Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Coradia iLint: pierwszy pociąg wodorowy na świecie. Co ma wspólnego z Chorzowem? Będzie jeździł w Polsce?

OPRAC.:
Olga Krzyżyk
Olga Krzyżyk
Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg wodorowy.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg wodorowy.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Mat. Alstom
Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg wodorowy. Pociąg został zaprojektowany i zbudowany w zakładach Alstom w Niemczech, ale poszycia nadwozia są produkowane w chorzowskiej fabryce koncernu Alstom. W fabryce w Chorzowie mógłby powstać także pociąg wodorowy, który jeździłby w Polsce. Alstom przekonuje, że to przyszłość w sektorze mobilności. Czy w Polsce będą jeździć pociągi wodorowe? Nie wydaje się to takie niemożliwe.

Pierwszy pociąg wodorowy na świecie. Prezentacja w Polsce

Alstom zaprezentował pierwszy na świecie pociąg wodorowy. Na Torze Testowym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie, koło Wrocławia, zadebiutował Coradia iLint. Pierwszy na świecie pociąg wodorowy to dzieło Alstom. Pociąg został zaprojektowany i zbudowany w zakładach Alstom w Salzgitter w Niemczech, ale poszycia nadwozia są produkowane w chorzowskiej fabryce koncernu.

- Jesteśmy pierwszym koncernem na świecie, który zaprojektował, wdrożył do produkcji, a następnie do komercyjnej eksploatacji nowoczesne pociągi wodorowe Coradia iLint. Obecnie nasze pociągi są eksploatowane w Niemczech i w Austrii, pozytywnie przeszły testy w Holandii i mamy nowe zamówienia zarówno z Francji jak i z Włoch -mówi Sławomir Nalewajka, dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Bałtyckich.

- Alstom Konstal w Chorzowie jest przygotowany do tego, żeby produkować wodorowe pociągi na rynek polski. Polska jako piąty kraj na świecie pod względem ilości produkcji wodoru na świecie, jest dobrym rynkiem dla tego typu pojazdów - dodaje Sławomir Nalewajka.

Pociąg wodorowy Coradia iLint jest przeznaczony specjalnie do użytku na niezelektryfikowanych trasach. W Unii Europejskiej jest to prawie połowa (46 proc.) linii kolejowych. To oznacza, że mogą się po nich poruszać pociągi z napędem spalinowym lub alternatywnym, np. zasilane wodorem.

Czy w Polsce doczekamy się kiedyś, że na torach będzie mknął pociąg wodorowy? Nie jest to taka odległa i niemożliwa wizja, jak przekonują w Alstom Polska.

- Pociągi Coradia iLint to ogromna szansa dla Polski na ograniczenie emisji CO2, a nawet na dekarbonizację transportu szynowego. Dzięki wodorowemu transportowi publicznemu regionalni operatorzy mogą stać się wzorem zrównoważonej mobilności. Doświadczyły tego ostatnio Niemcy, Holandia i Austria, które przetestowały i wdrażają lub planują wdrożenie pociągów wodorowych - mówi Sławomir Nalewajka, dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Bałtyckich.

- Jeśli w Polsce wybudowane zostaną stacje tankowania i zostanie ogłoszony przetarg na pociągi wodorowe, zakład Alstom Konstal będzie dysponował wszystkimi zasobami niezbędnymi do wyprodukowania takiego taboru. Coradia iLint jest wierną kopią modelu Coradia Lint, który produkowano w Chorzowie. Różni się jedynie napędem – silniki Diesla zastąpiono ogniwami paliwowymi, które gwarantują bezemisyjny transport - dodaje Sławomir Nalewajka.

Technologia pociągu wodorowego

Konstrukcja pociągu wodorowego bazuje na sprawdzonym pociągu spalinowym rodziny Coradia Lint. Zastąpienie trakcji spalinowej technologią ogniw paliwowych pozwala na całkowicie czystą eksploatację pociągu z osiągami dorównującymi spalinowym zespołom trakcyjnym Coradia Lint.

Nie przeocz

Co to oznacza? Pozwala to osiągnąć prędkość maksymalną wynoszącą 140 km/h oraz porównywalne przyspieszenie i skuteczność hamowania. Podobnie jak pojemność pasażerską do 300 pasażerów i zasięg do 1000 kilometrów na jednym tankowaniu, jak już wykazano podczas codziennej eksploatacji.

- Coradia iLint jest pierwszym na świecie pociągiem wodorowym - pasażerskim - który wykorzystuje ogniwa wodorowe i zamienia wodór na energię elektryczną. Jest pociągiem cichym, dynamicznym, w pełni bezemisyjnym. Emituje jedynie wodę i parę wodną. Maksymalna prędkość pociągu to 140 km/h, a zasięg - ok. 1000 kilometrów - mówi Artur Fryczkowski, dyrektor sprzedaży i rozwoju Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Bałtyckich.

Zaletą pociągu wodorowego jest też to, że jest przyjazny dla środowiska. Emituje jedynie na zewnątrz wodę i parę wodną. To oznacza brak spalin. Zastąpienie jednego spalinowego pociągu regionalnego pociągiem wodorowym zapewni taki sam efekt, jak wycofanie z ruchu na rok 400 samochodów!

Wodór na torach krajów Europy

Niemcy to kraj, który jako pierwszy w Europie wprowadził technologię wodorową do użytku komercyjnego. Pierwsze na świecie dwa pociągi wodorowe przez półtora roku, w latach 2018-2020, z powodzeniem kursowały w regularnej komunikacji pasażerskiej w Niemczech i przejechały ponad 180 tys. kilometrów. Alstom sprzedał na tamtym rynku już 41 takich pociągów napędzanych wodorem, aby zastąpić istniejącą flotę pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Pierwsze seryjne pociągi wodorowe będą regularnie eksploatowane w Niemczech od 2022 roku.

We Włoszech Alstom dostarczy 6 pociągów wyposażonych w ogniwa paliwowe do przetwarzania wodoru w energię elektryczną, z opcją na osiem kolejnych, dla FNM (Ferrovie Nord Milano), głównej grupy zajmującej się transportem i mobilnością w Lombardii. We Francji SNCF Voyageurs złożył zamówienie w firmie Alstom na pierwsze 12 pociągów elektryczno-wodorowych Regiolis.

Ponadto Coradia iLint przeszedł pomyślnie testy w Holandii i Austrii. Minionej jesieni pociąg wodorowy Coradia iLint, przez 3 miesiące jeździł w regularnych przewozach pasażerskich dla Austriackich Kolei Federalnych (ÖBB) na regionalnych liniach kolejowych w południowej części Dolnej Austrii, zastępując pociągi spalinowe.

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo