Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

CPK wyłoniło firmy, które zaprojektują linię kolejową pomiędzy Katowicami a Ostrawą. Zajmą się tym dwa przedsiębiorstwa z Korei Południowej

Piotr Chrobok
Piotr Chrobok
Zwycięzcami przetargu na budowę linii Katowice-Ostrawa zostały firmy: Korea National Railway oraz Dohwa Engineering.
Zwycięzcami przetargu na budowę linii Katowice-Ostrawa zostały firmy: Korea National Railway oraz Dohwa Engineering. arc.
Oferta złożona przez firmy: Korea National Railway oraz Dohwa Engineering z Korei Południowej została wybrana przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny jako najkorzystniejsza do stworzenia projektu linii kolejowej Katowice-Ostrawa. CPK na jej zaprojektowanie planuje wydać 134 miliony złotych.

CPK wyłoniło firmy, które zaprojektują linię kolejową pomiędzy Katowicami a Ostrawą. Zajmą się tym dwa przedsiębiorstwa z Korei Południowej

Dokładne terminy rozpoczęcia prac nie są jeszcze znane, ale wiadomo już, kto będzie za nie odpowiadał. Mowa o stworzeniu projektu 70-kilometrowej linii kolejowej łączącej Katowice z Ostrawą, będącej częścią linii do Centralnego Portu Komunikacyjnego w podwarszawskim Baranowie. Wyłonienie wykonawcy ogłosiła odpowiedzialna za nią spółka CPK. Będą nim dwie firmy z Korei Południowej.

- Przetarg na zaprojektowanie linii wygrało konsorcjum dwóch firm. Pierwszą z nich jest Korea National Railway (KNR). Drugi z podmiotów konsorcjum to Dohwa Engineering - informuje Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.

Jak przekonują przedstawiciele spółki, oba przedsiębiorstwa mają spore doświadczenie w zakresie projektowania linii kolejowej. KNR, czyli południowokoreańska firma państwowa miała już nawet pracować dla CPK.

- Korea National Railway realizowała projekty budowy kolei, usługi doradztwa technicznego i studia wykonalności, w tym w zakresie Kolei Dużych Prędkości - przypominają w CPK.

Również druga firma - Dohwa Engineering - nie jest na kolejowym rynku nowicjuszem.

- Firma ma na swoim koncie ponad 7 tys. projektów w kraju i na świecie - przekazują w spółce.

Koszt projektu linii kolejowej Katowice-Ostrawa to 134 miliony złotych!

CPK na stworzenie projektu linii kolejowej z Katowic do Ostrawy zamierza przeznaczyć 134 miliony złotych. W spółce podkreślają, że jest to jedna z najistotniejszych linii w kontekście całego projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego, a nawet w szerszej perspektywie.

- Ten odcinek stanowi ważny element unijnej transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) łącząc Katowice, Warszawę czy Kraków z Brnem, Pragą, Bratysławą, Wiedniem i Budapesztem - zauważa Konrad Majszyk, dodając, że dzięki niemu wzrośnie znaczenie Górnego Śląska na europejskiej arenie. - Dzięki nowej linii kolejowej, będącej elementem kolei Grupy Wyszehradzkiej V4, Górny Śląsk stanie się ważnym węzłem transportowym w całym regionie Trójmorza - zaznacza rzecznik prasowy spółki.

Przedstawiciele CPK wskazują też na korzyści, jakie ze stworzenia linii mają popłynąć do - ok. 3,6 miliona - mieszkańców Górnego Śląska, zwłaszcza Jastrzębia-Zdroju, czyli miasta, które od kilkudziesięciu lat nie ma dostępu do kolei.

- Projekt zapewni włączenie do sieci kolejowej miasta Jastrzębie-Zdrój, a także nowe, znacznie szybsze połączenia regionalne z Rybnika, Żor i Wodzisławia Śląskiego do Katowic. To cywilizacyjny skok, który zniweluje wykluczenie komunikacyjne tej części Śląska - zwracają uwagę władze spółki CPK.

Oprócz linii na Śląsku, powstają projekty 340 km innych linii kolejowych

Projekt linii kolejowej na Śląsku nie jest jedynym, który znalazł swojego wykonawcę w zakresie projektu. Jak przekazuje CPK, obecnie realizowane są projekty dla 340 kilometrów pięciu innych linii kolejowych. To linie na trasach Warszawa-Łódź oraz Łódź-Wrocław.

- Pierwszy z nich opracowują Biuro Projektów "Metroprojekt" oraz konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail i Jaf-Geotechnika. Z kolei linię Łódź-Sieradz projektuje firma Egis, Sieradz-Kępno trafiła do konsorcjum BBF i IDOM. Projekt trasy od Kępna do Czernicy Wrocławskiej przygotowuje konsorcjum MGGP i Voessing Polska, a za odcinek Czernica Wrocławska-Wrocław odpowiada Systra - wylicza zaangażowane w prace przedsiębiorstwa, Konrad Majszyk.

Poza tymi liniami, dla których powstają już projekty, dla dwóch innych wyłonione są warianty inwestorskie. Te wyłoniono dla tras Łętownia-Rzeszów i Sieradz-Poznań. W sumie w ramach CPK ma powstać ok. 2000 kilometrów nowych linii kolejowych, na których pociągi mają się poruszać z prędkością 250 km/h, przez co przejazd do Warszawy dla największych miast w Polsce ma zajmować nie więcej niż 2,5 godziny.

CPK będzie gotowy w 2028 roku. Dłużej potrwa budowa poszczególnych linii kolejowych

Inwestycje związane z budową nowych linii kolejowych mają być realizowane do 2035 roku. Sam Centralny Port Komunikacyjny ma ruszyć natomiast w roku 2028. Jak zapowiadają władze CPK, port tylko w pierwszym etapie swojej działalności ma być gotowy na obsługę nawet 40 milionów osób rocznie.

Nie przeocz

Zobacz także

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera