Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co warto wiedzieć o gwarancji i o nowych przepisach konsumenckich? [PORADNIK]

Monika Krężel
Gdy kupujemy sprzęt RTV, sprawdźmy, czy jest na gwarancji. Łatwiej będzie domagać się jego naprawy
Gdy kupujemy sprzęt RTV, sprawdźmy, czy jest na gwarancji. Łatwiej będzie domagać się jego naprawy KATARZYNA PROKUSKA
Nasz Czytelnik z Gliwic kupił 7 maja w supermarkecie telewizor. Od początku były z nim kłopoty - opowiada. - Oddaliśmy go do sklepu i dowiedzieliśmy się, że naprawa gwarancyjna może potrwać miesiąc. Zdziwiłem się mocno, bo przecież miały wejść w życie nowe przepisy konsumenckie. Czytałem o nich, że bez problemu można teraz dostać nowy sprzęt albo gotówkę - podkreśla.

Co prawda latem oferta telewizji ogranicza się głównie do powtórek, ale nowy telewizor na odbywający się mundial - to było to! Gliwiczanin kupił sprzęt na początku maja. - Każdego dnia mieliśmy z nim problemy, bo nie można było go załączyć. Nie było obrazu, był tylko głos. Dopiero po kilku- albo nawet kilkunastokrotnym powtarzaniu czynności włączania, telewizor "zaskoczył" - opowiada nasz Czytelnik.

Skoro telewizor był niesprawny, mieszkaniec Gliwic oddał go 17 czerwca do naprawy. - W umowie, karcie gwarancyjnej był zapis, że naprawa gwarancyjna odbywa się w ciągu 30 dni. Gdy pojawiłem się w sklepie, gdzie go kupiłem, sprzedawczyni poinformowała mnie, że naprawa może trwać 25 dni roboczych - mówi. - Byłem mocno zdziwiony, że naprawa miała trwać tak długo. Poza tym powiedziałem sprzedawczyni, że przecież w połowie czerwca miały wejść w życie nowe przepisy, na mocy których mógłbym dostać od razu nowy sprzęt albo gotówkę za ten niesprawny - podkreśla.

- Proszę więc o wyjaśnienie, co oznacza gwarancja i jaka jest różnica między umową gwarancyjną, a nowymi przepisami konsumenckimi, bo klienci zaczynają się w tym gubić - mówi nasz Czytelnik.

Katarzyna Kielar, rzecznik prasowy Inspekcji Handlowej w Katowicach:

Zgodnie z obowiązującą ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i o zmianie kodeksu cywilnego sprzedawca przez dwa lata odpowiada za wydany nam produkt. Aby zareklamować wadliwy towar należy go dostarczyć do sklepu wraz z dowodem zakupu np. paragonem, który jest podstawą każdej reklamacji. Zgłaszając roszczenie reklamacyjne pamiętajmy o pewnych zasadach. W pierwszej kolejności możemy żądać nieodpłatnej naprawy albo wymiany towaru na nowy. Kiedy to okaże się niemożliwe lub wymaga nadmiernych kosztów dopiero wówczas możemy żądać obniżenia ceny albo odstąpić od umowy.

Sprzedawca powinien w terminie 14 dni od dnia otrzymania ustosunkować się do naszych żądań. Jeśli tego nie zrobi mamy prawo uważać, że nasze roszczenia uznał za uzasadnione.

Czas naprawy lub wymiany towaru na nowy należy określić z uwzględnieniem jego rodzaju i celu jego nabycia.

Czym innym jest gwarancja.

Jest ona udzielana dobrowolnie i nieodpłatnie przez oświadczenie gwaranta zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym. Gwarancja określa przede wszystkim obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego, których może on dochodzić, gdy właściwości nabytego towaru (np.: telewizora) nie odpowiadają właściwościom wskazanym w oświadczeniu gwarancyjnym. Jeśli gwarant określa długość naprawy gwarancyjnej - tak jak w przypadku opisanym przez Czytelnika, wówczas mamy prawo oczekiwać, iż zepsuty telewizor będzie naprawiony w podanym terminie.

Uprawnienia reklamacyjne konsumenta wynikające z odpowiedzialności sprzedawcy za wydany towar oraz uprawnienia wynikające z tytułu gwarancji są równoległe i nie wykluczają się wzajemnie. To konsument decyduje o tym czy będzie dochodził swoich praw na podstawie odpowiedzialności sprzedawcy za niezgodność towaru z umową czy na podstawie wydanej na dany produkt gwarancji.

Przykładowo: jeśli zakupimy towar, do którego dołączona jest gwarancja np. telewizor z trzyletnią gwarancją i przed upływem dwóch lat od dnia nabycia stwierdzimy, że jest on wadliwy, wówczas mamy prawo dochodzić roszczeń reklamacyjnych na podstawie niezgodności towaru z umową, gdyż sprzedawca ponosi dwuletnią odpowiedzialność za sprzedany towar. Mamy prawo wybrać taką formę reklamacji, która dla nas jest w danym momencie korzystniejsza. W przypadku wspomnianego telewizora możemy dokonywać reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową, a po upływie dwóch lat na podstawie obowiązującej jeszcze gwarancji.

Nowe przepisy uregulowane w ustawie o prawach konsumenta wejdą w życie dopiero 25 grudnia 2014 r.

Warto zapamiętać!

Więcej czasu na zwrot towaru kupionego przez internet lub na prezentacjach i łatwiejszy proces składania reklamacji to niektóre nowe przywileje, jakie znajdziemy w nowych przepisach konsumenckich.

Co zyskają konsumenci? Łatwiej będzie reklamować towary. Konsument zamiast co chwilę oddawać wadliwą rzecz do naprawy, od razu będzie mógł zażądać jej wymiany na nową lub zwrotu pieniędzy. Sklep będzie mógł zaproponować naprawę, jeśli wada nie będzie istotna i da się ją szybko usunąć. Ale nawet wtedy z takiego prawa będzie mógł skorzystać tylko raz.

Na reklamację konsumenci będą mieć dwa lata od daty zakupu, czyli tak jak dzisiaj. Ale zyskają więcej czasu, w którym będą szczególnie chronieni. Dzisiaj jest tak: jeśli w ciągu pół roku np. rozkleją się nam buty, przyjmuje się, że były wadliwe już w momencie sprzedaży, bo np. zastosowano zły klej. W tym półrocznym okresie to sprzedawca, który chce odrzucić reklamację, musi udowodnić, że używaliśmy butów niezgodnie z ich przeznaczeniem. W nowych przepisach domniemanie o ukrytej wadzie zostanie przedłużone do 12 miesięcy.

Nowe przepisy precyzują też, kto płaci i jaką ponosi odpowiedzialność w przypadku zwrotu towaru kupionego przez internet czy na popularnych prezentacjach.

Konsumenci robiący zakupy na odległość (przez internet, od akwizytora) będą też lepiej informowani. Dzisiaj akwizytor musi poinformować konsumenta o prawie do odstąpienia od umowy. Kiedy ustawa wejdzie w życie, oprócz tego będzie musiał dołączyć na piśmie lub innym trwałym nośniku długą listę informacji o sprzedawcy (adres, telefon, e-mail) oraz o towarze i jego cenie. Ma to m.in. ułatwić konsumentom kontakt ze sprzedawcą w razie reklamacji towaru. Akwizytor nie będzie musiał wręczać formularza informacyjnego, jeśli wartość zakupów nie przekroczy 50 zł.


*Trąba powietrzna spustoszyła Pszczynę! ZDJĘCIA + WIDEO
*Mundial 2014: Brazylia - Niemcy 1:7 [MEMY + OPINIE] Brazylia upokorzona, drwiny w internecie
*Katastrofa samolotu pod Częstochową: ZDJĘCIA, PRZYCZYNY, OPINIE ŚWIADKÓW
*Gdzie na basen? Zobacz kryte baseny w woj. śląskim [LISTA BASENÓW]
*Jakie będzie lato? Zobacz prognozę pogody na lipiec 2014 i zaplanuj urlop

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!