18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Cieszyn pamięta, że sto lat temu miał tramwaje

Łukasz Klimaniec
Dziś pasjonaci uczczą stulecie uruchomienia linii. To gratka dla mieszkańców, ale także turystów.

Dokładnie sto lat temu, 12 lutego, w Cieszynie została uruchomiona linia tramwajowa. Miała zaledwie 1793 metry długości. Była najkrótszą i najkrócej działającą w Monarchii Austro-Węgierskiej - tramwaje nad Olzą jeździły od 12 lutego 1911 roku do 4 kwietnia 1921 roku. Mimo to w Cieszynie nadal pamiętają o tym fakcie.

- W skali Europy to była wyjątkowa linia ze względu na swoją długość i okres działania. Poza tym, tramwaj łączył Cieszyn. I to właśnie chcemy przypominać - mówi Maciej Dembiniok, który w mieście jest autorytetem w kwestii cieszyńskiej linii tramwajowej (prowadzi np. stronę internetową poświęconą tramwajom w Cieszynie, na której można znaleźć m.in. historię, ciekawostki, zdjęcia, dzięki niemu udało się też odnaleźć fragment wąskotorowej szyny, po jakich nad Olzą jeździły tramwaje).

Dembiniok wspólnie z Janem Pollokiem, przewodnikiem oddziału PTTK "Beskid Śląski" w Cieszynie, oprowadzą dziś mieszkańców i turystów śladem cieszyńskiej linii tramwajowej. Pollok opowie o miejscach znajdujących się na trasie tramwaju, a Dembiniok zwróci uwagę na historię, ciekawostki i mało znane fakty związane z cieszyńskimi tramwajami. Początek wyprawy o godz. 12. na rynku.
Tramwaje zniknęły z Cieszyna w 1921 roku. Po podziale miasta na polską i czeską część zdecydowano o zawieszeniu tej formy komunikacji. Jeden z wagonów sprzedano do Bielska, pozostałe trafiły do Łodzi.
Pamięć o nich jednak pozostała. Nie tylko na pocztówkach z okresu I wojny światowej. Pozostałościami po linii tramwajowej są ozdobne rozetki do zawieszenia trakcji oraz... zajezdnia tramwajowa przy ulicy Dojazdowej, w której obecnie mieści się introligatornia. Obiekt należy do Energetyki Cieszyńskiej.

W październiku 201o roku z okazji stulecia Energetyki Cieszyńskiej na budynku zawisła tablica informująca, że w tym budynku znajdowała się zajezdnia tramwajów zasilana prądem z pobliskiej elektrowni.

- To kawałek ciekawej historii, o której ludzie do dziś wypowiadają się w sposób emocjonalny - uważa Andrzej Surzycki, prezes Energetyki Cieszyńskiej, fundatora tablic. - Było miasto z tramwajami, teraz tego miasta nie ma. Może warto byłoby pomyśleć o podobnej formie komunikacji, już na kółkach, z której mogliby korzystać turyści w sezonie letnim - dodaje.

Pierwsze w regionie było Bielsko
Bielsko, wraz z Elblągiem, było po Wrocławiu drugim na terenie obecnej Polski miastem, w którym pojawiły się tramwaje elektryczne. Pierwszą linię uruchomiono 11 grudnia 1895 roku.
Nawet wielki Wiedeń i Kraków wprowadziły tramwaje później niż Bielsko. Jeździły tu do 30 kwietnia 1971 roku.
Na Śląsku pierwszą linię tramwaju elektrycznego uruchomiono 7 września 1899 roku na trasie Katowice-Chorzów. Rok później ruszyła linia Katowice-Mysłowice. Wcześniej (od 1894 r.) były tu tramwaje parowe. NET

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!