Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy z Dąbrowy Górniczej znikną linie tramwajowe?

Piotr Sobierajski
Linia 22 przewozi pasażerów z Dąbrowy Górniczej do Czeladzi
Linia 22 przewozi pasażerów z Dąbrowy Górniczej do Czeladzi Katarzyna Kapusta
Dąbrowskie tramwaje na cenzurowanym! Wniosek o zlikwidowanie tego typu komunikacji publicznej w mieście skierował oficjalnie do władz miasta radny Towarzystwa Przyjaciół Dąbrowy Górniczej Zbigniew Łukasik.

Radny uznał, że kursowanie tramwajów linii 21, 22 i 28 dokładnie po tej samej trasie (ulicami Królowej Jadwigi i Piłsudskiego), którą jadą niemal wszystkie autobusy miejskie jest ekonomicznie i społecznie nieuzasadnione. Jego zdaniem zastąpienie tych kursów autobusami przyniesie mieszkańcom więcej korzyści, a miastu oszczędności.

- Może się to wydać mało racjonalne w pierwszej chwili, ale ja dokładnie analizowałem wszystkie za i przeciw - podkreśla radny Łukasik. - Mam całą korespondencję z Tramwajami Śląskimi, z której jasno wynika, że nie ma pieniędzy na jakiekolwiek inwestycje w infrastrukturę w naszym mieście. Może jakieś znajdą się w... 2020 roku.

W INNYCH MIASTACH TRAMWAJE RADZĄ SOBIE DOBRZE. ZOBACZ ZDJĘCIA

Postanowił więc złożyć interpelację, w której prosi miasto o likwidację tramwajów w Dąbrowie Górniczej. Ma za tym przemawiać także m.in. fakt, że osoby starsze mają dziś problemy z wsiadaniem do wagonów tramwajowych, a podróż tramwajami wcale nie jest szybsza, bo i tak zatrzymują się na wszystkich sygnalizacjach świetlnych, tak jak autobusy (np. linii 808, 811, 807, 140, 637).

- Wystarczyłoby pięć autobusów, które kursowałyby co 15 minut na trasie, którą dziś pokonują tramwaje. Przystanki są gotowe, tylko w przypadku III Powstania Śląskiego, musiałby zostać gdzieś umiejscowiony. Dziś tramwaje i tak nie wjeżdżają w osiedla, nie wożą tylu pasażerów, jak kiedyś, kiedy była kopalnia, prężnie działała Huta Bankowa - mówi radny Łukasik.
A co z wolnym pasem po torowisku? Tu radny też ma pomysł. Można je wykorzystać do wykonania brakujących skrętów w lewo, co lepiej wpłynęłoby na płynność ruchu w mieście.

Część radnych podeszła do tego pomysłu humorystycznie, proponując przeniesienie torowiska do dzielnic, gdzie dziś tramwajów nie ma, np. do Strzemieszyc. A co na to wszystko miasto, które będzie musiało odpowiedzieć na oficjalną interpelację w tej sprawie.

- Dzisiaj z całą odpowiedzialnością mogę powiedzieć, że nikt w Urzędzie Miejskim nie ma zamiaru tramwajów likwidować - mówi Paweł Gocyła, zastępca prezydenta Dąbrowy Górniczej.


Same protesty
Choć duże miasta, jak Wrocław, Kraków czy Warszawa inwestują w nowoczesne linie tramwajowe, to w naszym regionie trend jest wręcz odwrotny. Miasta chcą w ten sposób zaoszczędzić na składkach, jakie muszą wpłacać do Tramwajów Śląskich, by zachować tę formę komunikacji miejskiej. Gliwice zrezygnowały całkowicie z komunikacji tramwajowej.

Tam można powiedzieć już bez przenośni o zwijaniu torów. Nie obyło się bez protestów mieszkańców. Podobne protesty miały miejsce w Będzinie, gdzie zlikwidowano linię tramwajową 25 do Wojkowic, a w 2009 r. skrócono linię 27 z Sosnowca do przystanku na Pogoni i 24 (zjeżdża w Będzinie do zajezdni). Okrojenia linii tramwajowych uniknął za to Sosnowiec. AD, PAS

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!