Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co jest potrzebne, żeby załatwić sprawy urzędowe przez internet?

Monika Krężel
Urzędnicy ZUS pomagają przy zakładaniu profilu w interencie
Urzędnicy ZUS pomagają przy zakładaniu profilu w interencie Mikołaj Suchan
Już teraz nie wychodząc z domu możemy m.in. sprawdzić stan swojego konta emerytalnego w ZUS, zobaczyć czy pracodawca zgłosił nas do ubezpieczeń, czy przesyła regularnie raporty rozliczeniowe i jakie wykazuje w nich podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Do danych, które gromadzi o nas ZUS można mieć dostęp wykonując kilka kliknięć.

Od niedawna działa Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, z której mogą korzystać osoby pracujące, emeryci, prowadzący działalność gospodarczą. - Dzięki temu każdy może podejrzeć swoje konto i zobaczyć, co się na nim dzieje - mówi Janusz Koch, dyrektor oddziału ZUS w Chorzowie. - Co więcej, będzie można także umówić się na konkretną godzinę na spotkanie w ZUS-ie - dodaje.

Aby jednak zarejestrować się na PUE trzeba spełnić kilka warunków. Po pierwsze musimy posiadać własny adres e-mail, na który otrzymamy zwrotne informacje. Po drugie, nie skorzystamy z pełnej funkcjonalności PUE ZUS, dopóki nie będziemy mieć podpisu elektronicznego. Takim podpisem od niedawna jest bezpłatny profil zaufany, o który z kolei powinniśmy się postarać na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Warto pamiętać, że jeśli będziemy mieć już profil zaufany, to możemy nie tylko mieć dostęp do swojego konta w ZUS, ale przez internet załatwiać także inne sprawy urzędowe - w urzędach miejskich, skarbowych, wojewódzkich.

Spróbujemy wyjaśnić, krok po kroku, co należy zrobić, by podglądać swoje konto zusowskie w internecie. Nie należy się zrażać, ani niecierpliwić, choć dla niektórych może to być trochę skomplikowane. Trzeba też pomyśleć nad kolejnymi hasłami i loginami, aby mieć dostęp do swoich danych.

Jeśli ktoś chce zarejestrować się pod okiem profesjonalisty, także nie ma problemu. - W placówkach ZUS-u, na salach obsługi klientów są specjalne komputery i przeszkoleni pracownicy, którzy pomogą nie tylko za założeniu profilu zaufanego na ePUAP, a także w zarejestrowaniu się na Platformie Usług Elektronicznych ZUS - mówi Anna Sobańska - Waćko, rzecznik oddziału ZUS w Chorzowie.

KROK 1, czyli jak założyć sobie profil zaufany?

Profil zaufany jest bezpłatną metodą potwierdzania tożsamości obywatela w systemach elektronicznej administracji. Jest to odpowiednik bezpiecznego podpisu elektronicznego.
Co trzeba zrobić?

  • Musimy najpierw wejść na stronę internetową (www.epuap.gov.pl) i kliknąć w link "Zarejestruj się".
  • Potem wpisujemy swoje dane, w tym adres e-mail do korespondencji, a także login.
  • Następnie wybieramy logowanie w oparciu o hasło, które sami podajemy. Akceptujemy regulamin.
  • Klikamy w hasło "Załóż konto".
  • Na samym końcu wyświetli się informacja z identyfikatorem użytkownika (login) i podmiotu. Musimy je zapamiętać, gdyż będą służyły do tzw. uwierzytelnienia użytkownika w systemie ePUAP. Chodzi o to, by w momencie załatwiania spraw urzędowych nikt się pod nas nie podszył.
  • Ze strony ePUAP wysyłamy też wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego ePUAP. I jedyny raz musimy się udać z dowodem osobistym do wybranej instytucji, aby potwierdzić tożsamość. Tymi instytucjami są: urząd skarbowy, ZUS, urząd wojewódzki, konsulat.


*Euro 2012 w DZ: eksperci typują wyniki meczów, wywiady z gwiazdami, strefa kibica
*Nowy podział Śląska: koniec woj. opolskiego i śląskiego, wspólne górnośląskie

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Po sprawdzeniu danych otrzymamy informację na nasz adres e-mail, że nasze konto uzyskało status profilu zaufanego.
Pamiętajmy, że w czasie rejestracji na ePUAP cały czas będziemy otrzymywać informacje na swoją pocztę elektroniczną, warto mieć otwartą także drugą przeglądarkę.

Jeśli mamy problemy, na którymś z etapów można skorzystać z pomocy technicznej: [email protected], infolinia: (22) 544 - 13 - 90 (czynna od poniedziałku do piątku od godz. 8 do 16).

KROK 2, czyli nasz profil na PUE ZUS

Jeśli posiadamy już profil zaufany, możemy przystąpić do rejestracji na PUE ZUS. Aby dowiedzieć się szczegółów na temat swojego konta, trzeba najpierw założyć swój profil na stronie Platformy Usług Elektronicznych (www.pue.zus.pl).
Co trzeba najpierw w tej sytuacji zrobić?

  • Wybieramy "Zarejestruj się". Wpisujemy swoje dane, w tym PESEL oraz e-mail.
  • Wybieramy hasło, za pomocą którego będziemy się logować.
  • Zakończenie rejestracji na Platformie Usług Elektronicznych możliwe będzie dopiero wtedy, gdy potwierdzona zostanie nasza tożsamość.

O tym, że jesteśmy zarejestrowani dowiemy się z e-maila, którego otrzymamy. Będzie tam też wygenerowany dla nas login, którego należy używać, by zalogować się do portalu.

- Po potwierdzeniu naszej tożsamości nasz profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS będzie aktywowany. Dowiemy się wtedy, czy nasze składki zostały przekazane do OFE, a nawet sprawdzimy za pomocą kalkulatora emerytalnego naszą prognozowaną emeryturę - wyjaśnia Sylwia Wala, naczelnik Wydziału Obsługi Klientów i Korespondencji w chorzowskim ZUS-ie. - Cała operacja, czyli zakładanie profilu na PUE ZUS trwa około 15 - 20 minut.

Gdy pracujesz lub jesteś emerytem

Co zyskamy dzięki Platformie Usług Elektronicznych?

  • Ubezpieczony może sprawdzić swoje dane identyfikacyjne, ewidencyjne oraz adresowe. Może przeglądać okresy i rodzaje ubezpieczeń, do których został zgłoszony przez płatnika składek, ma możliwość przeglądania podstaw wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Ubezpieczony może sprawdzić wysokości składek przekazanych na rachunek w OFE, może przeglądać dane o przynależności do NFZ oraz o członkach rodziny zgłoszonych do ubezpieczenia zdrowotnego. Każdy może zobaczyć stan swojego konta oraz przeglądać wysyłane informacje o stanie konta ubezpieczonego za poszczególne lata. Ubezpieczony może skorzystać z kalkulatora emerytalnego oraz zarezerwować wizytę w ZUS.
  • Emeryci dowiedzą się wszystkiego o przyznanych im i wypłacanych świadczeniach, emeryturach, rentach i zasiłkach. Znajdą też formularz PIT.
  • Płatnik składek może sprawdzić stan rozliczeń w podziale na cztery podkonta związane poszczególnymi funduszami tj. FUS, FUZ, FP i FEP oraz przeglądać wybrane deklaracje ZUS DRA. Ma możliwość przeglądania stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe dla bieżącego roku składkowego. Płatnik może sprawdzić swoje dane identyfikacyjne, ewidencyjne oraz adresowe, jak również ma możliwość przeglądania list osób zgłoszonych do ubezpieczeń przez płatnika wraz z podglądem szczegółowych danych osoby ubezpieczonej. Ponadto płatnik składek ma możliwość zarezerwowania wizyty w ZUS.

Co się załatwia?

Wykorzystując profil zaufany załatwiamy sprawy administracyjne (np. wnoszenie podań, odwołań, skarg) drogą elektroniczną bez konieczności osobistego udania się do urzędu. Są to m.in.:

  • wpis do ewidencji działalności gospodarczej, zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych,
  • wymiana dokumentu tożsamości, prawa jazdy, płacenie mandatów, wydanie wtórnika tablic rejestracyjnych,
  • wniosek o przyznanie zasiłku na dziecko, pozwolenia na budowę.


*Euro 2012 w DZ: eksperci typują wyniki meczów, wywiady z gwiazdami, strefa kibica
*Nowy podział Śląska: koniec woj. opolskiego i śląskiego, wspólne górnośląskie

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!