Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa S1 w Śląskiem się wydłuży. W Dąbrowie Górniczej muszą zburzyć wiadukt na weźle Pogoria i postawić od nowa

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Wiadukt na węźle Pogoria zostanie rozebrany i wybudowany od nowa Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Wiadukt na węźle Pogoria zostanie rozebrany i wybudowany od nowa Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA/D.Nowak UM DG
Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad zwiększyła zakres prac przy budowie nowej S1 w Dąbrowie Górniczej. 23 stycznia podpisała aneks regulujący wykonanie dodatkowych robót budowlanych w obrębie węzła drogowego Dąbrowa Górnicza Pogoria. Wyburzony zostanie istniejący wiadukt drogowy nad DK1 w ciągu DW796 (ul. Armii Krajowej), a w jego miejsce powstanie nowy, dostosowany do parametrów drogi ekspresowej S1.

Budowa S1 w Dąbrowie Górniczej: wyburzą wiadukt, początek prac jeszcze w styczniu

Jak informuje katowicki oddział GDDKiA nowy wiadukt zaprojektowany został jako dwuprzęsłowy o konstrukcji z belek prefabrykowanych typu T, zespolonych płytą betonową wykonaną na budowie. Rozpiętości przęseł w osi konstrukcji wynoszą 21,5 i 22 m. Przekrój poprzeczny ustroju nośnego będzie składał się z 14 belek prefabrykowanych.

Wiadukt zostanie dostosowany do obowiązujących parametrów bezpieczeństwa – w szczególności zapewniania odpowiedniej widoczności na drodze DW796. Zapewnienie tych parametrów wymusiło podniesienie rzędnych drogi wojewódzkiej, a co za tym idzie konieczność dostosowania istniejących obustronnych dojazdów do obiektu. Temu zakresowi towarzyszyć będzie przebudowa oświetlenia oraz kanalizacji w rejonie obiektu.

25 stycznia Budimex, wykonawca prac, rozpoczął przebudowę obiektu i rozbiórką nawierzchni na ul. Armii Krajowej na odcinku pomiędzy rondami na węźle Pogoria.

- W trakcie rozbiórki istniejącego obiektu oraz budowy nowego, ze względów technologicznych, organizacja ruchu w rejonie węzła będzie kilkukrotnie zmieniana. Zakończenie budowy obiektu i dopuszczenie go do ruchu wraz z uruchomieniem przebudowanego węzła Pogoria planowane jest do końca 2024 roku - informuje GDDKiA.

To oznacza, że nowym 7-kilometrowym odcinkiem S1 od Dąbrowy Górniczej do Podwiarpia pojedziemy w połowie 2024 roku, ale na wysokości węzła Pogoria, gdzie powstawać będzie od nowa wiadukt, kierowcy będą musieli liczyć się z utrudnieniami aż do końca tego roku.

Budowa S1 w Dąbrowie Górniczej: zaawansowanie prac przekroczyło 80 procent

Niezależnie od prac na węźle Pogoria wykonawca będzie kontynuował roboty budowlane, związane z dokończeniem trasy głównej przyszłej drogi S1 oraz dróg przyległych do niej. Zaawansowanie prac przekroczyło już 80 proc. Do zakończenia inwestycji pozostało przede wszystkim wykonanie warstwy ścieralnej - ostatniej warstwy asfaltowej na jezdni głównej oraz niektórych przyległych dróg.

Łącznie do wbudowania pozostało 26 tysięcy ton nawierzchni, co przy sprzyjających warunkach atmosferycznych powinno zająć ok. 60 dni roboczych. Realizacja prac asfaltowych będzie możliwa po uruchomieniu wytwórni mas mineralno-asfaltowych oraz wystąpieniu dłuższego okresu korzystnych warunków atmosferycznych.

- Kontynuujemy także roboty brukarskie oraz montaż ekranów akustycznych. Z 3871 metrów bieżących całego zakresu do wykonania pozostało jeszcze około 2700 metrów bieżących ekranów. Ponadto trwa budowa oświetlenia drogowego, barier energochłonnych, wygrodzenia, a także urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego - informuje GDDKiA.

Całość zakończy wykonanie oznakowania pionowego i poziomego. Te prace będą trwały do czerwca 2024 roku. Ich zakończenie pozwoli na uruchomienie w pełni funkcjonalnego dwujezdniowego odcinka drogi ekspresowej pomiędzy węzłami Podwarpie i Pogoria. Na tym ostatnim, w rejonie budowanego wiaduktu, będzie punktowo występowało ograniczenie ruchu.

Budowa S1 w Dąbrowie Górniczej: nowa organizacja ruchu

W dniach 18-19 stycznia nastąpiły zmiany organizacji ruchu, pozwalające na wykorzystanie docelowego układu dróg lokalnych oraz węzłów Ząbkowice i Pogoria. Nowa organizacja ruchu umożliwiła likwidację tymczasowych rond, zlokalizowanych przy ulicach Ujejskiej i Konstytucji w Dąbrowie Górniczej. Przejazd tym odcinkiem ulegnie skróceniu dzięki zwiększeniu przepustowości i płynności ruchu.

W trakcie rozbiórki istniejącego obiektu na węźle Pogoria oraz budowy nowego wiaduktu drogowego, ze względów technologicznych, organizacja ruchu w rejonie węzła będzie kilkukrotnie zmieniana. Ruch w rejonie obiektu będzie przebiegał w zależności od potrzeb naprzemiennie raz po jezdni prawej, raz po jezdni lewej lub po obu jezdniach wykorzystując jeden pas ruchu danej jezdni.

Aktualnie wiadukt nad S1 w ciągu ulicy Armii Krajowej został zamknięty dla kierwców. Ruch samochodowy między Ząbkowicami a ulicą św. Antoniego odbywa się teraz udostępnionymi już w zeszłym tygodniu nowo wybudowanymi łącznicami węzła Pogoria oraz poprzez specjalnie utworzone, tymczasowe rondo na S1.

Na razie z wiaduktu mogą jeszcze korzystać piesi, ale i to się zmieni. Zostanie on zamknięty całkowicie dla ruchu pieszego w poniedziałek 29 stycznia o godzinie 7.00. Wówczas piesi zostaną skierowani na nową trasę z wyznaczonym przejściem dla pieszych w ciągu S1. Tymczasowe przejście wyznaczone zostanie tuż za wiaduktem.

Budowa S1 w Dąbrowie Górniczej: wygodne podróże, nowe węzły, wiadukty i ekrany akustyczne

Zadanie polega na przebudowie istniejącego odcinka drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości prawie 7 km, z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. W ramach inwestycji powstaną cztery mosty, cztery wiadukty, dwa przepusty, dwie kładki dla pieszych, mur oporowy, siedem przejść dla zwierząt oraz dwa węzły drogowe: Dąbrowa Górnicza Ząbkowice i Dąbrowa Górnicza Pogoria. Powstaną także ekrany akustyczne i elementy naprowadzające – płotki herpetologiczne, wygrodzenia ochronne oraz zabezpieczenie ogrodzenia nad ciekami wodnymi.

Podpisanie umowy z wykonawcą – firmą Budimex – nastąpiło 11 września 2020 roku. Pierwotny termin zakończenia realizacji przypadał na 11 grudnia 2023 roku. Po podpisaniu aneksów terminowych, uwzględniających uzasadnione roszczenia wykonawcy, zakończenie robót powinno nastąpić do 24 czerwca 2024 roku, za wyjątkiem węzła Pogoria, który zostanie oddany do użytkowania wraz z nowo wybudowanym wiaduktem do 31 grudnia 2024 roku.

Wartość umowy głównej na wykonie robót budowlanych opiewa na kwotę: 282 mln 122 tys. 728,56 zł. 26 listopada 2020 r. podpisana została umowa o dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu to 302 mln 519 tys. 189 zł, przy czym maksymalna kwota dofinansowania z UE wyniesie 168 mln 399 tys. 881,53 zł.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 12 lat
Wideo

Niedzielne uroczystości odpustowe ku czci św. Wojciecha w Gnieźnie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera