Budowa centrum przesiadkowego w Dąbrowie Górniczej
Ostatnio dużym problemem dla mieszkańców i pasażerów połączeń kolejowych był brak bezpiecznego dojścia na perony stacji PKP. Zgodnie z zapowiedziami miasta sytuacja polepszyła się po wyasfaltowaniu odcinków ul. Kościuszki i Kolejowej, prowadzących właśnie w stronę dworca PKP (wkrótce rozpocznie się jego przebudowa) oraz peronów. Wydzielone zostało dla pieszych osobne dojście. Do tego działają także wszystkie windy.
ZOBACZCIE AKTUALNE ZDJĘCIA Z BUDOWY CENTRUM PRZESIADKOWEGO W DĄBROWIE GÓRNICZEJ
– Dojście, które wyznaczyliśmy teraz dla pieszych prowadzi na całej długości po asfalcie – poinformował Arkadiusz Stolarz, dyrektor kontraktu z firmy Nowak-Mosty, która wspólnie ze spółką Complex Dąbrowa Górnicza buduje centrum przesiadkowe i przebudowuje układ drogowy-torowy wokół stacji.
Asfalt pojawił się także na nowym rondzie, łącząc drogową inwestycję z nową obwodnicą śródmieścia, prowadzącą za Hutą Bankową do ul. Sobieskiego, ul. Kolejową, a po wybudowaniu tunelu pod torami kolejowymi z ul. Limanowskiego.
Nie przeocz
Tam również widać duże zmiany. Pojawiła się nowa droga, wkrótce gotowe będą chodniki, a potem przyjdzie czas na budowę miejsc parkingowych. W ramach całej inwestycji powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – łącznie 375 miejsc; tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą od strony ul. Poniatowskiego autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą; tunel pieszo-rowerowy w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowywane są także perony i tory przy stacji.
Remont przechodzi ul. Kolejowa, gdzie powstaje uzbrojenie i kanalizacja, położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione zostaną chodniki i oświetlenie.
Ekipy budowlane uwijają się również przy budowie tunelu pod torowiskiem kolejowym w ciągu ul. Konopnickiej. Tam powstaje przejście dla pieszych i rowerzystów. Jak zapowiadają przedstawiciele firmy Nowak-Mosty przejście zostanie udostępnione w nowym roku. Kierowcy skorzystają natomiast z drugiego tunelu pod torami, który powstanie na przedłużeniu ul. Kościuszki.
Nie przeocz
- Najlepsze porodówki w woj. śląskim. Tu urodzisz w komfortowych warunkach
- Czerwone strefy w woj. śląskim. Jakie obostrzenia rząd wprowadzi w 35 powiatach?
- Jarmark Bożonarodzeniowy w Katowicach trwa. Co możemy kupić i w jakiej cenie?
- Ceny karpia na święta 2021 wyższe niż przed rokiem. Ponad 20 złotych za kilo WIDEO
Za 229 mln zł całe przedsięwzięcie wykonuje konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza. Inwestycję realizuje wspólnie miasto i PKP PLK S.A. Jego realizację zasilają unijne fundusze, w wysokości przeszło 56 mln 566 tys. zł, pochodzące z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Do tego dofinansowanie pozyskane z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, wynoszące 26 mln zł – 10 mln zł w 2020 r. i 16 mln w tym roku. Zewnętrzne wsparcie sięgnie łącznie ponad 82,5 mln zł.
Budowa centrum przesiadkowego przy kolejowej stacji w centrum i przebudowa układu drogowego to jedna z kluczowych miejskich inwestycji. Wszystko ma być gotowe do końca marca 2023 r. Nowe rozwiązania zmienią i ułatwią poruszanie się po mieście. Dadzą jednocześnie sporo korzyści kierowcom, pasażerom transportu publicznego, pieszym i rowerzystom.
Musisz to wiedzieć
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?