Jak poinformował PAP w czwartek Bartosz Matylewicz z dąbrowskiego magistratu, podczas środowej sesji rady miasta radni zaakceptowali zastosowanie koncepcji PPP dla budowy połączenia terenu inwestycyjnego "Tucznawa" z drogą nr 94 oraz regionalną drogą nr 796.
Teren inwestycyjny w dąbrowskiej dzielnicy Tucznawa ma powierzchnię niespełna 260 hektarów, w tym ok. 100 hektarów włączonych do dąbrowsko-sosnowieckiej podstrefy Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Teren na razie nie ma jednak drogi dojazdowej o standardzie istotnym dla dużych przedsiębiorców. Miasto ma już gotowy projekt takiego połączenia. Szacunkowy koszt przedsięwzięcia, obejmującego budowę ok. 9 km dwujezdniowej drogi o podwyższonej wytrzymałości wraz z sześcioma węzłami, to kwota rzędu 200 mln zł.
Uchwała radnych w sprawie prognozy finansowej na lata 2012-15 pozwala miastu przystąpić do budowy połączenia, otwierając drogę do procedury wyłonienia partnera prywatnego.
Zgodnie z założeniami samorządu, partner prywatny weźmie na siebie ciężar inwestycji (m.in. odpowiedzialność za jej sfinansowanie). Miasto natomiast przez 15 lat będzie mu płacić za dostępność trasy, zgodnie z ceną uzależnioną od utrzymania przez wykonawcę określonego standardu drogi. Po 15 latach samorząd stanie się jej właścicielem.
"Gdy taka droga powstanie, za kilka lat teren w Tucznawie ma szansę stać się nowoczesną strefą gospodarczą z parkiem naukowo-technologicznym i inkubatorem przedsiębiorczości, który przyciągnie kilkanaście przedsiębiorstw sektora nowoczesnych technologii i usług, dających 4-6 tys. miejsc pracy" - ocenił Matylewicz.
W dyskusji podczas sesji dąbrowskiej rady miasta uczestniczył prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Piotr Wojaczek, który podkreślił m.in., że choć do Strefy należy obecnie 100 z 260 hektarów całego obszaru, strefę będzie można systematycznie powiększać.
"Sprzedając 200 hektarów po 100 zł za metr daje to kwotę 200 mln, o której dzisiaj dyskutujemy, a do tego należy doliczyć jeszcze wpływy z podatku dochodowego od przedsiębiorstw i podatku od nieruchomości w kolejnych latach. (...) Uruchomienie tych terenów pozwoli na to, że dochody pokryją koszty PPP, a potem będzie to czysty zysk dla gminy" - ocenił Wojaczek.
Władze miasta, proponując budowę drogi w ramach PPP argumentowały, że wzięcie na ten cel kredytu dodatkowo obciążyłoby wskaźnik obciążeń budżetowych Dąbrowy Górniczej, uniemożliwiając dalsze pozyskiwanie zewnętrznych środków, np. na planowany remont drogi nr 94 od granicy z Sosnowcem do granicy ze Sławkowem.
Część radnych zaakcentowała też w środę potrzebę dalszego skomunikowania planowanej drogi - od węzła z drogą nr 796 do trasy S1.
Według informacji Matylewicza, projekt drogowy Dąbrowy Górniczej w 2011 r. uzyskał - jako projekt pilotażowy - wsparcie Departamentu Przygotowania Projektów Indywidualnych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.(PAP)
* CZYTAJ KONIECZNIE:
*TOP 10 NAJZABAWNIEJSZYCH ŚLĄSKICH SŁÓW
*NAJŁADNIEJSZE SZOPKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO - ZOBACZ ZDJĘCIA
*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
Dramatyczny WYPADEK AUTOBUSÓW w Mysłowicach. IKARUS zawisł nad rzeką! [ZDJĘCIA]
KATOWICE jednym z 7 CUDÓW świata? To nie żart. Zobacz o co chodzi
*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?