Okazało się, że firma Egis Poland - projektująca pszczyńską obwodnicę - popełniła błędy w obliczeniach i niektóre elementy wiaduktu zostały źle zaprojektowane.
- Sprawa jest bardzo poważna, firma dopuściła się dużego błędu - mówi Ryszard Pacer, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Jak wyjaśnia, błędy w obliczeniach dotyczą nośności wiaduktu. - Parametry estakad, łącznic i podpór zostały obliczone na zbyt małe obciążenia - tłumaczy Pacer.
Dlatego konieczne będzie wzmocnienie całej estakady, a także rozebranie i wybudowanie na nowo jednej z podpór wiaduktu. Jednak - jak zaznacza rzecznik - szczęście w nieszczęściu polega na tym, że błąd udało się wykryć na obecnym etapie budowy. - Jesteśmy jeszcze przed zabetonowaniem konstrukcji, dlatego koszty naprawy będą niższe, ale na pewno i tak będą wysokie - dodaje Pacer. Ile pieniędzy trzeba będzie dodatkowo wyłożyć na budowę obwodnicy, ZDW nie chce zdradzać.
- Jesteśmy przed negocjacjami z wykonawcą, dlatego nie możemy mówić o konkretnych kwotach - argumentuje Pacer.
Firma Egis Poland na własny koszt musiała wykonać drugą, poprawioną dokumentację inwestycji. Remigiusz Rolnik, prezes Egis Poland, mówi, że poprawki zostały naniesione. - Dokumentacja naprawcza jest wykonana - zapewnia Rolnik. To jednak nie wszystko, Ryszard Pacer mówi, że firma na własny koszt musiała także zlecićsprawdzenie obliczeń zawartych w dokumentacji w niezależnej firmie inżynierskiej. - Także to zostało wykonane - podkreśla Pacer.
Aby uniknąć opóźnień w realizacji inwestycji, ZDW prace zleci obecnemu wykonawcy węzła - firmie Mota Engil Europe. - Jeśli chodzi o termin zakończenia budowy, nic się nie zmienia. Mota Engil wykazuje gotowość wykonania robót w taki sposób, by nie przedłużyć budowy - zapewnia Pacer.
Przypomnijmy: błąd w projekcie to nie pierwszy problem na budowie obwodnicy Pszczyny dotyczący nośności. W ubiegłym roku był kłopot z nośnością gruntu pod jezdnią DK 1. Chociaż droga była w dobrym stanie, trzeba było ją dodatkowo wzmocnić, aby utrzymała wiadukt obwodnicy. Wówczas roboty udało się przeprowadzić tak, że nie zakłóciły harmonogramu prac. Obwodnica ma być gotowa na przełomie października i listopada. Połączy DK 1 z DW nr 935 w stronę Rybnika.
*Strajk generalny 26 marca w woj. śląskim
*Bandycki napad na sklep w Mysłowicach ZOBACZ WIDEO
*ZOBACZ luksusowe samochody prezydentów miast. Po co im to? ZOBACZ ZDJĘCIA
*Serial Anna German [STRESZCZENIA ODCINKÓW]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?