Formalnie Veniro ma prawo złożenia oferty kupna akcji przewoźnika. Spółka nie miała konkurencji, bo nikt inny nie zgłosił się na ogłoszenie MSP o sprzedaży PKS-u w Częstochowie.
Częstochowski PKS wozi rocznie prawie 9 milionów ludzi. Pasażerowie liczą na jego przetrwanie w powiatach częstochowskim i kłobuckim.
- By wydostać się z moich Iwanowic (pow. kłobucki), trzeba skorzystać z autobusu PKS-u. To najpewniejszy środek transportu, by np. dojechać na czas do szkoły w Częstochowie - mówi Anna Kowal.
Tymczasem spółka Veniro. która prawdopodobnie przejmie częstochowskiego przewoźnika, nie zdradza planów.
- Przeprowadzimy własny audyt częstochowskiej firmy. Teraz nie powiemy, jakie są nasze zamierzenia w stosunku do PKS-u w Częstochowie - mówi Ewa Wierzchowska z Veniro.
Przedstawiciele częstochowskiej firmy mają nadzieję, że prywatyzacja pozwoli mu przetrwać na rynku, choć PKS ma kiepską sytuację finansową. - 2010 rok zamknęliśmy stratą ok. 2 mln zł - mówi Anna Cekus, główna księgowa PKS-u.
Częstochowskie autobusy robią ponad 13 milionów kilometrów rocznie. Firma zatrudnia 487 osób. - Mamy 375 linii - mówi Andrzej Wróbel, główny specjalista ds. przewozów w częstochowskim PKS-ie. - Najwięcej, bo 280 na trasach do 55 kilometrów. Przewoźnik tnie kursy, żeby zminimalizować straty. Zrezygnowano np. z nocnych kursów powrotnych do Częstochowy, bo wozy jeździły puste. Kierowcy zostają na ostatnim przystanku i ruszają rano. Przedsiębiorstwo szuka kierowców, którzy mieszkają na miejscu. Jeśli trzeba, wynajmuje kwaterę dla szofera z Częstochowy.
Przedsiębiorstwo ma 182 autobusy w dobrym i bardzo dobrym stanie. - Od 10 lat, każdego roku kupujemy po dziesięć nowych wozów - zapewnia Andrzej Wróbel.
Veniro ma zielone światło także na kupno innych PKS-ów
Spółka Veniro ma zgodę Ministerstwa Skarbu Państwa na złożenie oferty kupna akcji PKS-u nie tylko w Częstochowie, ale także w Katowicach, Lublińcu i Cieszynie.
Na katowicką firmę ofertę może złożyć także PKS z Pszczyny. Veniro została zarejestrowana w Warszawie 29 października 2010 r. Ma w niej udziały kapitał niemiecki, zajmujący się transportem. W Polsce powiązana jest ze spółkami Eko-Punkt Organizacji Odzysku, Ekoskup, Remondis, Retter, Remondis Świdnik. Na rynku przewozu osób będzie konkurować z busami, z którymi PKS-y przegrywają. Komunikacja PKS jest obłożona większymi kosztami. Mimo że tylko w 5 proc. korzysta z dróg krajowych, PKS musi wykupywać winiety, a także płacić podatek ekologiczny. Mali przewoźnicy takich obciążeń nie mają.
Oto pełny tekst komunikatu Ministerstwo Skarbu Państwa w tej sprawie:
Po przeprowadzeniu analizy ofert wstępnych w sprawie nabycia akcji/udziałów 4 przedsiębiorstw komunikacji samochodowej województwa śląskiego, MSP zdecydowało o dopuszczeniu wskazanych poniżej Inwestorów do dalszego etapu postępowania (tj. przeprowadzenia badania Spółek i złożenia ofert wiążących):
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Częstochowie S.A. z siedzibą w Częstochowie -
Veniro Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?