Na ul. Miarki w Bytomiu będzie bezpieczniej
W czerwcu tego roku wśród użytkowników ul. Miarki przeprowadzone zostały konsultacje społeczne. W trakcie rozmów, mieszkańcy wypunktowali liczne mankamenty ul. Miarki. Informacje zostały zebrane przez zespół złożony ze specjalistów zajmujących się inżynierią ruchu, transportem publicznym, urbanistyką i rewitalizacją z różnych miast Metropolii. Chodzi o Zespół Metropolitalnej Szkoły Prototypowania.
Większość respondentów zwracała uwagę przede wszystkim na konieczność podniesienia bezpieczeństwa pieszych. W drugiej kolejności mieszkańcy wskazywali na uciążliwy hałas, niską estetykę, brak zieleni, problemy z parkowaniem i brak przestrzeni rekreacyjnej przy ul. Miarki.
Za duża prędkość i ogromny hałas
Słabe strony śródmiejskiej ulicy potwierdziły badania prędkości jazdy pojazdów, natężenia i struktury ruchu, pomiary hałasu oraz parkowania. Badania wskazały, że średnia prędkość zdecydowanej większości pojazdów jest za wysoka, hałas przekracza dopuszczalne normy, we wschodniej części ulicy kierowcy często parkują nieprawidłowo. Oprócz tego, kierowcy w większości wybierają jazdę śródmiejską ulicą, zamiast jazdy obwodnicą Bytomia, która pozwala bezpiecznie ominąć centrum.
Problemy związane z prędkością przy ul. Miarki mają się zmniejszyć dzięki tzw. "esowaniu" jezdni, czyli odgięciu toru jazdy dla samochodów. Jezdnia ul. Miarki zostanie też zawężona z dwóch pasów do jednego na odcinku od gmachu poczty do budynku numer 54, z pozostawieniem odcinka dwupasmowego na początku, czyli od skrzyżowania z pl. Wolskiego i ul. Jagiellońską do gmachu poczty, a także na końcu - od budynku nr 54 do zjazdu na Kraków i na Katowice. Powstaną także dodatkowe pasy do skrętu w lewo.
Wzdłuż prawie całej ul. Miarki zostanie poprowadzona ścieżka rowerowa. Będzie ona biegła północną częścią jezdni z wyjątkiem krótkiego fragmentu w sąsiedztwie skrzyżowania z ul. Matejki, gdzie dopuszczony będzie ruch rowerowy na chodniku.
Nowe przejście dla pieszych, więcej miejsca do parkowania
Jednym z problemów wskazywanych przez mieszkańców ul. Miarki jest brak miejsc parkingowych. Zdesperowani kierowcy zastawiają pojazdami znaczną część chodnika. To niekomfortowa sytuacja zarówno dla pieszych korzystających z chodników wzdłuż ul. Miarki, jak i samych parkujących. Dlatego też zmiany w organizacji ruchu zakładają przeniesienie parkowania na jezdnię. Ponadto wprowadzone zostaną dodatkowe parkingi w układzie równoległym lub skośnym.
Projektanci zaproponowali też wprowadzenie nowego przejścia dla pieszych na wysokości budynku numer 52, co znacznie ułatwi dojście z ul. Miarki do ul. Katowickiej, Matejki i dalej do Rynku. Projekt przewiduje też zabezpieczenie przestrzeni postojowej dla śmieciarek w sąsiedztwie bram wjazdowych do nieruchomości położonych przy ulicy.
Musisz to wiedzieć
Jak prototyp będzie funkcjonował w praktyce?
Tymczasowa organizacja ruchu zostanie wprowadzona na okres 1,5 miesiąca w połowie września.
– Wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu pozwoli nam przetestować wprowadzone rozwiązania i poddać je badaniom i ocenie mieszkańców. Dzięki temu dowiemy się, co o zmianach sądzą użytkownicy drogi zanim wprowadzimy docelowe rozwiązania – mówi Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia.
Prototyp zakłada obserwację zachowań użytkowników drogi i dostosowanie organizacji ruchu do potrzeb i zachowań pieszych i kierowców. Jeśli tymczasowa organizacja ruchu się sprawdzi, przy wprowadzaniu docelowych zmian przy ul. Miarki ma pojawić się zieleń.
Nie przeocz
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?