Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza. Nowy tunel coraz bliżej. Pojedziemy nim we wrześniu? Jak postępują prace w centrum?

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Nowy tunel pod linią kolejową w centrum Dąbrowy Górniczej ma być gotowy we wrześniu Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Nowy tunel pod linią kolejową w centrum Dąbrowy Górniczej ma być gotowy we wrześniu Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
Dąbrowianie śledzą codziennie postępy na budowie pierwszego tunelu drogowego pod linią kolejową, który powstaje w śródmieściu. Na przedłużeniu ulicy Kościuszki w stronę ul. Limanowskiego pojawiła się już pierwsza warstwa asfaltu, co pozwoliło niektórym na sprawdzenie, jak też ta nowa budowla aktualnie się prezentuje. Pierwotnie otwarcie przejazdu pod torami kolejowymi awizowane było w sierpniu, ale ostatecznie inauguracja zapowiadana jest na wrzesień. O ile oczywiście nie pojawią się jakieś nieprzewidziane komplikacje.

Nowy tunel jest integralną i najważniejszą dla kierowców częścią całej inwestycji, związanej z budową nowego centrum przesiadkowego w centrum Dąbrowy Górniczej, a także nowego układu komunikacyjnego. Ten ma bowiem pozwolić m.in. na ominięcie ul. Sobieskiego oraz Królowej Jadwigi i umożliwienie podróżowania po mieście bez konieczności wjeżdżania do ścisłego centrum.

- Wszystko jest na dobrej drodze, by jeszcze we wrześniu przejazd tunelem był możliwy - poinformował Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Jak dodaje przed zapowiadanym otwarciem przejazdu w wakacje powstrzymały miasto kwestie kolejowe i prace konstrukcyjne związane z budową tunelu, przez co drogowcy dopiero w sierpniu mogli wkroczyć do akcji.

- Zgodnie z umową cała inwestycja miała się zakończyć w pierwszym kwartale 2023 roku i z pewnością termin ten nie zostanie przekroczony. Staraliśmy się przyspieszyć otwarcie tunelu, jednak pewnych kwestii technologicznych i organizacyjnych nie byliśmy w stanie „przeskoczyć”. Nie pomagały w tym też warunki atmosferyczne - podkreślił Marcin Bazylak.

- Proszę pamiętać, że gdyby to były „jedynie” przebudowy dróg, to moglibyśmy sobie pozwolić na więcej możliwości w organizacji ruchu. Zamknięcia często są wymuszone postępem prac związanym z zakresem tramwajowym i kolejowym. Inwestycje są zależne od naszych partnerów PKP PLK, PKP S.A. oraz Tramwajów Śląskich. Staramy się jak najsprawniej przeprowadzić miasto przez ten najtrudniejszy moment inwestycji i wierzę, że z każdym dniem będzie lepiej. Proszę o wyrozumiałość i cierpliwość - dodał.

Przed weekendem położona została pod tunelem i na nowych rondach pierwsza warstwa asfaltu. W poniedziałek 5 września trwały natomiast prace m.in. przy układaniu podbudowy nowych chodników oraz drogi rowerowej. Być może trzeba będzie jeszcze wykonać pewne prace wewnątrz samego tunelu.

- Wraz z otwarciem drogi pod wiaduktem planujemy jednocześnie dopuścić do ruchu także nowy układ drogowy, obejmujący rondo przy ulicy Korzeniec i Robotniczej, rondo przy ulicy Limanowskiego oraz rondo przy ulicy Kościuszki z połączeniem do centrum Dąbrowy Górniczej – informuje Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej.

To ma ułatwić szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Parku Zielona, terenów rekreacyjnych nad Pogorią III, będzińskiej Łagiszy, a także dzielnic Trzydziesty, Dziewiąty oraz dalej, w kierunku Łęknic. Obecnie wszyscy muszą korzystać z wytyczonych objazdów, a te są dość odległe.

Nowe parkingi, drogi, perony, a potem dworzec

W ramach całej inwestycji powstaną też m.in.: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – łącznie 375 miejsc; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą od strony ul. Poniatowskiego autobusy; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą. W ramach prac przebudowane zostały także perony i tory przy stacji. Remont przeszła ul. Kolejowa, gdzie powstało uzbrojenie i kanalizacja, położona została nowa nawierzchnia, będzie droga rowerowa, odnowione zostały chodniki i oświetlenie. Wszystko ma być gotowe w pierwszym kwartale 2023 roku.

Za 229 mln zł całe przedsięwzięcie wykonuje konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza. Inwestycję realizuje wspólnie miasto i PKP PLK S.A. Jego realizację zasilają unijne fundusze, w wysokości przeszło 56 mln 566 tys. zł, pochodzące z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Do tego dofinansowanie pozyskane z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, wynoszące 26 mln zł – 10 mln zł w 2020 r. i 16 mln w tym roku. Zewnętrzne wsparcie sięgnie łącznie ponad 82,5 mln zł.

Jednocześnie trwa przebudowa dworca PKP w śródmieściu, którą zajmuje się firma Berger Bau z Wrocławia. Warta prawie 15 mln zł umowa została podpisana 15 listopada i od tego dnia liczony jest termin realizacji prac. To 65 tygodni. Wszystko ma być gotowe w pierwszej połowie 2023 roku. Miasto, po zakończeniu tej inwestycji, wynajmie na dworcu ponad 280 metrów kw. powierzchni.

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera