo jeśli się mniej spala to i środowisko jest czystsze - tak o korelacji nowe drogi - ekologia mówił w poniedziałek premier. Okazją do przedstawienia planu było otwarcie odcinka Via Baltica.

W tym planie pojawiła się, wśród budowy i rozbudowy wielu ekspresówek i dokończenia budowy autostrad, także kwestia trzeciego pasa na A4 - od woj. dolnośląskiego przez opolskie do śląskiego i dalej, do małopolskiego. W zasadzie od Wrocławia aż do Tarnowa, ale pewnie z przerwą na koncesjonowanym odcinku A4 Katowice - Kraków, którym zarządza Stalexport (są gotowi na budowę trzeciego pasa, ale nie mogą dojść do porozumienia z rządem).

W dokumencie rządowym mowa jest o 84 km na terenie woj. śląskiego. Jednak wszystkie śląskie inwestycje drogowe umieszczono w rubryce "planowane". Nie podano dat rozpoczęcia. Szacuje się, że na cały odcinek potrzeba 35,5 mld zł.

- Polska się szybko rozwija, a po pandemii będzie się rozwijać jeszcze szybciej. Dlatego dobudujemy trzeci pas drogi między Wrocławiem a Tarnowem do A4 - mówił w miejscowości Piątnica Poduchowna pod Łomżą 9 sierpnia 2021 premier Morawiecki.

Jakie jeszcze inwestycje drogowe zapowiedział premier w woj. śląskim do 2030 roku?

  • Autostrada A1 koniec obw. Częstochowy – Tuszyn odc. gr. woj. łódzkiego – w. Rząsawa (bez węzła) – 16,9 km,
  • Budowa drogi S1 Pyrzowice – Kosztowy – 16,7 km,
  • Budowa drogi S1 Kosztowy – Bielsko – Biała – 51,8 km,
  • Budowa drogi ekspresowej S1 odc. Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki) – 8,5 km,
  • S11 odc. od granicy woj. opolskiego do obwodnicy Tarnowskich Gór – 65 km
  • Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK nr 78 – 24,3 km,
  • Budowa obwodnicy Tarnowskich Gór S11 – 37 km,
  • Dalsza rozbudowa A4 od Wrocławia do Tarnowa, w tym cały przebieg A4 w woj. śląskim o długości ok. 84 km.

- Pokazujemy wielki program infrastrukturalny, który spowoduje, że Polska będzie jednym z najlepiej skomunikowanych krajów w Europie. Dzięki temu będziemy mogli przyciągać inwestorów – dodał Mateusz Morawiecki.

Trzeci pas na A4 Gliwice - Wrocław
Oczywiście, jeśli chodzi o rozbudowę A4, temat nie jest nowy. Kierowcy, którzy jadą A4 z Gliwic do Wrocławia narzekają na brak trzeciego pasa i korki na trasie od lat.

Na niektórych odcinkach nie ma nawet pobocza. Trzy pasy są tylko na odcinku w okolicach Góry św. Anny. W lipcu 2021 GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą na remont prawie 20 km odcinka A4 od Góry św. Anny do granicy województwa opolskiego ze śląskim. Prowadzenie robót zaplanowano w okresie od III kwartału 2021 r. do IV kwartału 2022 r., z wyłączeniem okresu zimowego. Ale chodzi o wymianę nawierzchni, a nie budowę dodatkowego pasa.

Następny odcinek A4, gdzie są trzy pasy, jest dopiero w aglomeracji, za Gliwicami i potem w Rudzie, Zabrzu, Katowicach. Tuż za węzłem Murckowska znów są dwa pasy.

Premier Morawiecki nie podał na razie daty rozpoczęcia, ani zakończenia prac na autostradzie A4. Zapewnia jednak, że jest finansowanie na budowę.

- W programie przewidziano finansowanie pozwalające ukończenie wszystkich planowanych dróg szybkiego ruchu - mówił.

– Ten program to blisko 300 mld zł – to program, który w głównej mierze opiera się o środki krajowe. Jesteśmy wdzięczni za środki europejskie, ale ponad 80 proc. to środki zapewnione przez system finansów publicznych państwa polskiego – podkreślił premier Morawiecki.

Już w 2020 GDDKiA podpisała umowę na dokumentację budowy i rozbudowy autostrady A4 na odcinku od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód. Cały odcinek A4 Wrocław - Tarnów liczy około 360 kilometrów.

- Budujemy drogi, które wcześniej były tylko kawałkami dróg narysowanymi na mapie, ale nie było na nie całe finansowania. Dzisiaj to finansowanie jest. Przedstawiamy to finansowanie, pokazujemy konkret - mówił premier.

Nie przeocz

Trzeci pas na A4 do Krakowa
Co z odcinkiem A4 Katowice - Kraków? Historia z planami budowy trzeciego pasa na autostradzie ciągnie się jak dobry brazylijski serial. Zaczął się właściwie jeszcze przed udzieleniem koncesji. Końca nie widać.

Za siedem lat, w 2027 roku zakończy się koncesja, udzielona Stalexportowi na zarządzanie drogą, ale wiosną 2020 nic nie wskazuje na to, żeby do tego czasu zarządca dogadał się ze stroną rządową w sprawie budowy trzeciego pasa.

- Zaproponowaliśmy racjonalizację nakładów inwestycyjnych i wybudowanie trzeciego pasa za własne pieniądze, z naszych oszczędności, po jednej stronie autostrady na odcinku Brzęczkowice - Katowice - mówił nam Emil Wąsacz, prezes SAM. - Minister uznał jednak, że to bez sensu, bo trzeci pas powinien powstać w obie strony.

Z technicznego punktu widzenia, autostrada między Katowicami a Krakowem jest przygotowana na taką inwestycję - między pasami jest obecnie bardzo szeroki pas zieleni, który został tu zostawiony podczas budowy trasy. Właśnie z zamysłem, że będzie to miejsce pod przyszły trzeci pas.

Stalexport, który zarządza A4 Katowice - Kraków od kilka lat jest gotowy wybudować trzeci pas na całej długości trasy, ale stawia jeden warunek: przedłużenie koncesji. Bo z zapisów koncesji nie wynika, by był zobligowany do wybudowania tego pasa samodzielnie.

Warto przypomnieć, że w woj. śląskim trwają też przymiarki do budowy drogi nazwanej roboczo A4 bis - autostrady. Ma przebiegać przez południową część województwa śląskiego po terenach gmin Gliwice, Sośnicowice, Knurów, Gierałtowice, Orzesze, Ornontowice, Łaziska Górne, Wyry, Mikołów, Tychy, Katowice, Mysłowice.

Ma to być dwujezdniowa droga o standardzie autostrady, przystosowana do najcięższego transportu. Najpewniej będzie miała po trzy pasy ruchu plus pas awaryjny.

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera