Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: nowe ronda i wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe
Cześć wyremontowanych dróg, głównie od strony dzielnicy Gołonóg, została już otwarta, ale nadal kierowcy i piesi trafiają na liczne utrudnienia w ruchu. Ciężki sprzęt pracuje niemal na wszystkich głównych ulicach, prowadzących przez miasto. Całkowicie przebudowywany jest bowiem odcinek od ul. Sobieskiego, przez Królowej Jadwigi i Piłsudskiego aż do ronda Budowniczych Huty Katowice. Co udało się wykonać dotychczas?
- Zakończona została przebudowa kanalizacji i infrastruktury podziemnej. Na większości odcinków ułożona została wierzchnia warstwa ścieralna asfaltu, na pozostałych odcinkach obecnie układane są krawężniki drogowe, w tym geometrie rond na skrzyżowaniach z ulicą Kościuszki, aleją Róż, Wojska Polskiego oraz aleją Majakowskiego. Jednocześnie wykonywane są drogi pieszo-rowerowe oraz oświetlenie drogowe. Na ukończonych odcinkach drogowych wprowadzane jest docelowe oznakowanie – mówi Piotr Purzyński, p.o. rzecznika prasowego Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.
Całkowitą nowością dla kierowców oraz pasażerów komunikacji miejskiej będą dwa wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe. Pierwszy z nich powstał na wysokości osiedla Manhattan w dzielnicy Gołonóg na ul. Piłsudskiego, a drugi w dzielnicy Reden, na ul. Królowej Jadwigi, tuż za rondem, łączącym tę ulicę z aleją Róż.
Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: prace mają zakończyć się w 2023 roku
Obecnie największe utrudnienia dla kierowców oraz pieszych czekają na ul. Królowej Jadwigi, na odcinku od ronda z al. Róż do al. Majakowskiego, gdzie z ruchu wyłączona jest droga w stronę dzielnicy Gołonóg i byłej Huty Katowice, a także w ścisłym centrum miasta oraz na ul. Sobieskiego. Tam powstaje m.in. nowa droga rowerowa oraz chodniki.
- Do wykonania zostały prace drogowe związane z układaniem krawężników i wierzchnich asfaltowych warstw jezdni, a także - na niektórych odcinkach - wykonanie oświetlenia i docelowego oznakowania – wyjaśnia Piotr Purzyński.
Czy zatem w listopadzie planowane są jakieś zmiany w organizacji ruchu dla kierowców?
- W najbliższym czasie ruch samochodowy w kierunku byłej Huty Katowice na odcinku od Wojska Polskiego do alei Majakowskiego zostanie przełożony na jezdnię południową. W kolejnym etapie na jezdnię południową planuje się przełożenie ruchu od skrzyżowania z aleją Róż. Większość pozostałych prac drogowych w listopadzie i grudniu będzie prowadzona przy utrzymaniu zawężenia jezdni – przyznaje Piotr Purzyński.
Wszystkie roboty budowlane, zgodnie z zapowiedziami władz lokalnych, mają się zakończyć jeszcze w tym roku. Jest też szansa, że w połowie grudnia, jeszcze przed Bożym Narodzeniem, do miasta wrócą tramwaje. Nie kursowały tutaj ponad dwa lata, bowiem Tramwaje Śląskie wymieniały na odcinku prawie 5 kilometrów, całe torowisko, biegnące środkiem ul. Piłsudskiego, Królowej Jadwigi i Sobieskiego, aż do ronda Budowniczych Huty Katowice.
Koszt całej inwestycji po stronie miasta (osobne koszty związane z przebudową torowiska tramwajowego ponoszą Tramwaje Śląskie) to 116 mln 414 tysięcy 746,37 zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 87 mln 833 tys. 468,20 zł.
Nie przeocz
- To miasto w Śląskiem ponad 15 lat temu wyglądało zupełnie inaczej
- Jak oszukują nas markety? Poznajcie nieczyste zagrania sklepów. Będziecie w szoku!
- W tych śląskich miastach na nowotwory umiera najwięcej pacjentów. Dane przerażają!
- Zabytkowy wagon 102N niszczeje w zajezdni w Chorzowie Batorym. Czy można go uratować?
Musisz to wiedzieć
Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?