Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Częstochowa. 1 grudnia mieliśmy pojechać wyremontowaną DK91. Prace jednak wciąż trwają

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Trwają intensywne prace na DK91 w Częstochowie. Wykonawca, firma NDI, walczy z czasem, gdyż według umowy to właśnie 1 grudnia mieliśmy pojechać już gotową trasą. Tego terminu nie udało się dotrzymać, a prac do wykonania jest całkiem sporo. Czy drogowcy zdążą do końca roku, kiedy trzeba rozliczyć unijną dotację?

Na DK91 w Częstochowie trwa walka z czasem

Mieszkańcy Częstochowy, ale i władze miasta, siedzą jak na szpilkach w oczekiwaniu na zakończenie remontu miejskiego odcinka DK91. Pierwsi, bo chcieliby już w miarę normalnie zacząć poruszać się po mieście, po wielu miesiącach utrudnień, a drudzy liczą na to, że nie będą musieli oddawać 165 mln zł unijnej dotacji, która przepadnie, jeśli inwestycja nie zostanie rozliczona do końca 2023 roku...

Burzliwa dyskusja na ten temat odbyła się podczas czwartkowej sesji Rady Miasta. Rządząca koalicja mówiła, żeby dać czas wykonawcy spokojnie zakończyć roboty. Opozycja zaś grzmiała, że terminy zostały przekroczone, a zakończenie inwestycji jest zagrożone.

Specjalistyczny sprzęt trafił na budowę "gierkówki"

Do 30 listopada wykonawca miał oddać gotową trasę DK91 z wszelkimi odbiorami i rozliczeniami finansowymi, a dzień później pierwsi kierowcy mieli już nią pojechać.

Na razie na placu budowy praca wre, ale wciąż jest sporo do zrobienia. Prac nie ułatwia atak zimy. Kilka dni temu w miejscu rakowskiej estakady pojawiła się maszyna umożliwiająca kładzenie asfaltu podczas niskich temperatur. Mowa o nagrzewnicy gazowej, która jest urządzeniem wykorzystywanym w drogownictwie w szczególności w miejscach, gdzie przy budowie dróg trudno o przyjazne warunki.  

– Technologia powszechnie stosowana jest w Skandynawii, ale dopuszczona do użycia także w Polsce. Dzięki niej w obliczu niesprzyjającej aury wywołujemy sztuczne warunki na budowie w momencie, kiedy trzeba dokończyć prace i uzyskać zgodne ze specyfikacją parametry  – tłumaczy Karolina Nalepa, główny technolog NDI nadzorująca prace.

 
Nagrzewnica gazowa podczas pracy grzeje podłoże, a za maszyną temperatura utrzymuje się na poziomie 70-80 C. Jednocześnie osuszana i nagrzewana jest powierzchnia ok. 40 m2.

Moc przerobowa maszyny pozwala na przygotowanie ok. 7 tys. m2 powierzchni drogi dziennie. Po wykonaniu pracy przez nagrzewnice gazową możliwe jest wykonanie skropienia i przystąpienie do układania mieszanki.

Taka nawierzchnia wykazuje analogiczne właściwości do tej układanej w warunkach naturalnych.

- Co oczywiste dla potwierdzenia prawidłowości wykonywanych prac i parametrów ułożonej masy bitumicznej przeprowadzane są wtórne badania – tłumaczy Maciej Hasik, rzecznik MZD w Częstochowie.

 
Jak przekonuje MZD, wykonawca prac deklaruje zakończenie robót zasadniczych z końcem roku, co pozwoli na powrót ruchu kołowego na nową al. Wojska Polskiego.

Jak dziś wygląda plac budowy DK91 w Częstochowie? Zobaczcie zdjęcia!

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera